Nový harmonogram letošních závodů je ten menší problém pro F1
Formule 1 po odhlášení drtivé většiny týmů jen hodiny před startem prvního tréninku úvodní Velké ceny Austrálie ukázala své odhodlání zajít až na hranu toho, co je možné. Mnozí to mají za nezodpovědné, ale to je formule 1. Jít až tam, kam je mi umožněno jít. Jsem si jist, že v podobném hraničním duchu bude hledat cestu ven z krize. Kdy se tak stane, to v těchto dnech samozřejmě nelze určit. Jsem si ale jist, že se letos bude závodit. A hodně. Co ale přijde potom, to mě více straší.
Vedení formule 1 chtělo absolvovat úvodní velkou cenu v Austrálii, než mu plány zhatily samotné týmy. Asi si jim nelze divit. Tentokrát měly silnou právní pozici, i když australské úřady v minutách před začátkem víkendu dovolily závod uspořádat, byť bez diváků. Myslím, že tyhle hodiny budou s odstupem času psát historii.
Raketový nárůst závažnosti situace vyústil nejprve v odložení závodů v Bahrajnu a Vietnamu. A předpovědi, že by se mohlo začít na začátku května, což bylo vzápětí opraveno na konec května. Jak se ale v důsledku pandemické krize Evropa a USA probouzejí do reality, muselo i vedení formule 1 uznat, že neví, kdy se dá začít zase pořádat velké ceny.
Jinými slovy: nevíme, kdy začneme. Není ale sporu o tom, že F1 využije opět svých extrémních vlastností, aby se tak stalo co nejdříve. Jen bude muset začít hrát hru, jejíž pravidla určují zcela jiné faktory.
V první řadě to bude průběh pandemie, který si dnes pochopitelně netroufá nikdo odhadnout. Ale určité analytické náznaky už existují. Nešťastné pro formuli 1 je, že pandemická krize teprve startuje ve Velké Británii, kde má sídlo většina týmů. Kulminace krize tam může proběhnout v době, kdy se Itálie, sídlo týmů Ferrari a Alpha Tauri, nebo Švýcarsko (Alfa Romeo) začne připravovat na normální život.
Prvním a nejdůležitějším faktorem tedy budou lokality základen týmů. Anglie je v časové ose průběhu pandemie bohužel pro fanouška F1 ve zpoždění oproti Česku nebo Slovensku.
Druhým faktorem je rozmístění závodů původně plánovaného kalendáře napříč planetou. První odhady měly zato, že by se mohlo začít v Ázerbájdžánu. Odsud je ale málo oficiálních informací o průběhu pandemie, a země v těchto dnech začala odvolávat přidělená víza. Jako kdyby byl Ázerbájdžán v časové ose až za Velkou Británií, sídlem většiny týmů F1.
Amerika se do pandemické krize dostává čerstvě v těchto dnech, což může postihnout Kanadu. Na základě kalendáře F1 by se chtělo říci, že začít reálně závodit v Evropě by se mohlo na přelomu června a července, třeba ve Francii nebo Rakousku. Ale jak již bylo řečeno, silným faktorem je kondice týmů F1 z Velké Británie, pro což je určující britská fáze pandemické krize. Která je teprve v počátku. Společensko-politické emoce kolem toho pomíjíme. To ohrožuje nejen odjezd britských týmů F1 do lokalit, které už budou zdravé, ale samotnou Velkou cenu Velké Británie, naplánovanou na 19. července, především. Zodpovědné je říci, že prostě v těchto dnech nevíme. Ale takhle podobné může být uvažování šéfů F1.
Ale v duchu ‘všechno zlé je pro něco dobré’ je tady pro vzdálenější fázi kalendářního roku 2020 důležitý jeden faktor: týmy poberou přibližně dvě třetiny peněz, které F1 vydělá. Čím méně závodů, tím méně příjmů, tím méně peněz pro týmy. Hlavně proto se dá očekávat velká ochota týmů odjet ve zdravé fázi roku 2020 co nejvíce závodů. Očekávám, že tady projeví byznysová tvář F1 svou sílu a schopnost improvizace. Od poloviny roku 2020 dál očekávám něco, co bych se nezval nazvat jako ‘zázraky’. Taky proto, že současná pandemická krize může být pro některé týmy likvidační. Nejvíce ohrožené jsou stáje Haas a Williams.
Z tohoto pohledu se F1 řítí do těžkostí, protože s přispěním extra výdajů na vývoj zcela nových vozů F1 pro sezonu 2021 v důsledku revolučních pravidel se jen zvyšuje riziko, že F1 o některé týmy přijde. Půjde do značné míry o opakování toho, co se stalo v rozmezí let 2008-2010. Exodus prominentních automotive značek z formule 1.
Tyto řádky nepíšu s nějakým potěšením nebo ve snaze být zajímavý. Nechtěl bych být v pozici šéfů F1, kteří nechali seriál obchodovat na veřejné burze NASDAQ, což je zbavuje možnosti ráznějších řešení. Jde o nástin toho, že problematika sestavení náhradního kalendáře 2020 nemusí být pro F1 tím největším problémem.
Troufám si ale odhadnout, že to přežije.
Diskuse k článku