Byla představena “strategická iniciativa” o budoucnosti F1

Bitva byla zahájena. Noví majitelé F1 na páteční prezentaci v Bahrajnu představili zástupcům týmů svou vizi toho, jakým směrem se bude sport ubírat od roku 2021 a dále. Podle očekávaní jsou součástí plánu prvky, které se některým týmům rozhodně líbit nebudou.

1 Štítky: 2021 FIA FOM Zveřejněno 6. 04 2018 — Tomáš Richtr

Plán má pět klíčových bodů, které dohromady tvoří něco, čemu samotné vedení F1 říká “strategická iniciativa”. Asi nejkontroverznější změnou bude zavedení rozpočtových stropů na úrovni 150 milionů dolarů. Něco, proti čemu týmy dlouhá léta bojují a argumentují zejména tím, že je to něco, co se nedá kontrolovat.

Dalším důležitým opatřením je výrazná změna distribučního klíče, podle kterého jsou týmům přerozdělovány prize money. Ferrari a další silné automobilky sice budou nadále dostávat speciální bonusy, ale zbytek peněz bude mezi týmy rozdělen více rovnoměrně. Znamená to výrazný pokles výnosů předním týmům, což je něco, proti čemu budou také velmi silně bojovat.

Na poli způsobů, jakým se schvalují pravidla, by mělo dojít ke zrušení takzvané Strategické skupiny F1, které se objektivně ukázala jako výrazně impotentní.

Klíčové body strategické iniciativy jsou následující:

Motory

Motory budou jednodušší, levnější, hlasitější, výkonnější a neměly by být příčinou tak velkého množství penalizací. Ponechají si myšlenku spojitosti s běžným silničním provozem, hybridními technologiemi a současně exkluzivity – nepůjde se cestou standardizace. Nové pohonné jednotky musí být atraktivní pro nové uchazeče o účast ve formuli 1 a zákaznické týmy musí mít přístup k motorům o stejném výkonu, jaké mají tovární týmy.

Náklady

Jak se peníze utrácejí, musí být daleko důležitější, než kolik se utrácí. A jakkoli se půjde cestou standardizace určitých dílů, originalita auta je jednou z nejdůležitějších hodnot seriálu. Budou zavedeny rozpočtové stropy tak, aby F1 zůstala vrcholovou disciplínou motorsportu se špičkovou technologií.

Příjmy

Musí být upraven způsob, jakým jsou distribuovány prize money týmům, ale také pro majitele komerčních práv. Důležité jsou příjmy jak pro týmy F1, tak pro výrobce motorů.

Sportovní a technická pravidla

Je nutné, aby auta umožnila lepší předjíždění. Technické elementy musí být základem, ale výkon pilota musí být rozhodující pro celkový výsledek auta. Je důležité zachovat rozdílnost jednotlivých aut a také jejich výkonů na základě aerodynamiky, zavěšení a pohonných jednotek. Oblasti, které nejsou pro fanoušky relevantní, musí být standardizovány.

Schvalování pravidel

Jednoduší schéma mezi týmy, FIA a vedením F1.

Diskuse k článku

Napsat komentář