Po představení všech vozů nabízíme pět největších poznatků

Nová sezona formule 1 se rychle blíží a máme za sebou představení nových vozů (zbarvení) všech deseti týmů. Co nám ale mohlo uniknout? Proč většina týmů přidává na svůj vůz černý karbon? Jaký technický trend může v roce 2023 nastat? To a další poznatky shrnuje tento článek…

Štítky: 2023 Zveřejněno 19. 02 2023 — Vašek Štěpánek

Mercedes opět v černé, není sám

Největší vizuální změnu nejspíše provedl Mercedes. Německá automobilka zvolila pro letošní šampionát opět černou barvu. Nejde ale o žádný estetický důvod, nebo politické přesvědčení jako v letech 2020 a 2021, jde o rychlost.

Barva a lesklý lak na voze F1 dohromady váží kolem 9 kg, pro snazší představu můžeme říct, že 10 kg udělá ve formuli 1 rozdíl zhruba 0,3s na kolo, což je opravdu hodně a jde přesně o stejnou časovou ztrátu, kterou v závěru loňské sezony Mercedes ztrácel na špičku pole.

Černá barva není sama o sobě lehčí, pořád je to barva, týmy ale sahají po lehčí variantě – po karbonu, respektive části vozu vůbec nebarví. Mercedes není jediný, kdo se tak rozhodl, takřka v celém startovním poli najdeme podobnou ‚nebarevnou‘ strategii.

Pokřivené bočnice

Vloni začala platit nová technická pravidla a přinesla velkou rozmanitost co se stavby vozu týče. Red Bull přišel s řešením pokřivených (prohnutých) bočnic. Brzy se tento koncept začal jevit jako ten nejúspěšnější.

Už vloni jsme viděli například McLaren, který se snažil řešení Red Bullu napodobit, co samé lze říct o Aston Martinu, který se nechal inspirovat skoro celým vozem. Letos jsme prohnuté tvary bočnic viděli na většině představených aut.

Snad jen Mercedes zůstal u svého původního rozhodnutí a ponechal si tzv. ‚nulové bočnice‘. Ferrari si sice také ponechalo své ‚údolí‘, ale prošlo řadou změn a prohnuté tvary bočnic se na červeném monopostu SF-23 také objevily.

Speciální ambasador Alpinu

Francouzský tým kromě nových vozů a jezdecké sestavy představil také nového ambasadora pro své programy Rac(h)er a Concours Excellence Mecanique. Obě iniciativy mají pomáhat rozšiřovat diverzitu v automobilovém průmyslu.

Ambasadorem těchto programů bude mezinárodní fotbalová hvězda Zinedine Zidane, ten je mimochodem velkým fanouškem závodů a formule 1. Tváří projektů by se Zidane měl stát na začátku letošní sezony.

Skvělá prezentace Ferrari

Ferrari potěšilo své fanoušky a připravilo si skvělou prezentaci svého nového vozu. Stalo se tak přímo na trati ve Fioranu na romantické datum 14. února. Tribuna byla plná fanoušků a Italům vyšlo i příjemné, slunné počasí.

Následně se monopost SF-23 rovnou projel po trati. Za volant nejprve usedl Charles Leclerc a poté také Carlos Sainz. Nový šéf Ferrari Frederic Vasseur krátce po prezentaci uvedl, že umělé PR akce (jakou měl letos třeba Red Bull) nemá rád a nejsou úrovni F1 hodné.

Návrat Fordu

Ačkoliv nebyla prezentace Red Bullu tou nejzajímavější, přinesla jednu velmi důležitou zprávu. A tou je potvrzení spolupráce mezi rakouským týmem a americkou automobilkou Ford, která se do F1 vrátí v roce 2026.

Ford bude technickým partnerem Red Bullu a AlphaTauri a bude se podílet na vývoji motorů, které za tři roky projdou velkou technickou změnou. Ford v F1 naposledy působil v roce 2004, když dodával své pohonné jednotky Jaguaru.

Tým Jaguar se ale v roce 2005 přetransformoval na Red Bull a po dlouhých 22 letech se kruh uzavře. Američané by pak měli v F1 setrvat minimálně do roku 2030 (jsou smluvně vázaní), ale už teď se mluví a mnohem delším působení, tak uvidíme…