Přehled: Na kolik si za posledních 10 let přišly týmy díky sponzorům?
Respektovaný americký magazín Forbes zveřejnil sponzorské příjmy týmů F1 v letech 2008-2018, na základě čehož pak sestavil přehledný žebříček.
V přehledu jsou zahrnuty pouze týmy, které do roku 2018 nezanikly. Rovněž nejsou odečteny případné výdaje majitele. Žebříček jsme pro lepší přehled převedli do českých korun (miliard). Jak je vidno, nejvíce sponzory lákají tradiční stáje Ferrari a McLaren.
Scuderia, přestože v daném období nezískala titul, těžila (a ve druhém případě ještě stále těží) hlavně ze smlouvy se španělskou bankou Santander (roční zisk 2,3 miliardy korun), která do týmu přišla spolu s Fernandem Alonsem, a také z partnerství s tabákovým gigantem Philip Morris (roční zisk jedna miliarda, dříve dvě). Dalším dlouholetým partnerem, údajně snad už od roku 1920, je olejový gigant Shell.
Přestože McLaren zejména v začátku turbo éry po roce 2014 nemohl najít titulárního sponzora, v žebříčku těží díky dřívější smlouvě s firmou Vodafone, globálním mobilním operátorem, který kdysi posílal do Wokingu až 1,7 miliardy korun ročně. Tehdy, tedy v roce 2009, měl McLaren ročně díky sponzorům příjmy 4,3 miliardy korun. Vloni to bylo už jen 1,3 miliardy, přestože stáj se finančně zvedá.
I když je McLaren v tabulce druhý, co do výše sponzorských příspěvků ztratil na Ferrari skoro 50 %! Velikost Ferrari dokazuje i to, že za posledních deset let sponzoři ve formuli 1 týmům zaplatili celkem 183 miliard korun, z toho necelá čtvrtina putovala do Maranella. Mimochodem, sponzorské smlouvy v letech 2008-2010 zahrnují celkem 6 tisíc dohod a 1066 společností.
Další místa v tabulce lze vysvětlit tak, že Red Bull, Mercedes a Renault nepotřebují díky vlastním dostatečným příjmům tak velkou podporu zvenčí, zatímco další stáje níže v pořadí prostě nemají pro sponzory kvůli slabým výsledkům dostatečnou marketingovou hodnotu.
Sponzorské příjmy týmů (v miliardách Kč) v letech 2008-2018
Ferrari | 48,4 |
McLaren | 28,6 |
Red Bull | 22,5 |
Mercedes/Brawn | 21,9 |
Renault/Lotus | 18 |
Williams | 16,2 |
Sauber/BMW | 10,7 |
Force India | 8,3 |
Toro Rosso | 6,4 |
Haas | 2,1 |
Diskuse k článku