Jaké rekordy mohou letos překonat Hamilton, Alonso nebo Räikkönen?

Sezona 2020 se nesla ve znamení překonávání rekordů – Lewis Hamilton se stal jezdcem s největším počtem stupňů vítězů a vítězství, zároveň dorovnal Schumacherův rekord v počtu titulů. Kimi Räikkönen se zase stal nejzkušenějším jezdcem co do počtu startů. I letos je ale co překonávat – pojďte se podívat, jaké rekordy mohou před skončením sezony 2021 padnout, k čemuž přidáváme i několik zajímavých faktů.

Štítky: 2021 Fernando Alonso Kimi Räikkönen Lewis Hamilton Zveřejněno 26. 03 2021 — Petr Čermák

Osmý titul na dohled

Zisk titulu mistra světa je ve formuli 1 jeden z největších milníků. Pokud to tedy vidíme takto, pak je zisk největšího počtu titulů v historii tím úplně největším.

V historii nebylo mnoho pilotů, kteří by se mohli tímto rekordem pyšnit. Prvním vícenásobným šampionem se stal v roce 1953 Alberto Ascari (získal svůj druhý a zároveň poslední titul). Ascariho překonal v roce 1955 Juan Manuel Fangio, který se zastavil až v roce 1957 na celkovém počtu 5 titulů.

Necelé půl století se zdálo, že Fangia z trůnu nikdo nesesadí – povedlo se to až Michaelu Schumacherovi v roce 2003. Slavný Němec posbíral celkem 7 titulů a stejně jako v případě Fangia se zdálo, že je jeho rekord nedostižitelný. Opak je ale pravdou.

Vloni svůj sedmý titul vybojoval Brit Lewis Hamilton. Jezdec, který je od GP Portugalska nejúspěšnějším jezdcem co do počtu vítězství se tak v letošní sezoně může stát historicky prvním osminásobným mistrem světa. Předpoklady k tomu rozhodně má, tak se nechme překvapit.

Hattricky a grand slamy

Když pomineme Hamiltonovu šanci získat osmý mistrovský titul, může Brit na své konto připsat další dva (také významné) rekordy. Michael Schumacher je jezdcem, který drží největší počet hattricků (vítězství, pole position a nejrychlejší kolo v závodě), a to celkem 22. Hamilton jich má jen o 4 méně.

Tím významnějším je rekord, který už 53 let drží dvojnásobný mistr světa Jim Clark. Grand slam v motorsportu znamená zisk vítězství, pole position, nejrychlejšího kola a vedení ve všech kolech závodu. Clark jich získal celkem 8, Hamilton jen o dvě méně. Tento rekord je ale v dnešní době obtížné překonat – Hamilton i přes loňských 11 vítězství nepřidal ani jeden grand slam.

Volkswagen pracuje na vlastním autonomním systému

Nejdelší čekání na další vítězství

Do formule 1 se nám po dvouleté přestávce vrací Fernando Alonso. Španěl odešel na konci roku 2018 po čtyřleté štaci s McLarenem, která ale byla poměrně neúspěšná. Na stupních vítězů stál Alonso naposledy ještě za Ferrari v roce 2014, na tom nejvyšším stupínku pak ještě o rok dříve, a to během domácí GP Španělska.

Letošní Alpine nejspíš nebude patřit mezi nejsilnější týmy a aspiranty na vítězství, ve formuli 1 se však může stát cokoliv. Pokud by se Fernandu Alonsovi přeci jen povedlo zvítězit, stal by se jezdcem, který na své další vítězství čekal ze všech nejdéle. Současný rekord drží Ital Riccardo Patrese, jehož triumfy v Jižní Africe 1983 a Imole 1990 dělí neskutečných 2402 dní.

Alonso může překonat i Kimiho Räikkönena v nejvyšším počtu startů mezi dvěma výhrami. Fin tento nelichotivý rekord převzal po svém vítězství v USA roku 2018, letos jej může překonat Fernando Alonso.

A aby to nebylo všechno – pokud Alonso zvítězí, přivlastní si ještě jeden rekord. Největší rozdíl mezi prvním a posledním vítězstvím ve formuli 1. Současný rekord drží Kimi Räikkönen (přes 15 let), Alonso by ustanovil rekord 18 let.

Räikkönenova sedmička

Vloni získal Kimi Räikkönen rekord v počtu startů, letos si může připsat další statistický zářez. Pokud odstartuje do letošního osmého závodu (mělo by jít o GP Francie), stane se jezdcem, který s jedním číslem odjel největší počet závodů.

V současnosti tento rekord drží Romain Grosjean. Räikkönenův bývalý týmový kolega odjel se svou osmičkou celkem 162 závodů.

Příjmení a národnosti

Debutu ve formuli 1 se dočká Mick Schumacher, syn sedminásobného šampiona Michaela. Z rodiny Schumacherů bude už třetím, který do Grand Prix odstartuje – k Michaelovi a Mickovi musíme přiřadit i Ralfa Schumachera, Mickova strýce. Ten ve formuli 1 startoval v letech 1997 až 2007.

Nikita Mazepin se pak stane teprve čtvrtým Rusem na startovním roštu. Od roku 2010 byl s výjimkou sezony 2013 na startovním roštu pokaždé jeden jezdec z největšího státu světa. Prvním se stal Vitalij Petrov, po něm přišli Daniil Kvjat a Sergej Sirotkin.

Na vrcholový motorsport se vztahuje ruský olympijský zákaz. Doplatí na to Mazepin

Čísla nováčků

Mick Schumacher bude startovat s číslem 47, které se ve formuli 1 dosud objevilo jen jednou (nezapočítáváme-li závody Indy 500, které byly součástí šampionátu v 50. letech). V roce 2016 s ním odjel jeden závod Stoffel Vandoorne, který tehdy nahrazoval zraněného Fernanda Alonsa v GP Bahrajnu.

Júki Cunoda naopak oživí číslo 22, které od roku 2014 do svého konce v roce 2016 využíval Jenson Button. Brit s tímto číslem získal titul v roce 2009. Nikita Mazepin si pak vezme číslo 9, které využíval v letech 2014 až 2018 Marcus Ericsson.

Ferrari bez mistra světa

Ferrari vstoupí poprvé od roku 2007 do šampionátu bez mistra světa za volantem svého vozu. Ještě na konci téhož roku ale vybojoval svůj jediný titul Räikkönen – podobný úspěch v letošní sezoně asi očekávat nemůžeme.

Polovina startovního roštu okusila vítězné šampaňské

10 z 20 jezdců získalo ve formuli 1 vítězství. Z těch zbylých 10 jsou 3 nováčci.

Statisticky dobrý kariérní tah učinil svým přechodem k Ferrari Carlos Sainz. Žádný jezdec, který do tohoto týmu od roku 1992 vstoupil s nulou na svém kontě, neodcházel bez úspěchu. Tím posledním byl Ivan Capelli. Ačkoliv se to Sainzovi nejspíš nepodaří letos, může doufat v pozitivní budoucnost.

Další rekordy/statistiky…

  • Daniel Ricciardo a Sergio Pérez překonají hranici 200 závodů
  • Lance Stroll odstartuje do svého 100 závodu
  • Sezona 2021 bude nejdelší v historii – pokud ji covid-19 výrazně neovlivní, dočkáme se rekordních 23 závodů
  • F1 poprvé zavítá do Saúdské Arábie
  • Možná se dočkáme kvalifikačního sprintu (celkově bychom tak mohli být svědky 26 závodů)

Šéf McLarenu: Russell a Verstappen příští rok v Mercedesu je jasnou volbou