Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Spain, 
#5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team),  *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Komentář Pavla Turka: Korektní vztah Vettela a Hamiltona se vedení F1 nehodil

O závodě v Baku se bude (nejen) díky střetu Vettela a Hamiltona, který pořádně rozdmýchal emoce v táboře Ferrari i Mercedesu, určitě nějakou chvíli hovořit. Na názor jsme se proto zeptali Pavla Turka, odborníka pohybujícího se dlouhodobě v zákulisí formule 1. Níže následuje jeho komentář.

8 Štítky: Lewis Hamilton Liberty Media Pavel Turek Sebastian Vettel Zveřejněno 25. 06 2017 — GPF1.cz

Letošní sezona se až do Velké ceny Ázerbajdžánu nesla v relativně klidném duchu. Přestože spolu Sebastian Vettel a Lewis Hamilton na dráze bojovali o vítězství, měli pro sebe oba piloti pouze slova uznání a vzájemně si prokazovali mnohdy snad až přehnaně velký respekt.

Šampionátu tak jako by chyběla ta správná jiskra. Souboj ikonických automobilek Ferrari a Mercedesu, respektive jejich jezdců, několikanásobných mistrů světa, se odehrával ‚v rukavičkách‘. Až do závodu v Baku, kde Vettel během fáze zpomalovacího vozu hned dvakrát kolidoval s Hamiltonem.

Pavel Turek

Pavel Turek

Na situaci měli oba pochopitelně značně rozdílný názor: Vettel požadoval penalizaci pro Hamiltona za úmyslné vybrzďování, Brit zase označil chování čtyřnásobného šampiona jako ostudné a nehodné závodníka Vettelova formátu.

Rázem jsou tak na čele šampionátu s minimálním odstupem dva jezdci, kteří spolu bojují jak na trati, tak i prostřednictvím médií. Dávají tak vzpomenout na předešlé ročníky a rivalitu mezi Hamiltonem a Rosbergem, Schumacherem a Alonsem či Häkkinenem, pokud se podíváme dále do minulosti.

Pro nového majitele formule 1, americkou společnost Liberty Media, tak nastal ideální scénář. Soupeři si jdou konečně po krku, sledovanost roste, příjmy stoupají. Otázkou je, jestli tento stav nastal ‚přirozenou‘ cestou.

Není žádným marketingovým tajemstvím, že právě příběhy popisující agresivní či negativní vztah mezi dvěma osobami, se těší největší pozornosti. Jinými slovy řečeno, fanoušci jsou zvědaví spíše na to, že Pilot X napadá Pilota Y kvůli manévru na trati, než na reportáže, ve kterých Pilot X vyjadřuje Pilotu Y respekt a obdiv. Taková je prostě lidská povaha.

Je idylka mezi Vettelem a Hamiltonem u konce?

Je idylka mezi Vettelem a Hamiltonem u konce?

A v Americe to moc dobře vědí. Stačí se podívat na populární oválové závody vozů NASCAR, které jsou založeny nikoliv na řekněme kráse čistého závodění, ale mnohem více na nehodách a kolizích, jež fanoušky přitahují.

Ani bych se proto nedivil, kdyby v posledních týdnech vedení formule 1 hovořilo s Vettelem i Hamiltonem o tom, že vzájemný respekt je sice věc obdivuhodná, ale z komerčního hlediska nikterak užitečná.

V žádném případě netvrdím, že se Liberty Media pokusilo incident z GP Ázerbajdžánu nějakým způsobem zinscenovat, ale chápal bych, kdyby se oba závodníky snažilo nasměrovat k tomu, aby se nebáli předvést větší show.

Je otázkou, zdali k tomuto ‚popostrčení‘ skutečně došlo, či nikoliv. Jisté je ale to, že americké vedení se tak jako tak dočkalo prvního vážnějšího konfliktu mezi dvěma největšími aspiranty na letošní titul. A to je v konečném efektu vlastně to nejlepší, co se formuli 1 mohlo přihodit.

