To nejdůležitější z pátečních tréninků GP Japonska

Počasí zhatilo plány na druhý trénink na Velkou cenu Japonska formule 1 a zvýšilo význam prvního tréninku, v němž Ferrari vypadalo silně. Přestože faktory naznačují, že Red Bull má v rukou větší rychlost, podmínky nemusí být takové, aby se Suzuka stala další dominantní jízdou Maxe Verstappena.

Štítky: GP Japonska Zveřejněno 5. 04 2024 — GPF1.cz

Max Verstappen a Red Bull vedli úvodní trénink na Velkou cenu Japonska formule 1 v roce 2024, ale zdaleka se neopakoval úvodní den závodu v Suzuce před šesti měsíci. Tentokrát v chladnějším dubnovém podnebí zasáhl déšť, který výrazně omezil jízdy ve druhém tréninku, zatímco Red Bull sledoval překvapivé úvodní časy Charlese Leclerca z jízdy na delší vzdálenost trochu s obavami. Zatím je příliš brzy na to, abychom mohli říci, zda má Ferrari skutečně šanci zopakovat svůj triumf z Austrálie, tento vývoj přidal jasný nádech pochybností nad jinak dominantním očekáváném vystoupení Red Bullu vzhledem k tomu, jak dobří zde byli v roce 2023.

První tréninkový jízdy byla v podstatě rozděleny na dvě části kvůli nehodě Logana Sargeanta v zatáčce Dunlop, právě když Hamilton vedl při přechodu na měkké pneumatiky a dočasně se dostal na první místo.

Po většinu druhého hodinového tréninku se na tabuli neobjevovaly žádné časy a jen pět jezdců dosáhlo času – většina z nich se objevila až na samém konci, a to příliš pozdě na to, aby mohli dělat cokoli jiného než objíždět okruh pro dokončení sběru dat a absolvovat tréninkové startyu na vlhkém roštu.

“S prvními jízdami jsme spokojeni. Leclercova dlouhá jízda byla trochu pozoruhodná. Byl opravdu rychlý. Musíme se podívat, kolik benzinu skutečně má. Ale jinak jsme spokojeni,” řekl Helmut Marko z Red Bullu. “Doufáme, nebo jsme si jisti, že Ferrari dnes jezdilo s menším množstvím paliva a vyšším režimem motoru než my. Ale stále jsou na nás velmi blízko. Dlouhá jízda byla v podstatě jen tři kola, ale i tak byla ta tři kola od Leclerca docela působivá.”


Nové číslo online magazínu KOLO na KOLO

  • Víme, co všechno a proč se odehrává v Red Bullu
  • Jak Hamilton mazaně vyjednal smlouvu s Ferrari, a obešel všechny
  • Opravdu nejsilnější parnerství v F1
  • Bernie Ecclestone, jak jej neznáte
  • O prvním automobilovém závodě

PŘEDPLATNÉ na webu kolonakolo.cz


“Upřímně řečeno jsem se trochu přiblížil Red Bullům, než jsem očekával,” řekl Carlos Sainz, když byl požádán o zhodnocení dne. “Takže pozitivní známky pokroku od doby před pěti měsíci [kdy formule 1 naposledy závodila v Suzuce] do současného víkendu.”

Pirelli se domnívá, že chladnější dubnové podmínky znamenají, že by měkké pneumatiky C3 (červená) mohly být v porovnání s horkým závodem v Suzuce v roce 2023 preferovanou volbou pro závod, protože poskytují tak dobrý zisk přilnavosti na začátku jízdy. Přinejmenším pro jezdce, kteří se možná v kvalifikaci neumístí dobře a budou doufat v brzký postup, než se na tomto abrazivním povrchu projeví tepelná degradace, a to v závodě, který se podle očekávání pojede na dvě zastávky. To ale může být pro Ferrari v neděli důležité – zdá se, že nižší teploty tentokrát usnadnily zvládání tepelné degradace. To teoreticky snižuje to, co bylo dlouho zásadním rozdílem ve výkonnosti Red Bullu v závodě.

“Byl to smíšený den,” řekl Charles Leclerc. “V prvním tréninku jsme zjistili, že je třeba zapracovat na nastavení vozu. Pak jsme ale ve druhém tréninku téměř nejeli, a tak jsme nemohli najít odpovědi, které jsme hledali během letmého kola, takže se na to budeme muset zítra ráno zaměřit, abychom byli připraveni na kvalifikaci.”

