Piloti v průběhu kariéry nezrychlují. Jsou “jen” šikovnější
George Russell nevěří tomu, že závodníci F1 v průběhu své kariéry zrychlí. Jezdci se ale podle mladého Brita stávají zkušenějšími a důslednějšími. Právě tyto vlastnosti Russell nabil ve Williamsu a doufá, že mu pomohou k lepším výsledkům v Mercedesu.
Po třech letech u stáje z Grove byl Russell potvrzen jako nový pilot Mercedesu po boku Lewise Hamiltona. Tento přesun do stříbrných šípů také znamená, že se třiadvacetiletý mladík posune ze zadních pozic pravděpodobně k těm vyšším.
Russell se připojuje k týmu, který v posledních letech dominoval formuli 1 a má v plánu ve své nadvládě pokračovat. Od Russella se tak budou očekávat vítězství v jednotlivých závodech a v blízké budoucnosti i boje o tituly mistra světa.
Nový pilot Mercedesu si je většího tlaku a větší pozornosti plně vědom a věří, že mu letos budou pomáhat zkušenosti, které ve formuli 1 (ve Williamsu) doposud nashromáždil – na chvostu pole se vždy pilot naučí nejvíc.
„Nemyslím si, že piloti v průběhu kariér zrychlují. Řekl bych, že se stáváme komplexnějšími a zkušenějšími, díky tomu pak zvládneme lépe číst situace na trati a lidem se potom zdá, že jedeme rychleji.
Musíte ale přemýšlet nad řadou věcí… co je potřeba udělat, aby se pneumatiky dostaly do správného okna? Jak mám mít dobrý rozjezd nebo jak mám vyřešit situaci, kdy jsem během kvalifikace v hustém provozu?
Zkrátka člověk musí nad vším opravdu hodně přemýšlet a mít přehled o všem, co se na trati právě děje. Jedna věc je kvalifikace, závod je už něco úplně jiného – tam řešíte všechny věci najednou,“ popisuje nelehký úkol pilotů F1 Russell.
Brit debutoval v F1 v roce 2019 s Williamsem, ve kterém setrval až do minulého roku. Zatím neměl Russell moc příležitostí prokázat svůj talent, neboť stáj z Grove zrovna nezažívala kdoví jak šťastné období a byla beznadějně poslední.
V prvních dvou letech s Williamsem nezískal Russell ani jeden bod, situace se začala zlepšovat vloni, kdy přišly první body v Maďarsku a následně v Belgii přišlo i první (kontumační) podiové umístění. Do konce roku se Russell ještě dvakrát podíval do první bodované desítky.
Bývalý pilot Williamsu tak svému týmu vloni vyjel solidních 16 bodů a výrazně se podílel na odlepení stáje ze dna. Tým z Grove porazil Alfu Romeo a Haas, v poháru konstruktérů skončil na osmém místě, tři roky předtím to bylo místo poslední.
„Mám pocit, že tohle široké okno zkušeností, které jsem za ta léta ve Williamsu získal, mi umožní se do toho v Mercedesu pustit naplno. Naučil jsem se toho opravdu hodně, vždy to tak na chvostu pole je, musíte riskovat a nemáte co ztratit.
Když je ale člověk, potažmo celý tým v boji o titul, nemůže si dovolit tak drastické strategie, agresivní jízdu a spoustu dalšího. Já jsem dostal příležitost zjistit co funguje a co ne. Také jsem si našel svůj optimální jízdní styl.
Člověk musí hledat pozitiva v každé situaci, ve které se ocitne. To, že jsem byl docela dlouho na konci pole mi ale pomohlo lépe porozumět některým věcem, pomohlo mi to lépe pracovat s týmem a celkově poznat fungování světa F1,“ dodal Russell.