Havárie Red Bullu v Baku má i technické vysvětlení

Nejemotivnější událost v Baku: srážka obou jezdců týmu Red Bull. Útočící Daniel Ricciardo zezadu nabral bránícího se Maxe Verstappena. Že si oba závodníci čím dál více o nějaký průšvih koledovali, bylo zřejmé. Oba nakonec nesou na nehodě určitý podíl viny. Který z jezdců ale ten podíl viny má větší?

2 Štítky: Daniel Ricciardo Max Verstappen Red Bull Zveřejněno 1. 05 2018 — GPF1.cz

Pravidlo o bránění pozice v nájezdu do zatáčky bylo explicitně formulováno jen chvíli. Jinak ale platí dlouhodobé instrukce ze strany ředitelství závodu na brífinku jezdců a mezi závodníky samotnými, že defenzivní pohyb lze učinit jen jednou.

Pokud se tedy rozhodnete v nájezdu do zatáčky bránit vyjetím z ideální stopy, a v této pozici vjedete do zóny, kde se brzdí, můžete změnit směr jízdy. Například návratem do ideální stopy. To přesně udělal Max Verstappen. Ten se ale rozhodl ještě jednou vrátit zpět do defenzivní oblasti. Prakticky ve stejnou chvíli, kdy se tam rozhodl zaútočit Ricciardo poté, kdy si všiml, že se Verstappen vrací doprava do ideální stopy.

V jednu chvíli tedy oba zamířili do prostoru vlevo.

Znáte ten pocit, když se snažíte vyhnout chodci, který jde na chodníku proti vám, a nějakou dobu se oba snažíte vyhnout stejným směrem? Když budete reagovat oba dostatečně dlouho, kontakt je nevyhnutelný. S tím rozdílem, že ve formuli 1 se tohle odehrává v mnohanásobně vyšších rychlostech.

To je hlavní důvod, proč řada lidí z nehody viní Verstappena. Sportovní komisaři ve svém rozhodnutí prohlásili, že Verstappen to celé začal. On byl tou prvotní příčinou. Ale Ricciardo tomu svým přístupem podle nich přispěl.

Niki Lauda, jehož není nutné představovat, rozložil vinu na 70 % pro Verstappena, 30 % pro Ricciarda. A že by měli oba zaplatit vzniklé škody. Nový šéf formule 1 Ross Brawn má pro Ricciarda také své sympatie. V jednom okamžiku vzájemného souboje se podle něj stal Ricciardo už jen pasažérem a nehoda byla nevyhnutelná.

Havárie podle něj totiž má i technické vysvětlení. Finální Verstappenův pohyb doleva tam, kam útočil Ricciardo, sebral Ricciardově formuli veškerý přítlak. Ten je od rychlosti přibližně 120 km/h výše velmi důležitým faktorem při brzdění. U formulí ve vyšších rychlostech přítlak pomáhá brzdit. A Ricciardo o něj přišel v momentu, kdy se Verstappen rozhodl opětovně bránit vlevo. Pohybem, který se neuznává, protože už je druhým během jedné události.

Zachoval se podle vás Verstappen správně způsobem, jakým svou pozici bránil? Nebo byl Ricciardo příliš horlivý ve snaze dostat se před Verstappena tak nedočkavě, až jej nabral? Kdybyste se měli rozhodnout pro toho, kdo nese větší podíl viny na nehodě, kdo by to podle vás byl?

Kdo má větší podíl viny?

Diskuse k článku

Napsat komentář