Max Verstappen varoval tým Red Bull, že se zdá, že jeho soupeři ve formuli 1 během omezených jízd ve druhém tréninku snížili náskok. Mistr světa se druhého tréninku nezúčastnil, protože do Suzuky zavítal déšť, a navázal tak na prvenství v úvodním tréninku.

“Byl to pro nás dobrý start,” vysvětlil Verstappen, který o víkendu usiluje o třetí vítězství v Suzuce v řadě. “Vyváženost nebyla špatná a to je vždy dobrý způsob, jak začít.  Zdá se, že oproti loňsku jsou všichni trochu blíž u sebe. Obecně si myslím, že během jednoho kola se zdá, že se lidé přiblížili, ale co se týče dlouhodobého tempa, nemám představu, ale neočekávám takové mezery, jaké tu byly loni. Ve druhém volném tréninku jsme nemohli nic dělat, ale je tu ještě pár věcí, na které se musíme podívat a vyzkoušet je. Celkově jsem ale s prvním tréninkem docela spokojený.”

Lewis Hamilton byl po narušeném tréninkovém dnï na Velkou cenu Japonska veselý, ale zároveň kritický k situaci, kvůli které byli fanoušci ochuzeni. Po jednom z nejhorších víkendů Mercedesu za mnoho sezón, který se odehrál před čtrnácti dny v Austrálii, tým alespoň poskytl sedminásobnému šampionovi F1 a týmovému kolegovi Georgi Russellovi pro víkend v Suzuce zřejmě vyváženější vůz W15.

“Byla to skvělé tréninková jízda, bylo to pro nás opravdu dobré,” řekl Hamilton. “Byl to nejlepší trénink v tomto roce, auto se v něm zatím cítilo nejlépe. Takže zatím opravdu pozitivní. A byl jsem opravdu nadšený, protože tohle je okruh, který každý jezdec miluje. V posledních několika letech jsme tu měli opravdu obtížné auto a obtížnou rovnováhu. A vzhledem k obtížným posledním závodům jsme v uplynulém týdnu odvedli skvělou práci a zdá se, že jsme se prostě trefili trochu víc do černého. Takže od té začátku jsem vlastně žádné změny nedělal.”

Šéf McLarenu Andrea Stella doufá, že “neznámá”, která vyplynula z přerušeného pátečního tréninku na Velkou cenu Japonska, může být příležitostí pro víkend. Oscar Piastri obsadil ve dvou trénincích osmé a první místo, ačkoli je ovlivnila červená vlajka kvůli havárii Logana Sargeanta a odpoledne pak déšť, protože týmy nemohly v Suzuce absolvovat tradiční simulace závodního tempa. McLaren byl tipován na dobrý výkon na vysokorychlostním okruhu, protože si zajistil druhé a třetí místo v loňském v závodě, přičemž Piastri získal své první pódium v F1.

“Červená vlajka v prvním tréninku a následný déšť ve druhém znamenaly, že se první den tréninku na trati moc nejezdilo,” řekl Stella. “Je to škoda pro fanoušky super F1, kteří dnes na okruh v Suzuce přišli, ale doufejme, že po zbytek víkendu bude na trati rušněji. Omezený počet jízd zanechává některé neznámé, pokud jde o nastavení vozu a do jisté míry také o chování pneumatik po zbytek víkendu. To je však pro všechny stejné a může to představovat i příležitost.”

“Myslím, že jsme na tom s autem dobře, takže věřím, že zítra můžeme jít do tréninku a získat konečný pocit před kvalifikací,” řekl Lando Norris. “Budeme tvrdě pracovat, abychom se dostali do konkurenceschopné pozice.”

“Naučili jsme se pár kousků a myslím, že jsme ve slušné formě, ale těžko říct,” vysvětlil Piastri. “V prvním tréninku pro nás bylo načasování červené vlajky nepříjemné, takže je trochu těžké vědět, jak na tom jsme, ale myslím, že je to zhruba tam, kde jsme byli. Máme konkurenceschopné auto a myslím, že bude zajímavé sledovat, jestli se nám podaří zopakovat to co v Austrálii. Samozřejmě to pro nás byla loni dobrá trať, ale ostatní získali se svými silnými stránkami a uvidíme, co dokážeme. Jsme ale přiměřeně optimističtí, pokud jde o umístění v popředí.”