Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of United States, 
Dr. Vijay Mallya (IND, Sahara Force India F1 Team)   *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Zatčení majitele týmu je problémem pro Force Indii

Zatčení Vydžaje Mallyi je vážným problémem pro sympatický tým Force India. Bez podpory skutečných vlastníků týmu se stáj dostane brzy do problémů.

1 Štítky: Force India Vidžaj Mallya Zveřejněno 18. 04 2017 — Tomáš Richtr

Ve Velké Británii byl v úterý zatčen spolumajitel týmu Force India, indický podnikatel Vidžaj Mallya. Force India je dnes následovníkem charismatického týmu Jordan, který jej musel po návalu automobilek s velkými rozpočty prodat. Byl z toho krátce Midland nebo Spyker, ale Force India dala týmu opět seriozní tvář. Hodně tomu přispěl současný šéf týmu Robert Fernley.

Ve své desetileté existenci dosáhla Force India na nejlepší pozici v Poháru konstruktérů – páté, resp. čtvrté místo – v sezonách 2015 a 2016. Vloni to byly stupně vítězů v ikonickém Monaku a premiérovém Ázerbájdžánu. Tým je uznáván za to, jak efektivně dokáže fungovat, a to vše s malým rozpočtem. Letos pro něj jezdí zavedený Mexičan Sergio Pérez a mladý pilot francouzské národnosti Esteban Ocon.

V říjnu 2011 část týmu koupil indický holding Sahara India Pariwar. Jenomže majitel Sahary Subrata Roy sedí už tři roky v indickém vězení za neplacení věřitelům a vyhýbání se úřadům.

Vidžaj Mallya je bohužel notorický neplatič a své závazky se snažil pokrýt například smlouvou s firmou Diego (majitel značky Smirnoff), která mu za půjčky ručila, ale dostala se kvůli Mallyově nesolventnosti do velkých problémů. Diego se rozhodlo s Mallyou v míru rozejít a v rámci vyrovnání slíbilo investovat do Force Indie peníze přinejmenším do roku 2021.

Force India na pokraji existenční krize

Jenomže firma Diego/Smirnoff neví o formuli 1 vůbec nic, nemá žádného technologického partnera (jako má dnes Red Bull) a tým jí do rukou padl zcela nečekaně.

Stojí za připomenutí, že Vidžaj Mallya také vlastnil aerolinky Kingfischer Airlines.

Na žádost indických úřadů byl ve středu Vidžaj Mallya zatčen v Británii, kde žije. Mallya má britský pas a vzdal se indického občanství. Britský pak mu byl nyní zabaven a jiný jen tak nedostane. Vidžaj Mallya současně fungoval jako šéf indické automobilové federace (obdoba českého Autoklubu české republiky, jejímž prezidentem se nedávno stal Jan Štovíček). Ta je součástí rozsáhlého konglomerátu FIA a Mallya je podobně jako Čech Radovan Novák členem nejvyššího orgánu FIA, Světové rady motorsportu.

Force India je na Vidžajovi Mallyovi relativně nezávislá, ale jen do doby, kdy potřebuje extra peníze. Z pohledu dlouhodobých finančních strategií nemá tým zřetelnou budoucnost, a tak se v zákulisí vyskytuje informace, že je na prodej. Odhadovaná nabídková cena je 250 milionů dolarů. Problémem týmu je, že neumí generovat profit – navzdory příjmům od vedení F1 v podobně takzvaných prize money. Znamená to, že tým bude vždy potřebovat nějakého vlastníka, který do něj jednou občas nasměruje určité finanční prostředky do doby, než bude tým sám vydělávat.

Vozy Force Indie dnes jezdí v růžovém zabarvení díky smlouvě s firmou Best Water Technology za 15 milionů dolarů. Tým pokračuje v podávání pěkných výsledků a nyní mu patří čtvrté místo v Poháru konstruktérů o bod před Williamsem a čtyři body před Toro Rosso.

Proces případného vydání Vidžaje Mallyi do Indie bude zdlouhavý. V současné době má domácí vězení (propuštěn na kauci) a další slyšení je naplánováno na 17. května.

Diskuse k článku

  1. Guru 19.4.2017 (7:18)

    Indiáni jsou velmi sympatický tým. Sám patřím k těm kteří vždy fandí malým proti velkým. Jak říká klasik – Není umění vařit se solí, bez soli, to je umění! A velké týmy jako mercedes vyhrávají tituly s mnohamilionovými minusovými výsledky, a to jen proto že automobilka to má jen jako reklamu a PR. Ale týmy jako Williams a FI jsou či loni Manor nebo Sauber bud skončí v plusu nebo dopadnou jako Manor. Když FI získá podium, má to větší kvalitu než když mercedes nebo ferrari získají 3 tituly. Bohužel soutěživot f1 je momentálně dost drcena pojmem kterému chceme říkat šou. Sám jsem v tomto smyslu rozpolcený. Líbí se mi že ti největší si to rozdávají bezohledu na mínusy v rozpočtech. Na druhou stranu sám bych radši viděl větší soutěživost a konkurenci v f1. A najít mezi tím balanc je prakticky nemožné..

    Tím víc křičím – FI – go go go!

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.