Grosjeanovu formuli zapálily rozbité akumulátory rekuperačního systému

Mezinárodní automobilová federace ukončila analýzu následků havárie Romaina Grosjeana při loňské Velké ceně Bahrajnu, během které vypukl rozsáhlý požár. Ze zprávy je zřejmé, že za požárem mohou dva hlavní faktory: utržení klíčových částí palivového systému od kevlarového vaku nádrže a zdemolované akumulátory rekuperačního systému, které nejspíš plameny zažehly. Na straně druhé celá řada jiných a dlouho vyvíjených bezpečnostních prvků zachránila Grosjeanovi život.

Štítky: Bezpečnost FIA Romain Grosjean Zveřejněno 5. 03 2021 — Tomáš Richtr

Romain Grosjean vletěl do svodidel  180 metrů za zatáčkou č. 3 okruhu v Bahrajnu po jejím startu. Auto se zabořilo do svodidel a trosky okamžitě zachvátil požár. S popáleninami se Grosjean dokázal naštěstí včas vysvobodit.

Grosjean vyletěl z dráhy po kontaktu s AlphaTauri Daniila Kvjata v rychlosti 241 km/h. Do svodidel Grosjean narazil v rychlosti 192 km/h pod úhlem 29 stupňů a dosáhl vrcholového přetížení 67G. Nárazem došlo k oddělení motorové části auta od záchranné kapsle (monokoku). Během toho došlo k zhroucení bezpečnostní konstrukce palivového průlezu na levé straně šasi a také k odtržení přípojky palivového čerpadla od kevlarového vaku nádrže. To vytvořilo prostor pro únik paliva z nádrže.

https://twitter.com/TomRichtrF1/status/1363410225458479104

Současně byly poškozeny akumulátory rekuperačního systému – některé jeho části odletěly s motorovu částí, jiné zůstaly s kokpitem. Požár podle zprávy vzplanul na zadná části zachranné kapsle. Zpráva to konkrétně neuvádí, ale naznačuje, že vysoké napětí rekuperačních systémů je příčinou zažehnutí plamenů. Kvůli dalším poškozením se zasekla Grosjeanova levá noha v prostoru pedálů. Pilot dokázal nohu vymanit z boty, uvolnit volant a ochranné lemování a vysvobodit se bez cizí pomoci 27 sekund po nárazu. Nemocnici opustil po třech dnech.

“Nehody s takovým požárem jsou výjimečné,” řekl ředitel bezpečnosti FIA Adam Baker. “O to důležitější je poučit se, a to včetně interakce se systémem o vysokém napětí.”

FIA identifikovala nebo se utvrdila ve 26 bodech opatření a zlepšení, které je možné do budoucna implementovat, a to nejen na základě Grosjeanovy nehody, ale osmnácti dalších vážných havárií na celém světě.