Pět nejzajímavějších témat před GP Japonska

Před dalším víkendem F1 si pojďme projít témata, která budou asi nejvíce diskutovaná v průběhu nadcházejících dní.

Štítky: GP Japonska Zveřejněno 2. 04 2024 — GPF1.cz

Hrozba Ferrari pro Red Bull

Ferrari je nyní v pozici, kdy může na některých tratích vyvíjet tlak, poté co udělalo krok vpřed ve srovnání s touto dobou v minulé sezóně. Následovalo vítězství Ferrari ä zisk prvních dvou míst v cíli GP Austrálie, což asi nikdo nečekal, ale ukázalo se, jak jsou nyní dostatečně blízko, aby plně využili všech příležitostí, když jim okruh a podmínky vyhovují, a tempo závodu vypadalo tak silně, že je velká šance, že by Ferrari vyhrálo i bez odstoupení Maxe Verstappena. Red Bull zůstává jasným favoritem vzhledem ke své výhodě na jiných tratích a celkové formě, ale jak bylo uvedeno výše, do Suzuky míříme s tím, že kterýkoli z jezdců Ferrari nebo Red Bullu má reálnou šanci převzít vedení v šampionátu, a Ferrari je tak blízko i v pořadí konstruktérů.

Podcast: Náš verdikt o Alonsovi a rychlosti Ferrari

Tento víkend očekávejte odpověď Red Bullu na trati, kde bude pravděpodobně obzvláště silný, ale Ferrari bude chtít ukázat, že má všestranné tempo, aby se opět stalo nejbližším vyzyvatelem. Pokud to však někdo naruší, bude to McLaren. Loni byli v Suzuce velmi konkurenceschopní a také letošní rok začali v lepší formě než loni. Lando Norris nebyl v Melbourne daleko od Carlose Sainze a cítil, že měl skončit druhý, takže se objevuje více hrozeb, pokud Red Bull nezvládne všechno.

Trest Fernanda Alonsa

Tohle je téma, které bude pravděpodobně dominovat čtvrtečním mediálním zasedáním, až se paddock znovu sejde v Japonsku. Dramatická havárie George Russella v závěru závodu v Melbourne vyvolala vyšetřování způsobu jízdy Fernanda Alonsa při nájezdu do šesté zatáčky, kdy se snažil udržet Mercedes za sebou.

Kam s Verstappenem, Neweym nebo Ricciardem?

Komisaři se nakonec rozhodli udělit Alonsovi trest za “potenciálně nebezpečnou” jízdu poté, co sundal nohu z plynu mnohem dříve než obvykle. Sám Alonso v místnosti pro komisaře přiznal, že “to udělal trochu špatně”, protože musel znovu zrychlit směrem k zatáčce, ale když mu byl udělen trest za jízdu – přepočtený na 20 sekund závodního času – prohlásil, že je překvapen. Každý z 20 jezdců na startovním roštu bude mít pravděpodobně vlastní názor na to, zda byl tento krok na přijatelné straně obrany, nebo zašel příliš daleko, a zda mohl Russell reagovat jinak, či nikoli.

Situace s náhradním autem u Williamsu

Melbourne bylo pro Williams obzvláště náročným víkendem, protože odjížděli bez zisku bodů a s jediným vozem, který se závodu zúčastnil. Havárie Alexe Albona v prvním tréninku poškodila jeden ze dvou podvozků, které Williams v této fázi sezóny postavil, a žádný náhradní zatím nebyl k dispozici. Tento neobvyklý scénář postavil šéfa týmu Jamese Vowlese před rozhodnutí a ten se rozhodl stáhnout Logana Sargeanta ze zbytku víkendu, aby umožnil Albonovi startovat. Tento tah se téměř vyplatil, protože Albon skončil s odstupem jedné sekundy na 11. místě, ale důsledky jsou takové, že Williams usilovně pracuje na tom, aby se pokusil opravit podvozek včas před dalším kolem v Japonsku.

Vzhledem k velkým vzdálenostem spojeným s dopravou vozu zpět do sídla týmu v Grove a následně opětovným včasným odesláním do Suzuky byl k dispozici necelý týden času na provedení prací v továrně. Vowles vydal aktualizované informace, které naznačují, že oprava probíhá dobře a tým by měl být schopen v Japonsku provozovat dva vozy, ale vypadá to, že opět nebude k dispozici náhradní vůz, takže tlak na oba jezdce zůstane po celý víkend. Za pozornost bude stát i Sargeantova reakce, jak se bude snažit reagovat na zklamání, jakmile se v pátek vrátí do vozu, a to na trati, kde v loňské sezóně předváděl dobré tempo, ale havaroval v Q1. Při té příležitosti měl Williams náhradní podvozek a musel ho použít.

Tsunoda v dobré formě

Zatímco Sargeant bude doufat, že se mu v Japonsku poštěstí více než loni – a dokonce i před dvěma týdny – jedním z jezdců, kteří usilují o zopakování obou výsledků, je Yuki Tsunoda. Japonský jezdec se před domácími fanoušky naposledy v Suzuce dostal do Q3 a skončil těsně mimo bodované pozice, protože tehdejšímu týmu AlfaTauri chyběla výkonnost, aby se udržel v první desítce. Letos se RB opět pohybuje na bodovaných pozicích a v jejich blízkosti, přičemž Tsunoda si v Austrálii zajistil působivé osmé místo na startovním roštu a to po Alonsově trestu proměnil v sedmé místo v závodě.


  • Nejnovější číslo online magazínu KOLO na KOLO. Předplatné zde.
  • Napětí manažerů Mercedesu
  • Kdo ve skutečnosti vlastní F1?
  • Zak Brown, jak jej neznáte
  • Le Mans: Možná poslední soukromý tým na stupních vítězů
  • Historie: Jak se závodilo v nacistickém režimu
  • Aerovychytávky


Je to forma, kterou si Tsunoda musí udržet, pokud chce v příštím roce pomýšlet na možný postup do týmu Red Bull, ale poté, co se dostal do Q3, ukazuje známky toho, že dokáže ze své techniky vytěžit maximum. Pokud se mu podaří v této jízdě pokračovat, pošle o víkendu velkou část diváků domů velmi spokojených.

Přestupy

Tsunoda se stále jeví jako outsider pro jízdu v Red Bullu, pokud dojde ke změně v sestavě, přičemž nedávné komentáře naznačují, že by se mohl vrátit Sainz. Christian Horner po vítězství v Melbourne poukázal na Španělovu dostupnost pro rok 2025, přičemž Sainz je jediným jezdcem, který od konce sezony 2022 vyhrál závod a neřídil Red Bull. Tyto statistiky a Sainzův pozoruhodný výkon při návratu po operaci zánětu slepého střeva jen zvýšily jeho cenu v době, kdy se trh s jezdci začíná zahřívat, přičemž vzhledem k množství pohybů, které jsou možné na konci této sezony, je možné uzavřít brzké dohody a smlouvy.

Některé týmy se možná budou chtít rozhodnout rychle a pokusí se zajistit si své preferované jezdce, zatímco jiné možná budou vyčkávat, jak se situace vyvine v případě, že některá velká jména nakonec přijdou o svá preferovaná místa. V současné době se podél celého startovního roštu usilovně vyjednává.