Postřehy z finálního dne testů před sezonou 2024

Skončily předsezonní testy před startem sezony 2024 příští týden v Bahrajnu.

Štítky: 2024 Testy Zveřejněno 23. 02 2024 — GPF1.cz

Piloti Ferrari zajeli nejrychlejší časy. Ale Charles Leclerc poté, co vyhrál poslední den předsezónních testů, zlehčoval očekávání, že se Ferrari výrazně vzchopí. Řekl, že model SF-24 zjevně vyřešil problémy s vyvážením, kvůli nimž bylo obtížné konzistentně řídit jeho předchůdce, zejména v proměnlivých podmínkách. Zatím však nevidí žádné známky toho, že by mohli konkurovat loňským dominantním šampionům z Red Bullu.

“Od prvního kola na simulátoru se nám zdálo, že se auto řídí snadněji, kdykoli jsme se museli vypořádat s poryvy větru. Podobně na trati, od prvních kol, jakmile jsme sem přijeli, byl pocit dobrý. Podařilo se nám být hned konzistentní, což nám pomůže v závodních jízdách. Nicméně jízdní vlastnosti a konkurenceschopnost jsou dvě velmi odlišné věci. Loni jsme hodně bojovali s tím, abychom byli konzistentní, protože auto bylo prostě trochu rozhozené, kdykoli foukal vítr. Ale to nutně neznamená, zejména v kvalifikaci, že díky tomu budeme hodně vyhrávat. A ve srovnání s Red Bullem to neznamená vůbec nic. Takže musíme ještě hodně pracovat a pak uvidíme, jak budeme konkurenceschopní příští pátek (kvalifikace na GP Bahrajnu). Ale jsem přesvědčen, že jsme rozhodně udělali krok kupředu, pokud jde o management pneumatik, protože vždy, když se pneumatiky více používají, jsou slabiny vozu více patrné, více je cítíte, a s charakteristikami tohoto vozu by to mělo být o dost lepší.”

Leclercův týmový kolega Carlos Sainz mladší zajel absolutně nejrychlejší čas testů. Nicméně Leclerc se domnívá, že je “stále velmi těžké pochopit, jak na tom přesně jsme” ve srovnání s jejich soupeři. Povzbudilo ho, jak hladce test pro Ferrari proběhl.

“Prošli jsme naším programem, neměli jsme žádné větší problémy. Myslím, že první dobrou věcí je, že jsme se nedočkali žádných překvapení. Vše, co jsme od tohoto vozu očekávali, jsme dostali na skutečné trati. To je dobře, protože nám to pomáhá vyvíjet auto na simulátoru a zdá se, že vše dává smysl. Jak moc jsme konkurenceschopní, je zatím velmi těžké pochopit. Můj první pocit je, že Red Bull je stále o dost napřed. Ale oproti loňsku máme mnohem silnější základnu. Vzpomínám si, jak jsem loni dokončil test a bylo velmi, velmi těžké pochopit, jakým směrem se vyvíjet, protože auto bylo prostě velmi nekonzistentní. Bylo velmi těžké pochopit, jaké jsou hlavní slabiny. Letos je to úplně jinak. Přesně víme, kde se musíme zlepšit, kde jsou hlavní slabiny tohoto vozu, a to nám dává o něco větší naději pro vývoj vozu. Loňský rok byl asi vůbec nejhorším testem, který jsem za celou svou kariéru absolvoval. Letos je to mnohem lepší.”

Šéf týmu Fred Vasseur také věří ve zlepšení Ferrari.

“S ohledem na konzistenci a tempo závodu byla degradace pneu, kterou jsme včera měli v nejdelším stintu, ve srovnání s loňským rokem na jiné planetě,” řekl Vasseur. “Alespoň v tomto jsme udělali krok, ale teď už nejde jen o to být konzistentní, ale i rychlí. Víme, že vždy musíme dbát na závěry po testu. Když si vezmete klasifikaci z loňského roku, den 2 nebo den 3, myslím, že to nemá nic společného s klasifikací závodního víkendu. Nejdůležitější je věřit klukům, protože jejich zpětná vazba byla pozitivní a určitě jsme viděli velký vývoj. Myslím, že Red Bull je stále vepředu, ale budeme pokračovat v tlaku a uvidíme, kde budeme příští týden.”


Nové číslo magazínu KOLO na KOLO je tu:

  • Vymazaná generace týmových šéfů F1
  • Kdo si troufnul vyhodit Adriana Neweyho?
  • Jak si Jacques Villeneuve kvůli penězům pohřbil kariéru
  • Dvakrát za 18 měsíců vyhozený Otmar Szafnauer – rozhovor
  • Ukážeme vám Lawrence Strolla jinak
  • Aeodynamické vychytávky

PŘEDPLATNÉ TADY

PŘEDPLATNÉ TADY


Lewis Hamilton připustil, že Mercedes “ještě není tam, kde bychom chtěli být”, přestože test formule 1 v Bahrajnu byl celkově povzbudivý. Ačkoli se zdá, že podle prvních jízd vozu W15 se podařilo odstranit mnoho nectností vozu Mercedes 2024, včetně “zlomyslné” zádi, Hamilton naznačil, že rychlostně se mu ještě nepodařilo dosáhnout svého cíle.

