Je Mercedes opravdu v problémech?
Jedno z největších témat právě skončených testů je bez debat forma Mercedesu, která se zdá být… inu, ne dvakrát dobrá. Kamuflují úřadující šampioni svoji rychlost, nebo mají skutečné problémy? A pokud ano, stihnou je vyřešit do začátku sezony?
Stříbrné šípy podle prvních odhadů trápí nestabilita zadní části, která měla za následek několik smyků Lewise Hamiltona, a nová, nespolehlivá převodovka. Na druhou stranu, podobně na první pohled nepovedené předsezonní testy předvedl Mercedes i v letech 2014, kdy dokonce jezdil úmyslně pomalu, aby ukolébal konkurenci, a 2018, a v obou ročnících pak dominoval.
Kde je tedy pravda? Na to se pokusili odpovědět dva přední a dlouholetí experti, Mark Hughes a Gary Anderson. „Rozhodně bychom tomu měli věřit,“ domnívá se Hughes. „Mercedes byl ve skutečných potížích. Z toho, co jsme mohli vidět na vlastní oči, auto se jezdcům vzpíralo a klouzalo. Red Bull, který zajížděl rychlejší časy, měl na pohled více přilnavosti a byl lépe vyvážený.“
Znamená to tedy, že Mercedes nebude v prvních závodech konkurenceschopný? „To je jiná otázka. Ale auto se teď momentálně nechová tak, jak bylo zamýšleno, a je zřejmé, že za to může něco ve změnách pravidel – ať už to je úprava aerodynamiky, jiná směs pneumatik nebo obojí.
Mercedes byl vždycky citlivý na vítr kvůli tomu, že auto nastavuje na vysoký přítlak, a v Bahrajnu bylo pořádně větrno. Bylo tohle zdrojem jeho problémů, nebo je to něco jiného, podstatnějšího?“ táže se Hughes. „Je ale potřeba vzít v potaz další faktor, a to, že Red Bull vypadá bez ohledu na Mercedes lépe než vloni…“ dodává.
„Pokud se podíváte na výsledky testů, Mercedes nebyl ani spolehlivý, ani rychlý,“ souhlasí se svým kolegou Gary Anderson. „Ale není to poprvé, co se něco takového stalo. Mercedes se pak vždycky vrátil silnější. Určitě ale Mercedes není Red Bullu tak vzdálen. Inženýři budou procházet data, aby pochopili, proč tomu tak je.
Waymo vytvořilo mini město pro testování autonomních vozidel
Se všemi dostupnými GPS daty, které týmy mají k dispozici, Mercedes bude přesně vědět, kolik paliva měl Red Bull natankováno, jakou má rychlost v zatáčkách a jak vůz akceleroval na rovinkách. Z toho bude schopen identifikovat, jestli ztrácí v nájezdech do zatáček, v jejich středu, na výjezdu, jestli má slabší ERS nebo za to může jen fakt, že Mercedes jezdil s 30 kilogramy paliva navíc.
Realita dnešních dní je taková, že týmy už nemají jak skrýt svoji výkonnost, nebo jinak řečeno, lze identifikovat přesná místa, kde vůz ztrácí. Největší problémy nastávají vždy při nápravě špatné výkonnosti. Mercedesu se to zatím ale vždy podařilo a nečekám, že by to letos mělo být jinak,“ uzavírá Anderson.
Mercedes odhalil, jak během testů vypočítává rychlost ostatních týmů