FIA se po Grosjeanově havárii zaměří na tři důležité oblasti

Důvod vzniku požáru, selhání lemování hlavy a zachycení obuvi pod brzdovým pedálem. To jsou tři hlavní faktory z nehody Romaina Grosjeana, které Mezinárodní automobilová federace prošetřovala. Právě v těchto oblastech lze tak očekávat zavedení změn.

Štítky: Bezpečnost FIA Romain Grosjean Zveřejněno 25. 02 2021 — Lukáš Štěrovský

Grosjean v listopadové Grand Prix Bahrajnu havaroval rychlostí 240 km/h, při nárazu na něj působilo přetížení 53G. Vůz zachvátily plameny, ze kterých se Francouz dostával půl minuty.

Detailní šetření technického poradního výboru už přišlo s první verzí závěreční zprávy. Na její oficiální verzi si musíme počkat do 5. března, kdy bude přednesena na zasedání Světové rady motoristického sportu. Web RaceFans ale odtajnil její hlavní body.

Analýza je podle něj zaměřena na důvod vzniku požáru, selhání lemování kolem hlavy jezdce, a koncepce penálů, respektive prostorou pro nohy jezdce. Ve zprávě jsou také uvedena doporučení na úpravy daných oblastí, která by mohla vejít v platnost už pro letošní, nejpozději pro příští rok.

Animace Grosjeanovy ohnivé havárie

Požár

Moderní vozy jsou konstruované tak, aby při nehodě nezačaly hořet jako v dobách minulých. V případě Grosjeanovy havárie došlo k selhání části palivového systému podléhajícího přísným nárokům na materiály a deformace v oblasti levé části šasi, kde se potkává systém čerpadel a ventilů se šasi na straně jedné a benzinovou nádrží na straně druhé.

Předpisy FIA podle směrnice FT5-1999 zaručují, že všechny týmy dostávají palivové nádrže a jejich součásti od jediného výrobce, avšak podle svých návrhů. FIA v roce 2019 zavedla legislativní zjednodušení, kde týmy v podstatě bez kontroly čestně prohlašují, že splňují všechny podmínky a předpisy. Nyní se federace rozhodla, že přezkoumá, zda jednotlivé palivové systémy skutečně odpovídají požadavkům směrnice. Podle neověřených zdrojů budou muset až čtyři stáje svá palivová ústrojí přepracovat. Systém Haasu, který nevydržel, by měl být stejný, jaký používá Ferrari.

Lemování hlavy

Ve zprávě je také doporučeno, aby FIA zvýšila zatížení aplikované během testů na lemování hlavy ve tvaru písmene U. To totiž během nehody nevydrželo a uvolnilo se, k čemuž by samozřejmě docházet nemělo.

Pedály a prostor pro nohy

Grosjean přiznal, že opustit kokpit mu v první chvíli nešlo kvůli tomu, že se mu noha zasekla pod brzdovým pedálem. Nakonec situaci vyřešil tak, že dokázal dostat nohu z boty. FIA se bude zabývat změnami zakomponování pedálů do kokpitu a obecně úpravou prostoru pro nohy pilota tak, aby k něčemu podobnému už nedošlo. Změny v této oblasti by se měly projevit až na vozech 2022.