Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Test in Barcelona, 
# 34 Alfonso Celis (MEX, Force India) *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Force India na pokraji existenční krize

Indickému týmu F1 vládne bezvládí

17 Štítky: Force India Vidžaj Mallya Zveřejněno 28. 02 2016 — Tomáš Richtr

Velmi nenápadně byla tento týden oznámena skutečnost, že někdejší majitel týmu Force India Vidžaj Mallya de facto skončil ve formuli 1. Co bude s týmem F1 dál, to je ve hvězdách.

Zpráva přišla vlastně jen pár dní poté, kdy neúspěšně skončily snahy jiného podnikatele, Lucemburčana Gérarda Lopeze, spoluzakladatele Genii Capital, majitele týmu Lotus. Tým Lotus nikdy negeneroval profit. Navzdory očekávání Lotus Lopezovým byznysům nepomohl, finančně je přetížil a zadluženou stáj musel Lopez prodat Renaultu, který z ní naštěstí učinil svůj tovární tým.

O problémech indického podnikatele a politika Vidžaje Mallyi, který letos v prosinci oslaví padesáté narozeniny, informujeme průběžně. Úmyslně nesolventní podnikatel po odkoupení Force Indie v roce 2007 začal mít problémy po krachu jeho aerolinek Kingfisher Airlines.

Vlastníkem původního týmu Jordan se stala firma United Breweries Group (které Mallya šéfuje) a holandský podnikatel Michiel Mol. V říjnu 2011 část týmu koupil indický holding Sahara India Pariwar. Podíly byly následující: Sahara India Pariwar – 42,5 %, United Breweries Group (Vidžaj Mallya) – 42,5 %, Michiel Mol – 15 %.

K důležitému kroku došlo před rokem, kdy se sponzorem týmu stala značka Smirnoff. Stalo se tak na základě dohody s majitelem Smirnoffu, United Spirits, kterou kontroluje společnost Diageo. Diageo se totiž zaručila za půjčku (dá se říci) Mallyovi ve výši 135 milionů dolarů a Mallya se stal nevýkonným členem správní rady United Spirits.

Půjčku ale Mallyovy firmy nesplácely, což vedle banky dostalo do problémů garanta půjčky, Diageo. Vztah Diageo Plc – Vidžaj Mallya se stal ohromně komplikovaný, protože Mallya byl několikrát prohlášen za úmyslně nesolventního, navíc mu zkrachovaly Kingfisher Airlines, což vyrobilo další velké dluhy.

Impérium, které kontroluje samotný tým F1, se ale dostalo do ještě větších problémů. To když druhý velký vlastník Subrata Roy (Sahara) sedí už dva roky v indickém vězení za neplacení věřitelům a vyhýbání se úřadům.

Člověk nemusí být byznysmen, aby mu došlo, že tým Force India F1 je v bezprostředním existenčním ohrožení.

Vraťme se ale k podstatě tohoto textu, a tím pádem čtvrtečnímu oznámení firmy Diageo o vyrovnání s Vidžajem Mallyou. Diageo zaplatilo zmíněnou půjčku 135 milionů dolarů v lednu ze svých prostředků. Diageo současně vyplatilo Vidžaje Mallyu z pozice člena správní rady své firmy United Spirits s tím, že mu v příštích pěti letech zaplatí 75 milionů dolarů a Diageo v dalších pěti letech investuje do Force Indie prostřednictvím značky Smirnoff 15 milionů dolarů ročně.

To všechno zní jako pozitivní zprávy: Vidžaj Mallya dostal peníze, Smirnoff bude platit více v dalších pěti letech týmu F1… Ale pozitivní zprávy to nejsou. Jak to tak bývá, v tiskových prohlášeních je nutné číst mezi řádky a současně hledat skutečnou pravdu.

Tu se pokusil najít list Hindustan Times, anglicky psané indické noviny založené v roce 1924. I když podle prohlášení firmy Diageo zůstane Mallya spolumajitelem a šéfem týmu Force India dalších pět let, Hindustan Times tvrdí, že opak je pravdou: Vidžaj Mallya ztratil nad týmem veškerou kontrolu. Ostatně, jedině to by dávalo smysl v situaci, kdy Diageo ve skutečnosti platí muži, který dluží.

