Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Japan, 
Chase Carey *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Vedení F1 odpovídá na kritiku nových motorů a rozpočtového stropu

Jeden ze tří šéfů formule 1 Chase Carey odpověděl na kritiku top týmů ohledně nového konceptu pohonných jednotek a chystaného rozpočtového stropu, který by mohl být v královně motorsportu zaveden už v roce 2019.

1 Štítky: Chase Carey Liberty Media Zveřejněno 10. 11 2017 — