Vyhodnocení úvodní části sezony

Bývalý pilot F1 a současný komentátor britské televizní stanice Sky Sports, to je Martin Brundle (61). Účastník 165 velkých cen se podělil o svoje detailní dojmy z Grand Prix Maďarska, ale zabrousil i do jiných témat, jako je třeba forma Ferrari v příštím roce… níže následuje volný překlad Brundleova textu.

Štítky: 2020 GP Maďarska Martin Brundle Zveřejněno 21. 07 2020 — Lukáš Štěrovský

Lewis Hamilton má na kontě aktuálně 86 vítězství, 90 výher v kvalifikaci, znovu je v čele šampionátu, to vše v Maďarsku podtrhl nejrychlejším kolem závodu. Neuvěřitelné tempo Mercedesu donutilo ostatní trochu přehodnotit očekávání od letošní sezony, nikoliv v dobrém slova smyslu.

Nikdy jsem neviděl, aby vůz F1 takhle ‚lepil‘ k asfaltu, zvláště v tak náročných zatáčkách jako číslo 4 a 11 na maďarském okruhu. Vozy Mercedesu je projížděly s vyššími zařazenými převodovými stupni, než co jste si kdy dokázali představit, a jezdci sotva ubrali plyn. Ani jsem si nevšiml, že by kdy museli vyrovnávat nějaký smyk.

Samozřejmě bychom měli slavit dokonalost týmu, který vytvořil takový stroj zcela plnící svůj účel, ale moje srdce trochu pláče. Skutečnost, že Mercedes je o těžko uvěřitelných deset sekund na kolo rychlejší, než jejich dominantní monopost z počátku hybridní éry před šesti roky, lze plně ocenit jen, pokud stojíte vedle trati nebo ten vůz řídíte.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Martin Brundle (@martinbrundlef1), Čec 12, 2020 v 5:24 PDT

Ferrari ztratilo spoustu výkonu a rychlosti na rovinkách kvůli zpřísňování pravidel. Red Bull vypadá, že se z hlediska aerodynamiky tak trochu chytil do vlastní pasti, doufejme, že jen dočasně. Vidět Ferrari na pátém místě Poháru konstruktů prostě bolí. Až tak s nimi nesoucítím, protože mi přišlo, že vloni příliš posouvali hranice toho, co je dovolené, současně jsme ale měli radost, že Mercedes má vážného vyzyvatele.

S ohledem na to, že současný motor Ferrari bude s výjimkou pár úprav, které mohou kvůli vylepšení spolehlivosti udělat i ostatní, základem pro příští rok, bude pravděpodobně ještě nějaký čas trvat, než se Scuderia vrátí do čela. Vloni v Maďarsku taky dostali kolo, ale i tak bylo silným momentem vidět, jak Sebastian Vettel musel před čtvrtou zatáčkou uhnout svoje ferrari, aby ho mohl o kolo předjet Hamilton.

Nezapomínejme ale, že pokud by Lewis nezajel pro čerstvé pneumatiky, na kterých si uzmul nejrychlejší kolo a bod navíc, dal by kolo každému vyjma svého týmového kolegy a Maxe Verstappena.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený FORMULA 1® (@f1), Čec 20, 2020 v 1:00 PDT

Max zažil perné chvíle už cestou na start, když havaroval ve 12. zatáčce poté, co zablokoval na mokré dráze kola. Poškodil si zavěšení levého předního kola, ale jako zázrakem se dostal na rošt, kde tým méně než 30 sekund před vypršením limitu dokázal působivě opravit jeho auto.

Tým normálně stráví laděním zavěšení, geometrie, světlé výšky a tak dále hodně času. Přestože jsou náhradní díly vyrobeny naprosto precizně a s minimálními odchylkami, i tak bylo impozantní, že Max popsal chování vozu a řízení po závodě, jako „by byly zcela nové“.

To, že rozdělil mercedesy, byl senzační výkon bez ohledu na Bottasův ulitý start a propad napříč polem. Jen nezměrný Verstappenův talent a odhodlání jsou to jediné, co teď může Mercedes na suchu potrápit.

Valtteri působil po závodě hodně sklíčeně. Ve druhém víkendu po sobě byl Lewis rychlejší a navíc Valtteri přišel o vedení v šampionátu. Z vlastní zkušenosti vím, že v životě závodníka jsou vždycky nějací Hamiltonové, Schumacherové nebo Sennové, kteří vám pokazí den. Valtteri před Silverstone musí nějak nabourat Lewisovu psychiku.

Vítězové a poražení Grand Prix Maďarska

Když si představím, jaký výkon na Silverstone předvede letošní mercedes, je to až na hranici děsivosti. Bude to prostě ohromný festival rychlosti.

Racing Point obsadil druhou řadu. Vyděsil tak každý tým vyjma Mercedesu, který mu dodává motory, převodovky, zavěšení a třeba ještě vloni brzdové kanálky, proti kterým zase protestoval Renault. Proč zrovna on? Red Bull by mohl být nervózní ze svojí spolupráce s AlphaTauri, stejně tak jako Haas a Ferrari. Williams bere od Mercedesu motory, McLaren bude v této pozici příští rok. Diplomacie však možná půjde stranou, až Racing Point začne naplňovat svůj potenciál.

Lance Stroll měl parádní víkend, v některých zatáčkách během kvalifikace jel dokonce rychleji než duo Mercedesu, nakonec z toho bylo čtvrté místo v neděli. To je slušnou připomínkou toho, že zkopírovat loňský dominantní vůz Mercedes stačí na slušný čas na jedno kolo, ale stále to za řidiče a tým neodvede všechnu práci.

Jako obvykle došlo ve středu pole na skvělé závodění. Současné vozy jsou dlouhé, široké a těžké, ani to ale nezabránilo Landovi Norrisovi a Carlosi Sainzovi z McLarenu, Charlesi Leclerkovi a Sebastianu Vettelovi z Ferrari, aby se s nimi nepouštěli do těsných soubojů, jako kdyby to byly jen modely. Sledovat to bylo velmi působivé a užil jsem si to.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený FORMULA 1® (@f1), Čec 20, 2020 v 1:30 PDT

Piloti jako Daniel Ricciardo v Renaultu měli za volantem slušný den a bylo skvělé vidět Alexe Albona, který sebejistě posílal svůj red bull do jednoho útoku za druhým nehledě na nedávné kolize. Nakonec z toho bylo páté místo, což by mělo poskytnout sebevědomí a klid jak jemu, tak týmu. Red Bull vypadá, že s Albonem pracuje velice rád.

Nebyla to nejskvělejší Velká cena, ale už jsem komentoval i horší. F1 se nám v předchozích třech víkendech vrátila ve slušné formě, navíc dostatečně bezpečná a zodpovědná. V plánu je celkem sedmnáct závodů, tak uvidíme, kolik jich do půlky prosince skutečně zvládneme. Pro Mercedes to bude vypadat jako pár měsíců, ale některým týmům a jezdcům se to bude zdát jako podstatně delší období.

Virtuální šampionát W Series přivítal poprvé i českou závodnici Jílkovou, skončila druhá