Letadlo zkrachovalých Kingfisher Airlines

Letadlo zkrachovalých Kingfisher Airlines

Dalším logickým prvkem v této transakci je zjištění Hindustan Times, že Diageo nově kontroluje firmu Watson, která zase kontroluje United Breweries Group. Ano, viz výše. Firmu, skrze kterou Vidžaj Mallya vlastní 42,5 % Force Indie.

Jinými slovy: Diageo Plc, nadnárodní firma se sídlem v Londýně zabývající se výrobou a distribucí alkoholických nápojů, převzala od Mallyi kontrolu 42,5 % Force Indie.

Připomeneme-li si, že 15 % týmu má Michiel Mol, pak kontrolní podíl v týmu F1 má nápojová firma a nesolventní indický podnikatel sedící ve vězení. A to navzdory rádoby pozitivně laděnému prohlášení už dobré zprávy opravdu nejsou, protože ani jeden z majitelů vlastnících majoritní podíl v týmu F1 o soutěžení v F1 nevědí vůbec nic. Není to jejich hlavní obchodní činnost a v případě Subraty Roye (Sahary) na to ani nemá. Vzpomeňme zmíněný příklad Lotusu a Genii Capital.

Pointa celého příběhu spočívá v tom, že takhle to s vlastnictvím Force Indie nemůže zůstat. Velkou a smutnou ironií je, že tým Force India je v posledních letech velmi solidně provozovaným týmem F1, který má slušné výsledky a v úvodních oficiálních testech před startem nové sezony se prezentuje v perfektním světle. Pád týmu by byl katastrofou.

Prvním přirozeným krokem je získat podíl 42,5 % od člověka, který sedí ve vězení. Tím by nápojová firma držela 85 % týmu. Red Bull ukázal, že to nemusí být úplně špatná věc, ale Diageo potřebuje silného technologického partnera. Ostatně, gigant Red Bull není jen nápojová firma. Ve svém holdingu má společnost Red Bull technology, kterou reprezentuje silný tým Adriana Neweyho.

Takovým technologickým partnerem Force Indie měl být Aston Martin. Ale pro toto zapojení v této chvíli nepanují správné okolnosti. Aston Martin by byl blázen, kdyby do spolupráce s vysoce nestabilními a insolventními majiteli Force Indie šel. A navíc se zdá, že na to není dostatek peněz. Firma Diageo de facto od Mallyi koupila jeho podíl, samozřejmě nejen v týmu F1, ale v inkriminovaných Mallyových firmách. A to za 75 milionů dolarů, plus cokoli, co za Mallyu zaplatila na jeho dluzích bankám, plus 15 milionů dolarů ročně od Smirnoffu.

K tomu je potřeba hradit náklady na provoz týmu. Diageo zoufale bude hledat investičního partnera. Pokud by jím měl být Aston Martin, pak se to neobejde bez vysoké investice. Nějaké aktivity ale na této frontě probíhají, byť v různých variacích. Jako například licencované propůjčení značky nebo ‚pronájem‘ práv na účast v F1.

Čas ukáže, ale poslední, co v našem sportu nyní potřebujeme, je nějaký Diageo Formula One Team.

Vidžaj Mallya, GP USA 2015

Vidžaj Mallya, GP USA 2015

Diskuse k článku

  1. Seb_fan 2.3.2016 (15:44)

    To by mě strašně mrzelo, Force Indii to přeju od jejích začátků a teď, když se zdá, že by mohli bojovat i třeba o 3. místo v PK by museli skončit. To by byla opravdu škoda. Hodně se mi líbí její nápad s děarvým nosem. Jezdecká dvojce je podle mě perfektně vyvážená. Prostě ve všem mi teď Force India přijde sympatická. Na to, jaký mají rozpočet, si vedou hodně dobře. Podle mě mají, až na majitele, správné lidi na správném místě. Kdyby jí odkoupil Aston, nebo cokoliv podobného jako VW, Lamborghini… a nechali si zaměstnance a pouze zvýšili rozpočet a zajistili lepší přístup k technologiím, myslím, že by nemuseli litovat.

