Racing Point nechápe, proč jiné týmy neudělaly stejný “kopírovací” krok
Letošní monopost Racing Pointu připomíná loňský mercedes. Rivalové si na růžové pantery stěžují, Renault dokonce podal dva protesty. Šéf Racing Pointu Otmar Szafnauer si myslí, že nechyboval jeho tým, ale konkurence, která se nepokusila napodobit nejlepší tým ve startovním poli.
Racing Point letos výkonnostně posílil. Po třech závodech má na svém kontě o 33 bodů více než vloni a v poháru konstruktérů je jen těsně za třetím McLarenem. Za úspěchem stojí letošní monopost RP20, který na první pohled připomíná loňský mercedes.
A právě to se konkurentům nelíbí – přílišná podobnost mezi loňským stříbrným šípem a letošním racing pointem je podle mnohých na hranici pravidel, ne-li dokonce za ní. Tenhle názor zastává Renault, který podal během jednoho týdne rovnou dva protesty proti designu brzdových trychtýřů Racing Pointu.
Spíše než kritiku by šéf stáje Otmar Szafnauer uvítal potlesk. Podle něj nechyboval ve svém přístupu jeho tým, ale konkurence.
„Nevěděli jsme, zda se náš vůz dostane na takovou úroveň, na kterou vyšplhal. Riskovali jsme, že uděláme krok zpět,“ tvrdí Szafnauer. Změna designu prý zpočátku nevykazovala pozitivní výsledky, naopak se Racing Point obával významné ztráty. „Testy ve větrném tunelu vykazovaly krok zpět. Velký krok zpět.“
„Auto bylo zpočátku o několik sekund na kolo pomalejší, museli jsme se o monopostu sami hodně naučit, pracovat na počítačových simulacích a ve větrném tunelu a změnit mnoho designů, abychom se dostali na současnou úroveň.“
Šéf formule 1: Posoudit případ kopírování Mercedesu nebude snadné
Změna filosofie aerodynamiky je vždy velmi obtížná a týmy jsou postaveny před nelehký úkol. Ovoce nemusí přinést ihned, ale až za několik let. Racing Pointu se to však povedlo, odebírá totiž pohonné jednotky a převodovky od Mercedesu, které jsou logicky přizpůsobené aerodynamickému designu německé automobilky. A právě k němu se chtěl Racing Point přiblížit.
„Převodovku nakupujeme od Mercedesu. Je designovaná tak, aby bylo těžiště posazené velmi nízko. Dříve jsme museli vytvářet kompromisy na zadní části vozu, kde potřebujete vyšší přítlak, aby auto bylo stabilní.“
Racing Point využíval řešení vyššího sklonu monopostu, který většina startovního pole okopírovala od Red Bullu. Nikdy se jim ale nepovedlo využít jeho plný potenciál, a tak svůj design stáj sídlící v Silverstonu změnila.
„Teprve letos jsme náš design mohli změnit. I přesto se nám v simulacích zdálo, že něco není v pořádku a že jdeme o krok zpět. Nakonec se nám to ale povedlo.“
Otmar Szafnauer si myslí, že okopírování loňského mercedesu není příliš odlišné od běžného fotografování, kterým se ostatní týmy snaží rozlousknout tajemství na vozech své konkurence. „Ostatní auta fotí všechny týmy, ať už velké, nebo ty malé. Někteří ale odvádí lepší práci v integraci na svůj závodní vůz.“
„Nesmíme zapomínat, že to byl Adrian Newey, který přišel s nápadem foukané podlahy a vyšším sklonem. A podívejme se dnes – tento design používá většina startovního pole, zkoušeli jsme ho i my. Měli jsme k dispozici fotografie, ale nedokázali jsme systém rozchodit. Jak říkám, ostatní týmy dělají to samé, co děláme my. Je to dovolené.“