Motory F1 budou hlasitější

Šéf F1 Stefano Domenicali prozradil, že nová generace motorů F1 od roku 2023 bude hlasitější než ta současná.

Štítky: 2026 Pohonné jednotky Zveřejněno 24. 06 2023 — GPF1.cz

Současné motory jsou šestiválce o objemu 1,6 litru a vybavené turbem. Hybridní motorgenerátor bude od roku 2026 zrušen.

“Záměrem je zajistit, aby v novém nařízení byla samotná hlasitost motoru vyšší, protože je to součást našich emocí,” řekl Domenicali. “Je to skutečně to, co chtějí naši fanoušci slyšet, a to je pro nás povinnost, abychom se k tomu zavázali.”

Nová pravidla odsouhlasená pro rok 2026 zachovají současná turba V6, zvýší rekuperaci kinetické energie pomocí MGU-K, ale odstraní systém rekuperace tepelné energie (MGU-H).

Na ostravské představení KOLO na KOLO OKOLO Česka jako host přijede Michal Kavalčík. Vstupenky zde

Domenicali trvá na tom, že neexistuje možnost, že by F1 přešla na mnohem tišší elektrické pohonné jednotky, jaké se používají ve Formuli E:

“Ne, je to zcela jasné, ne,” řekl. “Potřebujeme mít jiný zvuk. Je to hudba pro mé uši. Je pravda, že když jsme měli dvanáctiválce, byla to jiná frekvence, velmi hlasitá. A pak deset, osm, šest – to už nepůjde ještě níž. Je to prostě jiná situace. Samozřejmě, že musíme být hybrid, do budoucna se chystáme na hybrid.”

Ztišení motorů F1 v roce 2014 tehdy tehdejší generální ředitel seriálu Bernie Ecclestone odsoudil. Vysoce postavení představitelé F1 se i nadále zasazovali o návrat ke starým hlasitějším motorům.

“Hluk je součástí emocí,” řekl na začátku letošního roku šéf týmu Red Bull Christian Horner. “Je to součást DNA tohoto sportu.

Je zvláštní, jak si na věci zvyknete, protože motory V6 se systémy rekuperace energie, které v současnosti mají, jsou mnohem tišší než staré motory V10 a V12 nebo dokonce V8. Takže když teď vyjedeme s předváděcím vozem a slyšíte motor V10 nebo V8, všichni mechanici odloží své nářadí a jdou se na vůz podívat.”