  2. DallasDD 29.2.2016 (14:37)

    Leon1966 Ne, nemám s tímto webem nic společného, jsem pouze jeho návštěvníkem. Ale vytáčejí mě lidé, kteří tráví svůj čas tím, že dobrovolně lezou tam, kde vědí, že se jim to nebude líbit a pak kritizují…Třeba já neposloucham techno hudbu, tak nelezu na diskoteky a nepouštim si tuto hudbu na YT, jen abych  tam následně napsal komentář, že že jo hrozná muzika:)
    Navíc je to jak říkal Tomáš, že některé zprávy tipu Peréz, vůbec nemají smysl publikovat a pak jsou věci, které stačí dát to Rychlých zpráv a není třeba na ně psát článek, např. Horner a jeho sdělení, že týmy si na nový formát kvalifikace rychle zvyknou, tak na toto psát článek je úplně zbytečné.
    Pokud máš hodně času, tak si najdi mé příspěvky z doby, kdy tento web prošel grafickou úpravou a podle mé tehdejší kritiky poznáš, že s Tomášem nic společného nemám.

  3. MaritP_FAN 29.2.2016 (13:52)

    Nicméně pod Vijayem se už delší dobu houpe židle a Force India se Force Indií stala jenom díky němu. To, co bude brzy torzem FI (a co už je torzem samotného Vijaye), už je poněkud odlišná situace. Myslím, že s takovou tendencí to s FI bude co nevidět konec. Jestli ji někdo zachrání ve stylu Lotus – Renault, Honda – Brawn GP apod., toť ve hvězdách .. rozhodně by si to zasloužili, ale možná by to znamenalo jenom přejít z bláta do louže ..

  4. MaritP_FAN 29.2.2016 (13:40)

    Leon1966 Tady? 😀 Podívej se na f1sports.AUTOREVUE.cz 😉

  5. MaritP_FAN 29.2.2016 (13:38)

    jirkach1 Dovolím si směle podotknout, že opravdu není jednoduché shánět novinky a informace jako na běžícím páse, navíc, když už na českých „prominentních“ webech již byly publikovány. Dávám této stránce velký palec nahoru, protože přináší fanouškům mnohem více než další konkurenční weby, které, jak tu někdo zmínil, pouze překládají zprávy a neposkytují nic navíc. Z tohoto webu je cítit uvolněnost a otevřenost, nebojácnost z toho něco zajímavého a netradičního vypustit do světa. A Tomášovy články se spoustou postřehů a znalostí o F1 jsou rozhodně oživením, které by měl každý fanda přivítat 😉

  6. Leon1966 29.2.2016 (13:34)

    No super…

  7. Leon1966 29.2.2016 (13:12)

    Ta jsi zřejmě s Tomášem rodina… vid???

  8. Leon1966 29.2.2016 (13:10)

    …. každopádně ti fandím a bohužel už taky navštěvuji čím dál častěji konkurenční stránky… mrzí mě to,ale pokud to tak půjde dál, nechci ztrácet čas na tímhle webem,který zvláště v dnešní technologické vymoženosti dává zprávy „malinko“ zkreslené a taky jak píšeš,s velkým zpožděním… jako by zde fungovala nějaká „cenzura“…

  9. Leon1966 29.2.2016 (13:01)

    Máš pravdu,všechno dnes souvisí se vším… je jen otázkou,jak se k tomu umí postavit lidé,kteří jsou za to opravdu placeni a tak nějak nás za ty své peníze chteji nebo musí informovat. Jedna věc je být zaměstnán druhá žít opravdu tím co děláš…

  10. Vlado S 28.2.2016 (20:44)

    Sav34 Zmena tímu je najmenšia starosť (tento rok už iste nenastane), len aby F1 neprišla o žiaden tím…

  11. Sav34 28.2.2016 (20:42)

    inak počas testov jazdili pretekári FI s kombinézami na ktorých bol názov tímu len tak divne prišitý vo videu od 27:15
    takže možno sa zmena názvu chystá 

    https://www.youtube.com/watch?v=dfSPepuHUmc

  12. TomysF1 28.2.2016 (19:14)

    Ahoj všem. Nedostatků mobilní verze webu jsme si vědomi a postupně na tom pracujeme. Ale nemáme na to dost peněz, abychom to urychlili. Ale řešení přijde. 
    Jinak díky taky za pěkné komentáře. My jsme zvolili určitou strategii tvorby obsahu. Některé „novinky“ raději necháme usadit a pak je popsat v souvislostech, a klidně s odstupem času. A některé novinky rádoby vynecháváme. Takové, že Pérez chce být mistrem světa a podobně. 

