Když za slunečného počasí pršelo v monackém tunelu

Bylo to jeho páté vítězství kariéry a první po dvou letech. Kanaďan Gilles Villeneuve vyhrál v ulicích Monte Carla Velkou cenu Monaka 1981. Start závodu musel být ale o hodinu posunut, a to naprosto z bizarních důvodů. Během sluncem zalité neděle totiž v monackém tunelu padala voda.

Štítky: GP Monaka Historie Zveřejněno 28. 01 2020 — Tomáš Richtr

Jezdit v ulicích Monte Carla je těžké na suchu, natož na vodě. Ale o posledním květnovém dni roku 1981 bylo nádherně a Francouzskou riviéru zalilo slunce.

Nelson Piquet, pozdější šampion rozdílem jediného bodu před Carlosem Reutemannem, se kvalifikoval s vozem Brabham BT49C – Ford Cosworth DFV 3.0 V8 jako první, druhý byl Gilles Villeneuve na Ferrari 126CK – 1.5 V6T. Jeho týmový kolega Didier Pironi na něj ztrácel 2,5 sekundy.

Gilles Villeneuve, GP Monaka 1981

Mario Andretti a Andrea de Cesaris skončili hned v prvním kole a Villeneuva předjel Alan Jones (Williams FW07C – Ford Cosworth DFV 3.0 V8). Ale Villeneuvova trpělivost se vyplatila. Nejprve v 54. kole Piquet, netrpělivý při předjíždění pilotů o kolo zpět, nezvládl jízdu a skončil ve svodidlech. Nový lídr Alan Jones ale začal mít problémy se svým motorem, které nepomohla odstranit ani zastávka v boxech. Villeneuve se dostal do čela čtyři kola před cílem. Alan Jones dojel do cíle druhý se 40 sekundami ztráty, třetí byl Jacques Laffite (Ligier JS17 – Matra 3.0 V12).

Start závodu ale musel být o hodinu odložen. V kuchyni nad tunelem umístěného hotelu Loews totiž vypukl požár. Hotel u vlásenky je dnes známý pod názvem Fairmont Monte Carlo, mezi lety 1998 a 2004 nesl název Monte Carlo Grand Hotel. Původní hotel byl otevřen v srpnu 1975 pod názvem Loews Hotel Monte-Carlo.

Dnešní Fairmont Monte Carlo hotel, dříve Loews Hotel Monte-Carlo

Zasahující hasiči dostali plameny rychle pod kontrolu, ale napumpovali do kuchyně velké množství vody, které začalo prosakovat střechou tunelu až na závodní dráhu.

O tři roky později měla Velká cena přesně opačný problém! Ve čtvrtém závodě Ayrtona Senny (Toleman TG183B – Hart 1.5 L4T) hodně pršelo, ale tunel byl naopak suchý, s vrstvami oleje z předcházejících jízd. Niki Lauda (McLaren MP4-2 – TAG 1.5 V6T) přesvědčil Bernieho Ecclestona a ten zařídil, že posádka jednoho hasičského vozu závodní trať v tunelu smáčela.

Kontroverzní závod byl ukončen předčasně a vyhrál jej Laudův týmový kolega Alain Prost. Na konci sezony ale Prost prohrál titul právě s Laudou, rozdílem pouhého půl bodu! Prostovi nepomohlo, že za zkrácenou GP Monaka 1984 se udělovala pouze polovička bodů.

Diskuse k článku

Napsat komentář