Nejnovější zprávy od Audi ohledně příprav na vstup do F1
Audi se od 18. do 27. dubna poprvé představí v Číně se svým projektem Formule 1: Předváděcí vůz F1 s nápadným lakem Audi Launch Livery je ústředním prvkem účasti značky na veletrhu Auto Shanghai. Generální ředitel Audi Markus Duesmann poskytl na tiskové konferenci informace o aktuálním průběhu projektu.
Pod heslem “F1 Power made in Germany” se společnost připravuje na vstup do nejvyšší třídy motorsportu. Od roku 2026 bude Audi soutěžit v mistrovství světa FIA Formule 1 s vlastním továrním týmem a pohonnou jednotkou vyvinutou v Německu.
“Motorsport je nedílnou součástí naší DNA,” řekl Markus Duesmann, předseda představenstva AUDI AG, na konferenci Auto Shanghai. “Jsme přesvědčeni, že naše angažmá ve Formuli 1 posílí sportovní zaměření značky Audi. Závodní série neustále zvyšuje svůj celosvětový dosah, zejména mezi mladými cílovými skupinami a na našem nejdůležitějším prodejním trhu: Číně.”
“Projekt Audi Formule 1 se v posledních měsících skutečně rozjel,” říká Oliver Hoffmann, člen představenstva pro technický vývoj společnosti AUDI AG. “V probíhající fázi konceptu pohonné jednotky se dnes pokládají základy našeho hnacího ústrojí pro rok 2026. Velký význam přikládáme práci na detailech, například na materiálech nebo výrobních technologiích, a zaměřujeme se také na témata, jako je energetický management hybridního hnacího ústrojí. Vždyť efektivita je klíčovým faktorem úspěchu Formule 1 a mobility budoucnosti, tyto přístupy posunou oba světy kupředu,” říká Hoffmann.
Cenné poznatky při vývoji, pro nastavení zkušební stolice a validaci měřicích přístrojů, poskytuje jednoválcový motor, který se testuje od konce roku 2022. První kompletní hybridní hnací jednotka, která se skládá ze spalovacího motoru, elektromotoru, baterie a elektronické řídicí jednotky, by měla na zkušební stolici pracovat do konce letošního roku a bude tvořit základ budoucího konceptu vozidla. Kromě toho bude dynamický vývojový simulátor v Neuburgu přizpůsoben standardům Formule 1 a dále posune vývoj pohonné jednotky Audi.
Mezitím je v plném proudu budování týmu v závodě v Neuburgu na Dunaji pod hlavičkou speciálně založené společnosti Audi Formula Racing GmbH. Ve firmě je již více než 260 specialistů. Jádro vývojového týmu tvoří zkušení zaměstnanci Audi Sport a Audi s dlouholetými různorodými zkušenostmi v oblasti elektromotoristického sportu. K nim se přidávají specialisté se zkušenostmi z Formule 1, kteří byli získáni externě a cíleně posílí tým. Do konce roku by měl být nábor zaměstnanců dokončen a tým bude tvořit více než 300 zaměstnanců.
Zároveň bude pro potřeby projektu Formule 1 rozšířeno Kompetenční centrum Motorsport v Neuburgu. Od druhé poloviny roku budou v nové budově o rozloze přibližně 3 000 metrů čtverečních instalovány další testovací soupravy pro vývoj pohonných jednotek. Modulární konstrukce umožní uvedení nejmodernějších testovacích zařízení do provozu ještě před úplným dokončením budovy na začátku roku 2024. Zásobování elektřinou a teplem v Neuburgu je již nyní CO₂ neutrální: Objekt je zásobován dálkovým teplem z průmyslového odpadního tepla a ekologickou elektřinou z vodních elektráren. Světová automobilová federace FIA udělila závodu tříhvězdičkovou ekologickou pečeť, což je nejvyšší ocenění za ochranu životního prostředí a udržitelnost. Cílem společnosti Audi je i nadále zajišťovat pro projekt Formule 1 v Neuburgu energii s neutrálními emisemi CO2 a zavést v závodě regenerativní zásobování energií.
Udržitelnost hraje důležitou roli i ve špičkovém motorsportu. Předpisy, které budou platit od roku 2026, se zaměřují na větší elektrifikaci, elektrický pohon (MGU-K) pak bude mít téměř stejný výkon jako spalovací motor. Vysoce účinné motory o objemu 1,6 litru s turbodmychadlem budou poháněny udržitelným syntetickým palivem. Díky otevřené soutěži tak Formule 1 slouží jako technologický motor pro elektromobilitu i udržitelná e-paliva. Kromě toho si Formule 1 stanovila cíl, že do roku 2030 bude jako závodní série uhlíkově neutrální1.
Důraz na udržitelnost a efektivitu nákladů v podobě rozpočtového stropu byly důležitými faktory pro vstup Audi do Formule 1, který byl oficiálně oznámen na konci srpna 2022. Audi si jako strategického partnera pro nasazení továrního týmu Audi ve Formuli 1 od roku 2026 vybralo zkušený švýcarský závodní tým Sauber.
(Audi chápe čisté nulové emise uhlíku jako situaci, kdy po vyčerpání ostatních možných opatření ke snížení emisí společnost kompenzuje emise uhlíku vypouštěné produkty nebo činnostmi společnosti Audi a/nebo emise uhlíku, kterým se v současné době nelze vyhnout v dodavatelském řetězci, při výrobě a recyklaci vozidel Audi, prostřednictvím dobrovolných kompenzačních projektů realizovaných po celém světě. V této souvislosti se nezohledňují emise uhlíku vzniklé ve fázi využívání vozidla, tj. od okamžiku jeho dodání zákazníkovi.)