“Víme, že máme co dělat a že ještě nejsme tam, kde chceme být,” řekl Hamilton. “Věděli jsme však, že tomu tak bude, když jsme do testu vstupovali. Máme skvělou platformu, na které můžeme stavět. V příštích dnech odjedeme a budeme tvrdě pracovat, abychom prošli všechna data z testu. Na začátek sezóny příští týden se opravdu těším a budeme do ní vstupovat v dobré formě. Russell uvedl, že Mercedes nepochybuje o tom, že mistr světa Red Bull zůstává v čele na základě působivého tempa vozu RB20, ale cítí, že jeho vlastní tým je na tom mnohem lépe než před 12 měsíci. Auto se chová dobře a odpovídá pocitu, který jsme měli na simulátoru předtím, než jsme sem přijeli,” řekl. “Máme velmi dobrý základ, na kterém můžeme stavět.

Lando Norris věří, že McLaren letos začal v dobré pozici, ale stále očekává, že bude za svými hlavními soupeři zaostávat.

Norris věří, že pokračování loňské koncepce vozu týmu zajistilo dobrou pozici pro letošní sezónu, ale přesto očekává, že jeho hlavní soupeři budou rychlejší hned po startu.

“Na konci loňské sezony jsme měli slušné auto a myslím, že jsme rozhodně udělali několik kroků správným směrem,” řekl Norris. “Ale myslím, že jsme stále dost daleko za Red Bullem a hodně daleko za Ferrari. Rozhodně jsme do této sezóny, do tohoto testu a do tohoto roku vstoupili správnou nohou. Myslím, že se nám to v posledních třech, čtyřech letech vůbec nedařilo. Přišli jsme s tím, že trochu více útočíme na různé věci, než že bychom si nebyli jistí, jestli auto bude připravené, nebo si nemyslíme, že jsme maximálně využili tu a tu oblast. Myslím, že jsme přišli s mnohem většími znalostmi a zkušenostmi a prostě s mnohem lepším autem na začátek sezony. Jsem nadšený a jsem nadšený od samého začátku, pořádně začít rok v dobré pozici a pak uvidíme, jak můžeme věci proměnit, protože si myslím, že jsme s tím loni očividně odvedli velmi dobrou práci.”

Max Verstappen pochválil Red Bull za to, že v posledních letech udělal “obrovský pokrok” v efektivitě vývoje. Tým z Milton Keynes provedl řadu změn ve své konstrukční filozofii s modelem RB20, přestože v minulém období F1 dominoval a vyhrál všechny závody kromě jednoho. Navzdory změnám se však nové stroje po celou dobu předsezónních testů v Bahrajnu pohybovaly na předních příčkách časových tabulek – pouze Ferrari dokázalo udržet Verstappena a Sergia Pereze mimo špičku. Red Bull se inspiroval koncepcí, kterou Mercedes opustil v minulé sezoně, a řeší změny.

“Prostě věřím tomu, co dělají lidé v našem týmu. Jsou přesvědčeni, že je to lepší než cokoli jiného, co testovali v zimě,” řekl Verstappen. “Myslím, že v tomto ohledu jsme samozřejmě v posledních letech udělali obrovský pokrok. Všechno, co přichází do auta v zimě, také dobře funguje. Nakonec je jedno, jak auto vypadá. Na týmu se mi samozřejmě líbí, že nebyl konzervativní. Myslím, že opravdu posunuli hranice, pokud jde o změnu koncepce. Myslím, že v tomto autě prostě viděli větší potenciál jako platformu pro nový vývoj ve srovnání s tím, co jsme měli my.”

Pierre Gasly přiznává, že jeho tým formule 1 Alpine “nevypadá dobře” po třech dnech testování nového vozu A524 v Bahrajnu. Ačkoli A524 není ve skutečnosti nejpomalejším vozem v poli, tým je stále daleko od toho, kde by chtěl být.

“Abych byl upřímný, na ostatní jsem se příliš nesoustředil, protože se toho na naší straně dělo hodně,” řekl Gasly. “Nemyslím si, že vypadáme skvěle. Ale zároveň máme ještě pár dní na to, abychom skutečně pochopili, co všechno jsme udělali. Obrátili jsme auto vzhůru nohama, udělali jsme spoustu testů. Takže doufejme, že nám některé analýzy a odpovědi přinesou další výkon. A pak se to dozvíme, příští pátek už nikdo nic neschová. Ale myslím, že budeme muset být trpěliví, i když to není to, co se nám jako jezdcům líbí, ale je jasné, že to může nějakou dobu trvat, než opravdu odemkneme výkon, který od toho auta chceme.”

Daniel Ricciardo z týmu RB (AlphaTauri) se snažil tlumit nadšení a trvají na tom, že formule z Faenzy budou v prvních závodech bojovat o pozici ve středu pole, a nejsou rozhodně černým koněm.

“Řekl bych, že si myslím, že se lidé řekněme zvenčí, fanoušci, nadchli,” odpověděl Ricciardo na otázku, zda je RB černým koněm. “Myslím, že si mysleli, že budeme jinou verzí jiného auta z minulosti, ale tak to není, není to tak. Byly tu zvěsti a trochu vzrušení, že to bude, ale rozhodně to tak není. Myslím, že co se týče výkonnosti, ano, jsme na tom podle očekávání. Snažíme se bojovat v té střední skupině. Určitě je na čem pracovat, abychom dohnali kluky vpředu, ale to není žádné překvapení, ale myslím, že to byl docela bezproblémový test. Nemyslím si, že bychom odsud odjížděli s nějakými obavami nebo se drbali na hlavě, myslím, že víme, jak na tom jsme, a musíme na tom dál pracovat.”

Souhrnné časy ze všech tří dnů testů: