Romain Grosjean zpátky v kokpitu formule
Romainu Grosjeanovi se na poslední chvíli povedlo sehnat sedačku pro rok 2021. Do kokpitu amerických formulí IndyCar se posadil ani ne tři měsíce po vážné nehodě v Bahrajnu.
Francouzský pilot naposledy odjel sezonu v jiné kategorii než formuli 1 v roce 2012, kdy závodil v GP2. Nyní jde prý o podobnou změnu tomu, když přešel právě do juniorských kategorií FIA.
„Cítil jsem se naprosto normálně. Je to sice jiné auto, jiné místo, ale kromě toho bylo všechno perfektní. Jen si prostě musím zvyknout na nový vůz. Připomíná mi to trochu situaci, když jsem z formule Renault přestoupil do formule 3 a GP2. Zatím jsem každopádně spokojen.“
„Přilnavost je opravdu dobrá. Pochopil jsem, jak zajíždět rychlá kola. Stejně tak se mi líbí způsob, jakým tento tým pracuje – je jiný, ale jsem s ním spokojen. Moje adaptace proběhla poměrně hladce a myslím, že čím více testů odjedu, tím to bude lepší.“
„Už se opravdu těším, až budeme závodit,“ vyhlíží zkušený jezdec start nové sezony, který je naplánován na 18. duben v alabamském Birminghamu. Na tamním Barber Motorsports Parku se jedou i tyto předsezonní testy. Trať je podle Francouze poměrně náročná, obzvláště pro nováčka.
„Po prvním stintu mě začaly bolet bicepsy. Člověk to auto opravdu cítí. Dá se oproti F1 více ovládat vaším jezdeckým stylem, tím, jak člověk brzdí, zatáčí a tak podobně. Existuje několik ideálních závodních stop, což je také rozdíl v porovnání formulí 1, kde bývá jen jedna.“
„Ráno jsem udělal chybu. Roztočil jsem se v první zatáčce a uvíznul v kačírku. Tahle trať nic neodpouští a je potřeba zůstat v jejích limitech, což si vždy užívám,“ naráží na svůj slabší moment v rychlé levotočivé zatáčce.
Závodní vlastnosti vozu nejsou jediným větším rozdílem mezi IndyCar a F1, kterého si Grosjean všiml. Zaujalo jej také to, jakým způsobem je uspořádán paddock.
„Když jsem sem včera přišel, překvapilo mě, že ten paddock je tak otevřený. Nejsou zde žádné uzavřené garáže nebo strany.“
„Líbí se mi to. Šel jsem po pitlane, povídal si se Sebastienem Bourdaisem a zrovna prošel Takuma Sato, se kterým jsme rovněž prohodili pár slov u jeho auta. Kdykoliv si tady člověk sundá helmu, má pocit, že každý je přátelský a chce si povídat.“
Bourdais odjel v letech 2008 a 2009 sedmadvacet závodů za Toro Rosso, Sato v královně motorsportu závodil více než šest sezon v barvách Jordanu, BAR a Super Aguri. Největším úspěchem se pro něj stalo třetí místo na Indianapolisu v roce 2004.
Tito dva nejsou jedinými bývalými piloty, na které Grosjean narazí. Těšit se může i na někdejšího pilota Marussie Alexandera Rossiho čí účastníka pěti sezon za volantem Caterhamu a Sauberu Marcuse Ericssona.
První závod čeká rodáka se Ženevy již necelých pět měsíců od vážné nehody v Bahrajnu, při níž utrpěl popáleniny na rukou.
„Léčí se to velice dobře. Dost mi tam křuplo během posledního stintu, což bolelo. To ale musím očekávat, jelikož vím, že to není úplně vyléčené.“
I kvůli tomu má Grosjean v plánu účastnit se jen třinácti z celkových sedmnácti podniků v nadcházející sezoně, neboť vynechá oválové závody. Asi se tedy nedá očekávat, že by bojoval o nejvyšší příčky v celkovém pořadí…