Kdy a proč se zvrhl výkon Ferrari oproti Red Bullu
Nelze se zbavit dojmu, že v několika posledních závodech Red Bull buď výkonnostně posílil, nebo Ferrari výkonnostně odpadlo. Když se ponoříme do analýzy jednotlivých závodů, možná bychom dokázali vypátrat bod zlomu.
Během víkendu Velké ceny Francie představily oba týmy nové podlahy svých vozů. V případě Red Bullu bylo konkrétním cílem tohoto víkendu posunout těžiště aerodynamického přítlaku pod podlahou dozadu, aby se i přes menší zadní křídlo zachovalo stejné vyvážení. Tímto způsobem mohl být vůz rychlý na rovinkách, aniž by se pneumatiky v dlouhých zatáčkách podle předpovědi velmi horkého víkendu zbytečně přetěžovaly.
Obecný směr vývoje vozu Red Bull však spočíval v tom, že byl vybaven silnější přední částí vozu, než s jakou zahájil sezonu. Toho bylo z velké části dosaženo programem snižování hmotnosti, díky němuž bylo z přední části vozu odstraněno více hmotnosti než ze zadní. Když se změní rozložení hmotnosti vozu, tým v ideálním případě provede také odpovídající úpravy středu aerodynamického tlaku, aby si vzájemně odpovídaly, jinak dojde k nesouladu vlastností mezi rychlými a pomalými zatáčkami. (Auto se stává nestabilní.)
Po odstranění hmotnosti má tým mnohem větší možnosti měnit jízdní vlastnosti vozu pomocí aerodynamického nastavení, protože již není omezován nevhodným rozložením hmotnosti.
Díky snížení hmotnosti budou mít Verstappenovi inženýři k dispozici větší interval aerodynamické rovnováhy, se kterým si budou moci pohrát v širším rozsahu rychlostí v zatáčkách.
“Na různých typech tratí jsme se potýkali se spoustou různých výzev,” řekl Verstappen, “a nyní se zdá, že auto funguje opravdu na každé trati.”
Kromě vlivu na vyvážení jízdních vlastností je samotné snížení hmotnosti hodně silným nástrojem pro zkrácení času na kolo. I bez jakýchkoli dalších změn má snížení hmotnosti o 10 kg obvykle hodnotu 0,3 sekundy času na jedno kolo.
V 11 závodech před Francií činil průměrný deficit Red Bullu v suché kvalifikaci na Ferrari 0,176 s. Vzhledem k tomu, že Ferrari začalo sezonu jen velmi mírně nad minimálním hmotnostním limitem, lze domyslet, že část nebo celý jeho malý náskok v rychlosti v první části sezony lze vysvětlit právě tím – tedy hmotnostním náskokem vůči Red Bullu.
Když pak Red Bull ztratil na váze, bylo by jen logické, že by to stačilo ke změně výkonnostního pořadí mezi nimi.
Ve Spa-Francorchamps měl Red Bull mnohem větší základní náskok, než jaký měl kterýkoli vůz v celé sezoně, a na žádné z pěti posledních tratí se Ferrari nedokázalo vyrovnat rychlosti Red Bullu v den závodu. Je tedy dost dobře možné, že právě úbytek váhy je nejsilnějším důvodem změny výkonnostního poměru mezi Ferrari a Red Bullem.
Závod | Kdo byl rychlejší (Ferrari / Red Bull) | |
1 | Bahrajn | Ferrari |
2 | Saúdská Arábie | Oba přibližně stejně |
3 | Austrálie | Ferrari |
4 | Imola | Red Bull |
5 | Miami | Red Bull |
6 | Španělsko | Ferrari |
7 | Monako | Ferrari |
8 | Ázerbájdžán | Ferrari |
9 | Kanada | Oba přibližně stejně |
10 | Velká Británie | Red Bull |
11 | Rakousko | Ferrari |
12 | Francie | Red Bull |
13 | Maďarsko | Red Bull |
14 | Belgie | Red Bull |
15 | Nizozemsko | Red Bull |
16 | Itálie | Red Bull |