AUDIO: Nemůžete chtít po fabii, aby měla tisíc koní

Najít řešení vzrušujícího zvuku motorů F1 nebude úplně snadné. Myslí si to analytický komentátor přenosů F1 na programech Sport1 a Sport2, profesionální závodník Josef Král.

2 Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 13. 05 2017 — GPF1.cz

Během přenosu prvního tréninku GP Španělska na stanici Sport1 došlo k zajímavé diskuzi mezi komentátorem F1 Tomášem Richtrem a jeho kolegou, analytickým spolu-komentátorem Josefem Králem, na téma řešení hlukové úrovně motorů F1. Stalo se tak na základě dotazů jednoho z diváků na Facebook stránce pořadu Sport TV, která slouží pro účely pátečních tréninků jako diskuzní platforma s komentátory F1. Předmětem dotazu bylo téma, zda vedení F1 nějak řeší problematiku nedostatečně vzrušujícího zvuku motorů F1.

Pozadím diskuze je skutečnost, že za utišením motorů může hybridní rekuperace MGU-H, protože tato část obnovuje odpadovou energii v podobě kinetické energie výfukových plynů a nepřímo hluku motoru s tím spojeného. Vedení F1 se snaží problematiku nedostatečně atraktivního zvuku motorů  vyřešit už třetím rokem, ale došlo k závěru, že bez zrušení ‘výfukové’ části rekuperačního systému se nepodaří najít řešení.

Jenomže Josef Král proti tomu argumentuje tím, že bude-li zrušen princip hybridního motorgenerátoru, pohonná jednotka významně ztratí na výkonu. Trefně to glosuje tvrzením, že “nemůžete chtít po fabii, aby měla tisíc koní”. Základní logikou myšlenky je touha vedení F1 mít nízkokapacitní spalovací motor s velkým výkonem a výkonné rekuperační systémy. Souhrnný celek – pohonná jednotka – má mít výkon na úrovni třeba tisíce koní. Ale samostatná nízkokapacitní část spalovacího motoru ve spojení s kinetickým motorgenerátorem to celé ‘neutáhne’.

Vedení F1 tak stojí před nelehkým úkolem navrhnout takovou koncepci pohonné jednotky, která bude splňovat klíčová předsevzetí: aby byla levná, hlasitá a umožňovala pilotům jet naplno až do vyčerpání.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář