Jak hodnotit jednu z největších revolucí F1: kvalifikační sprint závody

Už je to oficiální: formát tří vybraných velkých cen během letošní sezony se změní tak, že to více než sedmdesátiletá historie F1 nepamatuje. Tradiční kvalifikaci vystřídá závod, jehož délka odpovídá třetině tradiční velké ceny. Výsledky tohoto kvalifikačního závodu určí pořadí na startu nedělní velké ceny. Pojďme si přiblížit, jak takový víkend bude vypadat a co všechno to obnáší.

Štítky: kvalifikace Pravidla Zveřejněno 26. 04 2021 — Tomáš Richtr

Chybí ještě posvěcení Světové rady motorsportu, ale to už je pouze formalita.

Nyní k věci: formát víkendu velkých cen formule 1 je složen ze dvou pátečních tréninků v pátek a ještě jednoho v sobotu dopoledne. Sobotní odpoledne je charakteristické pro kvalifikaci, která rozhoduje o pořadí na startu nedělní velké ceny.

Šéfové F1 už několik let mají chuť vyzkoušet experiment, ve kterém kvalifikaci v sobotu odpoledne vystřídá kratší závod. Nyní se povedlo takové pravidlo uvést v život. Kdy se tak přesně stane, je ještě předmětem jednání, ale půjde o celkem tři velké ceny letošního kalendáře. První pokus by se měl podle zákulisních informací odehrát během Velké ceny Velké Británie na Silverstonu. A co bude během takového víkendu jinak?

Pozitivním poznáním je, že divák nepřijde o unikátní kvalifikační disciplinu formátu Q1-Q2-Q3. Ta je posunuta na páteční odpoledne a vystřídá druhý páteční odpolední trénink. Jak moc je důležité nepřijít o atraktivní kvalifikační formát, jsme se pokusili vysvětlit zde ještě před tím, než vyšlo najevo, že během experimentálního víkendu nebude zrušen, ale posunut na pátek:

Názor: Sobotní kvalifikační závod pohřbí širokou škálu emocí

Je to možná jedno z nejdůležitějších rozhodnutí, které přidá hodnotě prožitku ve vztahu k pátečním událostem velké ceny. Ve třech letošních víkendech vzbudí zvědavost během soboty a nesporně nastartuje vášnivé debaty napříč světem. V zákulisí se hodně intenzivně jednalo o nákladech souvisejících s experimentálním nápadem, ale nyní se třeba pojďme shodnout na tom, že ty pro další řádky nejsou tím nejdůležitějším.

Takže: jak to bude celé probíhat?

PÁTEK

Divácí jsou zvyklí na dva páteční tréninky, každý o délce 90 minut. Celkem hodinu a půl. Na programu Sport1 se to tradičně neslo ve znamení diskuze s fanoušky o rozličných tématech. Pro letošní rok byly oba tréninky zkráceny na hodinu. Druhý trénink bude během experimentálních víkendů nahrazen tradiční kvalifikací Q1-Q2-Q3. Výsledek páteční kvalifikace určí pořadí na startu sobotního kvalifikačního sprintu. Kvalifikace F1 je až na pár výjimek úchvatně vzrušující disciplinou. Obohatit jí páteční dění během velké ceny je zajímavý nápad, jehož jedinou slabinou je, že běžný divák v tu dobu buď pracuje, nebo studuje 🙂

SOBOTA

Co bylo běžným třetím tréninkem sobotního dopoledne, bude pořád šedesátiminutová příprava na zbývající dění během víkendu. Sobotní trénink. Podle oznámení FIA ale bude mít každý pilot k dispozici jen jedinou sadu pneumatik. Mimochodem: počet sad pneumatik dostupných pro jednotlivé víkendové fáze experimentálních víkendů je faktor, který bude mít na zajímavost průběhu víkendu obrovský vliv. Ale nemá cenu se jím nyní zabývat, protože jak velký vliv to bude, poznáme, až to všechno nastane.

Kvalifikační sprint. Závod na 100 kilometrů (třetina délky tradiční velké ceny) v sobotu odpoledne. Týmy mají mít k dispozici dvě sady dle svého uvážení. Výsledek závodu určí pořadí na startu nedělní velké ceny. Vítěz kvalifikačního sprintu získá tři body, druhý v cíli dva a třetí jeden bod. Bodovací systém v tradiční velké ceně je 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 plus jeden bod za nejrychlejší kolo v závodě.

NEDĚLE

Pojede se běžná velká cena na základě výsledku sobotního kvalifikačního sprintu. Faktor dostupných pneumatik je tu spíš naznačen, a nezbývá, než si počkat, jaká bude skutečnost.

Mezi páteční kvalifikací a nedělním závodem budou umožněny úpravy na autě (pochopitelně vedle nezbytných oprav po kolizích) tak, aby se jednak nestavěla speciální kvalifikační auta, ale zároveň, aby nebyl sobotní trénink před kvalifikačním sprintem úplně zbytečný.

Navzdory snaze FIA nastínit formát takových experimentálních víkendů zůstává řada zejména procedurálních dotazů nezodpovězena. A tím, že se v experimentálních víkendech za kvalifikační sprinty udělují body, existuje riziko emocí, pokud právě díky nebo kvůli těmto bodům bude potenciálně rozhodnut letošní boj o titul mistra světa.

Na straně druhé: experimentální formát víkendu budí pozornost fanoušků, kteří údajně mají větší chuť kupovat si lístky na velkou cenu. Nápad dvoudenních formátů (sobota-neděle) byl definitivně zavržen. Potenciálně atraktivnější dění v pátek, sobotu i neděli zvýší prožitek diváka přítomného v místě konání velké ceny (jakmile to bude možné). To je seriozní argument.

Formule 1 je úžasná ve všech ohledech. Umí nudit a vzrušovat zároveň. Neustále řeší, co by chtěla za tři nebo pět let, ale umí překvapit hned následující den. Je střetem konzervativních zastánců ‘status quo’ a neochvějných průkopníků lepších myšlenek.

Pojďme dát nápadu kvalifikačních sprintů šanci. Zaslouží si prostor. Což nesporně vytvoří prostor pro další vášnivé diskuze.