Günther Steiner se rozpovídal o svém odchodu z Haasu

Günther Steiner tvrdí, že ho plány Haasu ve Formuli 1 nezajímají poté, co nedostal novou smlouvu na sezónu 2024. Současně ale vysvětlil okolnosti, které svědčí o tom, že situaci bere profesionálně.

Štítky: Günther Steiner Haas Zveřejněno 13. 01 2024 — GPF1.cz

Steinerovo sedmileté působení ve funkci šéfa týmu Haas skončilo poté, co mu po Vánocích zavolal Gene Haas, že ho pro letošní rok nahradí Ayao Komatsu.  Haas skončil v šampionátu konstruktérů 2023 poslední, když Nico Hulkenberg a Kevin Magnussen bodovali pouze čtyřikrát.

“Neznám plány Genea Haase do budoucna,” řekl Steiner během Autosport International. “Nesdělil mi je a mimochodem ani nemusí, to chci také jasně říct. Vlastně mě to už ani moc nezajímá. Na druhou stranu vidím, kam směřují ostatní, a model, kterým jsme začínali, byl podle mě velmi dobrý, ale možná už není časově relevantní. Ale kdo jsem já, abych to říkal?”

Kromě podvozku a aerodynamických dílů se Haas spoléhá na Ferrari. Nepřibližují se rozpočtovému limitu F1, který pro rok 2024 činí 135 milionů dolarů. V roce 2018 skončili v šampionátu konstruktérů na pátém místě, přičemž Magnussen a Romain Grosjean se v tom roce v Rakousku umístili v první pětce. Steiner si myslí, že model “kopíruj a vlož” už pro Haas nefunguje od doby, kdy vstoupily v platnost nové předpisy přísavného efektu podlah formulí.

POŘÁDÁME ZÁJEZD DO VÍDNĚ NA F1 EXHIBITION. PŘIDEJ SE K NÁM!

“Musíte investovat nad rámec rozpočtových stropů, abyste z týmu dostali to nejlepší,” vysvětlil Steiner. “Neřekl bych, že je to poměrně složité, ale musíte přemýšlet o tom, jak získat peníze z provozního rozpočtu, jak z něj vytěžit maximum, aby auto jelo rychleji. To je obvykle proto, že do něčeho investujete, abyste toho dosáhli, a to je třeba udělat, a myslím, že je hodně lidí to před lety podchytilo a začalo investovat do toho, jak být efektivní tím, že budou investovat do infrastruktury.”

Steiner před premiérou v roce 2016 strávil dva roky budováním týmu, který překvapil ziskem bodů v prvním závodě v Austrálii a pátým místem Romaina Grosjeana v Bahrajnu. Grosjean, Magnussen, Mick Schumacher, Nikita Mazepin a Hulkenberg jezdili za Steinerovy hlídky a současní jezdci si ho pochvalují. Na otázku, jaké jsou jeho nejoblíbenější momenty v Haasu, odpověděl:

“V Haasu jsem byl nejvíc spokojený: Když jsme v roce 2016 vyjeli na testování do Barcelony, poprvé, ale řeknete si ‘wow, to se opravdu stalo. Teď jsme na závodní dráze’. Pak samozřejmě, když získáte body v našem prvním závodě v Austrálii, to je něco, protože v té době bylo tolik odpůrců, že to nikdy nebude fungovat.”

Steiner odhalil podrobnosti o odchodu z týmu Haas

Potvrdil také, že se nemohl rozloučit se zaměstnanci, protože byl z týmu fakticky vyhozen telefonátem od Haase.

“Byl to telefonát, zavolal mi [Gene] a řekl, že nechce prodloužit smlouvu, která končila na konci roku, a to bylo vše.”

Na otázku, zda ho to překvapilo, Steiner odpověděl:

“Nevím, jestli to bylo překvapení, vždycky je to překvapení, ale nakonec je vlastníkem týmu, může si dělat, co chce, a je to jeho rozhodnutí.”

Steiner bude mít určitě spoustu nabídek, ale musí to být správné.

“Být ve Formuli 1 jen kvůli tomu, abych něco dělal, to možná není to, co chci,” řekl.

Všeobecně se vědělo, že Steiner usiluje o větší investice, aby tým, který je v rámci F1 už tak malým týmem, nebyl odříznut a nedokázal držet krok s tempem změn. Jeho odpověď na otázku, zda je současný model týmu vhodný pro daný účel, toto chápání jen posílila.

“Od doby, kdy jsme tento model měli před deseti lety, kdy jsme začínali, se formule 1 hodně změnila,” řekl. “Viděli jste, jak moc se Formule 1 změnila po období COVID, jak moc se rozrostla, jak moc se zvětšila, jak moc se změnila; jak používáme rozpočtový strop, abychom získali nápady, jak věci dělat. Když se podíváte na všechny ostatní týmy, všechny se připravují na to, aby se staly většími subjekty – nebo se nepřipravují teď, ale začaly se připravovat; některé před dvěma lety, některé před třemi lety, některé loni.

Všichni posilují a hodně investují do budoucnosti, protože formule 1 je podle mě na velmi dobré cestě, kam se momentálně ubírá, a to je potřeba udělat, aby zůstala konkurenceschopná. Plány Genea Haase do budoucna neznám, jak už jsem řekl, nesdělil mi je – ostatně ani nemusí. Chci, aby to bylo také jasné.”