Nabízíme zájezdy na velké ceny F1

Diskuse k článku

  1. Milan27 27.6.2017 (6:29)

    FrancoisCEVERT:
    …teatrální mimozávodní šarvátky slouží jen hloupým chytrákům, co si uboze myslí, že bez nich by to asi nešlo a nemělo by to tu správnou šťávu…

    Jj, tohle se bohužel děje ve všech sportech, obzvlášť v těch, který se dostanou do hledáčku amerických médií. Příkladem z posledních let budiž lakros, původně mírumilovná hra irokézských indiánů…

  2. FrancoisCEVERT 26.6.2017 (22:10)

    Postupem času je vše pomíjivé, protože realita nabízí zase další. Titul a body mají hodnotu a počítají se, hlavně největší pro samotné jezdce, kdežto teatrální mimozávodní šarvátky slouží jen hloupým chytrákům, co si uboze myslí, že bez nich by to asi nešlo a nemělo by to tu správnou šťávu, proto oblbuji hlavy i normálním rozumě myslícím Fandům F1. Takový Jim Clark by se jen pousmál…

  3. Mansell 26.6.2017 (21:13)

    Milan27: Taky si rozhodně nemyslím, že by to bylo jakkoliv domluvený.
    Ale mám za to, že HAM na výjezdu ze zatáčky sundal nohu z plynu, což u aut s rekuperací znamená brzdění. Nevím, jestli se komisaři zaměřili při posuzování telemetrie jen na brzdový pedál HAMa, ale to jeho auto viditelně zpomalilo a SC se vzdaluje.

    Ano, určitě zpomalilo, ale tady v tom mně dost vadí nejednoznačnost pravidel.

    co to je moc zpomalit, to slovo moc tam nemá co dělat, jako nemyslím si, že tempomat by tohle řešil, kdysi tady by návrh vždy znovu startovat a ani to není kdovíjak dobrý nápad, prostě k tomuhle asi bude docházat i nadále. Jediné co mně napadá, že od určitého bodu na trati při konci safety caru zákaz zpomalovanío nějakou procentuelní hodnotu.

  4. glosa 26.6.2017 (11:24)

    No to je dobrá hloupost. Už vidím jak dva jezdci co mají vzájemně respekt budou kvůli nějaké komedii přetvařovat celou sezonu kvůi partě amíků. Dopadlo by to stejným fiascem jako všechny telenovely z Venezuely. Turek je fajn, ale toto je šílenství.
    Holt to Vettelovi nesedlo. To se stává. Uvidíme co bude dál.

  5. Milan27 26.6.2017 (10:27)

    krakra:
    Souhlas

    Ale nevěřím tomu, že toto bylo zinscenované, podle telemetrie z Hamiltonova vozu to vypadá, že Vettel je pěkný blbeček.

    Taky si rozhodně nemyslím, že by to bylo jakkoliv domluvený.
    Ale mám za to, že HAM na výjezdu ze zatáčky sundal nohu z plynu, což u aut s rekuperací znamená brzdění. Nevím, jestli se komisaři zaměřili při posuzování telemetrie jen na brzdový pedál HAMa, ale to jeho auto viditelně zpomalilo a SC se vzdaluje.

  6. steven55 26.6.2017 (9:15)

    Pavel Turek mi v F1 docela chybí. Jeho info ze zákulisí a vůbec postřehy byly neocenitelné! Je zřejmé, že se vedení hodně snaží zdramatizovat letošní šampionát, ale raději bych tomu nechal volný průběh, aby se zachoval duch sportu a fair play. Už v Barceloně došlo ke snaze zdramatizovat závod díky perfektně načasovanému odvolání VSC, což hodně ovlivnilo závod a Vettel díky tomu nakonec neudržel vedení. A nyní ten incident v Baku. Upřímně měl být Vettel asi vyloučen ze závodu, protože úmyslně do někoho boural, tohle Vettel trochu nezvládl. Ale spíš mě zaujala reakce sportovních komisařů. Měli dost času na to, dát Vettelovi penalizaci prakticky okamžitě, bylo zřejmé co se stalo, ale k mému velkému překvapení žádnou penalizaci nedostal. Závod byl navíc přerušen červenou vlajkou, takže času na udělení trestu bylo dost. Místo toho se závod opět rozjel, po pár kolech měl Hamilton problém s tím límcem a musel díky tomu do boxů a najednou bác a Vettel dostal penalizaci 10s stop.. 🙂 Jednoduše řečeno, kdyby neměl Hamilton ten problém, Vettel byl žádnou penalizaci v závodě nedostal a řešilo by se to až po závodě, kde by Vet dostal „pouze“ ty 3 trestné body, které nakonec stejně dostal jako bonus.. 🙂 Moc se mi nelíbí takové ovlivňování výsledků, rozhodování by mělo být spravedlivé.. 🙁

  7. krakra 26.6.2017 (8:43)

    Souhlas

    Ale nevěřím tomu, že toto bylo zinscenované, podle telemetrie z Hamiltonova vozu to vypadá, že Vettel je pěkný blbeček.

  8. Milan27 26.6.2017 (6:37)

    Skvělý názor.
    I Whiting pro to dělá hodně.

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.