Ředitelé závodů volali po řešení traťových limitů už v minulosti, Red Bull Ring nereagoval

Velkým tématem uplynulého víkendu byly traťové limity. Ty byly přítomné v kvalifikaci, sprintu a také v nedělní Grand Prix. Výsledky hlavního závodu byly následně výrazně upraveny, neboť se rozdávaly penalizace za porušení právě limitů tratě.

Štítky: FIA GP Rakouska Pravidla Red Bull Ring Zveřejněno 4. 07 2023 — Vašek Štěpánek

Každý rok má rakouský Red Bull Ring jedno společné téma, které rozčaruje fanoušky, experty a také samotné piloty – traťové limity. Rakouský okruh díky svému charakteru každoročně nabízí velké pozdvižení ohledně dodržování stanovených limitů.

Na vině jsou v podstatě jen dvě zatáčky, konkrétně ty poslední [zatáčka č. 9 a č. 10]. V jiných částech okruhu jsou kolem trati přírodní únikové zóny tvořené trávou nebo štěrkem, ovšem konec okruhu je jiný – tam jsou umístěny obrubníky a asfaltové zóny.

Piloti přirozeně zkoušejí jít až za hranu, a právě kvůli tomu vznikl v Rakousku naprostý chaos, který vedl až k výrazné aktualizaci výsledků hlavního závodu. V páteční kvalifikaci se smazání času vyhnuli jen dva jezdci – George Russell a Logan Sargeant.

V neděli byla situace šílená. Sportovní komisaři museli čelit až 1200 případům, ve kterých mohlo dojít k potenciálnímu porušení limitů trati. Nakonec FIA udělila penalizace a poupravila oficiální výsledky závodu.

Jak z této situace ale ven? Nikdo přeci nechce, aby se výsledky závodu staly oficiálními až po jednání stevardů a několik hodin po skončení samotné Grand Prix. FIA přiznala, že už vloni se Red Bull Ringu snažila podstrčit jiné řešení v posledních dvou zatáčkách.

„Myslím, že pruh štěrku hned za zatáčkou by bylo docela elegantní a účinné řešení. Každý závodní jezdec ví, že vás tráva nebo štěrk zpomalí, a pokud to uvidí hned za zatáčkou, logicky tam nepojedou, protože tím ztratí čas.

Limit bílé čáry je velmi těžké dodržet. Piloti v závodech tuhle čáru prostě nevidí, a tak snadno vzniknou situace, které jsme viděli na Red Bull Ringu. Jen samotný okruh vás zkrátka vyzývá k tomu, abyste jeli rychle…

…a jako závodní pilot věříte svým instinktům a zkrátka rychle jedete. To vás ale potom stojí smazaný čas za jinak dobré a rychlé kolo. Něco se musí změnit, to je jasné. Nikdo nechce za rok vidět ten samý problém,“ vyjádřil se k situaci například Christian Horner.