Co jste možná nevěděli o Grand Prix Singapuru
Formule 1 se po dlouhých třech letech vrací do Singapuru. Zatím posledním vítězem tohoto exkluzivního závodu pod umělým osvětlením je Sebastian Vettel, který zde v roce 2019 slavil zatím své poslední vítězství s Ferrari. Tato informace je poměrně známá, ale víte například kolik Safety carů zde vyjelo? To a další zajímavosti nabízí tento článek…
Od vstupu Singapuru do F1 v roce 2008 [aktuálně se tam odjelo dvanáct závodů], zde vyhráli jen čtyři jezdci – Vettel, Hamilton, Alonso a Rosberg. Vettel zde vyhrál pětkrát (2011-2013, 2015, 2019), Hamilton čtyřikrát (2009, 2014, 2017, 2018), Alonso dvakrát (2008, 2010) a jednou Rosberg (2016).
Safety car zde minimálně jednou vyjel v každém závodě. Kvůli výjezdům zpomalovacího vozu zde byly hned čtyři závody ukončeny po uplynutí časového limitu dvou hodin – toto platí v případě, kdy průběh velké ceny nepřerušily červené vlajky.
Kvůli vysokým teplotám a velkému vlhku jsou jezdci během nedělního závodu propotit až tři kilogramy. Singapur dále disponuje hrbolatým povrchem trati a 21 zatáčkami. Také proto se Singapur považuje za nejnáročnější závod roku, jak fyzicky, tak psychicky.
V prostředí 5,075 km dlouhého okruhu se nachází přes 1600 osvětlovacích zařízení. Osvětlení je vyvinuto speciálně potřebám formuli 1, a to tak, aby nekazilo obraz fanouškům v televizi. Zároveň je světlo čtyřikrát jasnější než na běžných sportovních stadionech.
I přesto, že Singapur se nachází v tropických oblastech a velmi často zde prší, rok 2017 byl v historii Velké ceny Singapuru jediným, který byl ovlivněn deštěm, a to se jednalo jen o pár prvních kol. Závod se tehdy stejně dokončil za sucha.
Red Bull je historicky v Singapuru nejúspěšnějším týmem. V ulicích Marina Bay získali rudí býci celkem třináct podií. Je to téměř dvakrát tolik, co zde dokázalo získat Ferrari nebo Mercedes. Potvrdí zde Red Bull svou dominanci i letos?