Force India na pokraji existenční krize

Indickému týmu F1 vládne bezvládí

17 Štítky: Force India Vidžaj Mallya Zveřejněno 28. 02 2016 — Tomáš Richtr

Velmi nenápadně byla tento týden oznámena skutečnost, že někdejší majitel týmu Force India Vidžaj Mallya de facto skončil ve formuli 1. Co bude s týmem F1 dál, to je ve hvězdách.

Zpráva přišla vlastně jen pár dní poté, kdy neúspěšně skončily snahy jiného podnikatele, Lucemburčana Gérarda Lopeze, spoluzakladatele Genii Capital, majitele týmu Lotus. Tým Lotus nikdy negeneroval profit. Navzdory očekávání Lotus Lopezovým byznysům nepomohl, finančně je přetížil a zadluženou stáj musel Lopez prodat Renaultu, který z ní naštěstí učinil svůj tovární tým.

O problémech indického podnikatele a politika Vidžaje Mallyi, který letos v prosinci oslaví padesáté narozeniny, informujeme průběžně. Úmyslně nesolventní podnikatel po odkoupení Force Indie v roce 2007 začal mít problémy po krachu jeho aerolinek Kingfisher Airlines.

Vlastníkem původního týmu Jordan se stala firma United Breweries Group (které Mallya šéfuje) a holandský podnikatel Michiel Mol. V říjnu 2011 část týmu koupil indický holding Sahara India Pariwar. Podíly byly následující: Sahara India Pariwar – 42,5 %, United Breweries Group (Vidžaj Mallya) – 42,5 %, Michiel Mol – 15 %.

K důležitému kroku došlo před rokem, kdy se sponzorem týmu stala značka Smirnoff. Stalo se tak na základě dohody s majitelem Smirnoffu, United Spirits, kterou kontroluje společnost Diageo. Diageo se totiž zaručila za půjčku (dá se říci) Mallyovi ve výši 135 milionů dolarů a Mallya se stal nevýkonným členem správní rady United Spirits.

Půjčku ale Mallyovy firmy nesplácely, což vedle banky dostalo do problémů garanta půjčky, Diageo. Vztah Diageo Plc – Vidžaj Mallya se stal ohromně komplikovaný, protože Mallya byl několikrát prohlášen za úmyslně nesolventního, navíc mu zkrachovaly Kingfisher Airlines, což vyrobilo další velké dluhy.

Impérium, které kontroluje samotný tým F1, se ale dostalo do ještě větších problémů. To když druhý velký vlastník Subrata Roy (Sahara) sedí už dva roky v indickém vězení za neplacení věřitelům a vyhýbání se úřadům.

Člověk nemusí být byznysmen, aby mu došlo, že tým Force India F1 je v bezprostředním existenčním ohrožení.

Vraťme se ale k podstatě tohoto textu, a tím pádem čtvrtečnímu oznámení firmy Diageo o vyrovnání s Vidžajem Mallyou. Diageo zaplatilo zmíněnou půjčku 135 milionů dolarů v lednu ze svých prostředků. Diageo současně vyplatilo Vidžaje Mallyu z pozice člena správní rady své firmy United Spirits s tím, že mu v příštích pěti letech zaplatí 75 milionů dolarů a Diageo v dalších pěti letech investuje do Force Indie prostřednictvím značky Smirnoff 15 milionů dolarů ročně.

To všechno zní jako pozitivní zprávy: Vidžaj Mallya dostal peníze, Smirnoff bude platit více v dalších pěti letech týmu F1… Ale pozitivní zprávy to nejsou. Jak to tak bývá, v tiskových prohlášeních je nutné číst mezi řádky a současně hledat skutečnou pravdu.

Tu se pokusil najít list Hindustan Times, anglicky psané indické noviny založené v roce 1924. I když podle prohlášení firmy Diageo zůstane Mallya spolumajitelem a šéfem týmu Force India dalších pět let, Hindustan Times tvrdí, že opak je pravdou: Vidžaj Mallya ztratil nad týmem veškerou kontrolu. Ostatně, jedině to by dávalo smysl v situaci, kdy Diageo ve skutečnosti platí muži, který dluží.

Letadlo zkrachovalých Kingfisher Airlines

Letadlo zkrachovalých Kingfisher Airlines

Dalším logickým prvkem v této transakci je zjištění Hindustan Times, že Diageo nově kontroluje firmu Watson, která zase kontroluje United Breweries Group. Ano, viz výše. Firmu, skrze kterou Vidžaj Mallya vlastní 42,5 % Force Indie.

Jinými slovy: Diageo Plc, nadnárodní firma se sídlem v Londýně zabývající se výrobou a distribucí alkoholických nápojů, převzala od Mallyi kontrolu 42,5 % Force Indie.

Připomeneme-li si, že 15 % týmu má Michiel Mol, pak kontrolní podíl v týmu F1 má nápojová firma a nesolventní indický podnikatel sedící ve vězení. A to navzdory rádoby pozitivně laděnému prohlášení už dobré zprávy opravdu nejsou, protože ani jeden z majitelů vlastnících majoritní podíl v týmu F1 o soutěžení v F1 nevědí vůbec nic. Není to jejich hlavní obchodní činnost a v případě Subraty Roye (Sahary) na to ani nemá. Vzpomeňme zmíněný příklad Lotusu a Genii Capital.

Pointa celého příběhu spočívá v tom, že takhle to s vlastnictvím Force Indie nemůže zůstat. Velkou a smutnou ironií je, že tým Force India je v posledních letech velmi solidně provozovaným týmem F1, který má slušné výsledky a v úvodních oficiálních testech před startem nové sezony se prezentuje v perfektním světle. Pád týmu by byl katastrofou.

Prvním přirozeným krokem je získat podíl 42,5 % od člověka, který sedí ve vězení. Tím by nápojová firma držela 85 % týmu. Red Bull ukázal, že to nemusí být úplně špatná věc, ale Diageo potřebuje silného technologického partnera. Ostatně, gigant Red Bull není jen nápojová firma. Ve svém holdingu má společnost Red Bull technology, kterou reprezentuje silný tým Adriana Neweyho.

Takovým technologickým partnerem Force Indie měl být Aston Martin. Ale pro toto zapojení v této chvíli nepanují správné okolnosti. Aston Martin by byl blázen, kdyby do spolupráce s vysoce nestabilními a insolventními majiteli Force Indie šel. A navíc se zdá, že na to není dostatek peněz. Firma Diageo de facto od Mallyi koupila jeho podíl, samozřejmě nejen v týmu F1, ale v inkriminovaných Mallyových firmách. A to za 75 milionů dolarů, plus cokoli, co za Mallyu zaplatila na jeho dluzích bankám, plus 15 milionů dolarů ročně od Smirnoffu.

K tomu je potřeba hradit náklady na provoz týmu. Diageo zoufale bude hledat investičního partnera. Pokud by jím měl být Aston Martin, pak se to neobejde bez vysoké investice. Nějaké aktivity ale na této frontě probíhají, byť v různých variacích. Jako například licencované propůjčení značky nebo ‘pronájem’ práv na účast v F1.

Čas ukáže, ale poslední, co v našem sportu nyní potřebujeme, je nějaký Diageo Formula One Team.

Vidžaj Mallya, GP USA 2015

Vidžaj Mallya, GP USA 2015

Diskuse k článku

Napsat komentář