Jak může dakarský triumf Sainze staršího pomoci Sainzovi mladšímu do Audi

Jak může dakarský triumf staršího Sainze ovlivnit budoucnost mladšího Sainze u Audi.

Štítky: Audi Carlos Sainz Stake Zveřejněno 22. 01 2024 — GPF1.cz

Španěl Carlos Sainz získal v pátek své čtvrté vítězství na Rallye Dakar. Je to jeho čtvrté vítězství na Dakaru po úspěších v letech 2010 (Volkswagen), 2018 (Peugeot) a 2020 (Mini) a dvou titulech mistra světa v rallye s Toyotou v letech 1990 a 1992. Vítězství je prvním značky Audi na Dakaru a pro Sainze ve věku 61 let bylo mimořádným triumfem rok poté, co vloni na soutěži havaroval a utrpěl zlomeniny dvou obratlů.

Audi se dlouhodobě snaží využívat nové technologie, aby udělalo v motorsportu velký dojem. Stalo se tak ve WRC již v roce 1981 s vozem Quattro s pohonem všech kol; a znovu v mistrovství světa sportovních vozů v roce 2006 s vozem R10, prvním turbodieselem, který vyhrál závod 24 hodin Le Mans. Méně dramatická situace se odehrála ve Formuli E, kde se Audi podílelo na vzniku tohoto plně elektrického seriálu od samého počátku, ale své jméno na pohonnou jednotku uvedlo až na konci roku 2017. Tým v té sezóně vyhrál šampionát týmů, ale nikdy nezískal titul jezdce pod hlavičkou Audi. Na konci roku 2021 firma z Formule E odešla, ačkoli její pohonnou jednotku v roce 2022 využíval tým Envision Racing.

ZÁJEZD DO VÍDNĚ NA F1 EXHIBITION. OBJEDNEJ ZDE!

RS Q e-tron měl být prvním hybridem, který vyhraje Dakar, ale dvoulitrové vozy s hybridním čtyřválcovým turbodmychadlem v letech 2022 a 2023 nevyhrály, a to navzdory hvězdné jezdecké sestavě s Mattiasem Ekströmem, Stéphanem Peterhanselem a Carlosem Sainzem. Letošní rok je třetím (a údajně posledním) rokem programu RS Q e-tron. Společnost loni v létě oznámila, že po roce 2024 ukončí svou účast, aby se mohla od roku 2026 soustředit na své plány v F1. Objevují se náznaky, že Audi nyní může na Dakaru pokračovat ještě jeden rok, pokud bude mít tým dostatek dílů, aby mohl pokračovat se stejnou technikou. Rozhodnutí padne brzy. S vítězstvím v kapse není co ztratit, pokud další pokus nebude stát mnoho peněz.  V roce 2025 se objeví noví vyzyvatelé v podobě projektu společností Dacia a Prodrive s tradičnějším paketem motorů, ale na syntetické palivo; zatímco M-Sport nasadí Ford Rangers poháněný motory V6 EcoBoost o objemu 3,5 litru. Dacia bude vycházet z modelu Prodrive Hunter, který byl v posledních letech konkurenceschopný, takže bude pravděpodobně silným soupeřem.

Hlavním cílem Audi však zůstává Formule 1 v roce 2026 a generální ředitel společnosti Gernot Döllner to dal jasně najevo v polovině prosince, kdy poprvé veřejně promluvil o plánech v oblasti F1. Döllner uvedl, že existuje “jasné rozhodnutí představenstva, dozorčích rad Audi a Volkswagenu, že Audi vstoupí do Formule 1 v roce 2026”, a trval na tom, že “plán je připraven”. Uvedl, že zastavení projektu nemá smysl, protože by poškodilo image firmy a zmařilo již vynaložené investice. Audi je v procesu převzetí Sauberu a souběžně s tím vyvíjí ve své centrále v Německu pohonnou jednotku pro rok 2026 . Je omezena v tom, co může utratit za motor i podvozek, protože se zavázala dodržovat finanční stropy F1, která mají udržet rozpočty pod kontrolou.

Vítězství Carlose Sainze na Dakaru a jeho historie ve skupině Volkswagen je samozřejmě něco, co by mohlo ovlivnit jednání o tom, že Carlos Sainz junior povede tým Audi v roce 2026. Jeho smlouva s Ferrari vyprší na konci letošního roku a jednání o ní stále probíhají. Proslýchá se, že Ferrari se dohodlo s Charlesem Leclercem na pokračování v týmu do roku 2029, Sainzovi je nabízena pouze roční smlouva na rok 2025. Nabízí se, že Ferrari chce podepsat Landa Norrise, který má v současné době smlouvu s McLarenem do konce roku 2025, což znamená, že by se mohl v roce 2026 připojit k Leclercovi.

“Sainz chce dvouletou smlouvu, což by znamenalo, že by si pak mohl vybrat tým pro rok 2027 poté, co uvidí, jak si jednotliví soupeři poradí s novými předpisy v roce 2026. Přesto by byl dobrým hlavním pilotem nového týmu Audi – a za tuto roli by byl dobře placen,” zmiňuje novinář Joe Saward.

Mluvilo se také o Norrisovi v Red Bullu, ale jít proti Maxi Verstappenovi by pro čiperného Angličana nemusel být nejlepší kariérní krok. Možná by bylo v jeho zájmu rychle něco podepsat, protože letošní rok se pro něj může ukázat jako obtížnější, protože Oscar Piastri přidává na rychlosti s tím, jak získává zkušenosti. V roce 2023 zažil působivou nováčkovskou sezónu poté, co v roce 2022 seděl jako rezervní jezdec týmu Alpine.

Uvidíme, jak to dopadne, ale Ferrari bude chtít vše co nejrychleji vyřešit, i když některé budoucí dohody zůstanou ještě nějakou dobu utajeny.