    Současně nejedeme na kvantitu. Když se prostě v F1 ho**o děje, tak na GPF1 se také ho**o vydává. Nejsme page-view generátor.

    Takže nikdo nikoho kritizovat určitě nehodlá. Snažíme se nabídnout něco, a to něco je buď přijato nebo není. 

    Každopádně děkujeme za dosavadní přízeň. Podle našich údajů chodí velký počet nových návštěvníků a to nás moc těší.

  13. jirkach1 28.2.2016 (18:21)

    Ja je neosocuji hned, chodil jsem sem hned od zacatku par mesicu az jsem byl otraven. Uznavam, ze prace to asi neni jednoducha, ale nektere zmeny by stranka potrebovala.

  14. DallasDD 28.2.2016 (17:57)

    jirkach1 No jo, ale jsou i zprávy, které se zde objeví dříve, než na konkurenčních webech.
    Na jiných webech mi také přijde, že jejich jediným smyslem je napsat článek jen o Alonsovi, jako kdyby články o něm generovaly zisky. Kdežto tady je to vyvážené.

    Ale hlavně tahle stránka je pro mě lepší v tom, že čas od času tady Tomáš (a občas i jiný člen redakce) napíše nějaký elaborát na dobré téma a v něm vyjádří své myšlenky, což je to, co je zajímavé. Protože jinak ostatní stránky pouze překládají převzaté články ze zahraničí, takže to pro mě, který umí docela anglicky, není nikterak zajímavé.
    Každopádně víš, že sem nemáš chodit, když se ti tu nelíbí a zkus to třeba za čtvrt roku znovu:)

  15. Vlado S 28.2.2016 (17:53)

    jirkach1 Neviem, ja som so stránkou spokojný. Chvíľu trvalo, kým som si zvykol, ale je to OK. Myslím, že na tomto webe sa ľudia snažia robiť maximum a prinášajú neraz skvelé informácie… Treba si to vážiť a nie hneď osočovať… Ale na názor má právo každý.

  16. jirkach1 28.2.2016 (17:34)

    To by me zajimalo, jaky ko..t vymyslel na mobilnim webu to, ze i pri nahodnem doteku na jakoukoli fotku v clanku se fotka automaticky zvetsi a kolikrat se clovek muze utukat aby tu fotku zase zavrel, coz se dost casto ani nepovede. Potom nezbyva nez dat zpet, vyjet z clanku a pokud si to chci docist tak ho zase otevrit. Jenze nekdy uz je clovek tak znechucenej, ze jde radsi na jine stranky. To je taky duvod, proc jsem vase stranky prestal sledovat. A taky proto, ze je zde mene informaci a novinek nez na konkurencnich webech. Mam v zive pameti, jak pani komentatori odkazovali na tento web, protoze se zde dozvime vice nez jinde, jelikoz maji exklusivni zpravy z paddocku atd. Pravdou ovsem je, ze jsou zde vzdy stejne zpravy ale v mensim mnozstvi nez u konkurence ovsem i s nekolikadennim spozdenim. Zavital jsem sem po dlouhe dobe, protoze jsem byl zvedav zda se neco zmenilo a musim rict, ze vubec nic. Zklamani 🙁
    P.S. Ted me asi ukamenujete a napisete, proc sem teda lezu 😉

  17. Vlado S 28.2.2016 (17:08)

    Tak to nie sú veľmi pozitívne správy. Stratiť Force Indiu by bolo zlé. Ide fakt o dobrý tím s výsledkami a skvelou jazdeckou dvojicou. Formula 1 sa potrebuje rozrásť na 12 tímov, nie klesnúť na 10… Opäť je tu téma lepšieho delenia financií od FOM. Na druhej strane, Mallya bol vždy zvláštny chlapík… Dúfam, že to pre tento tím dopadne dobre!

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.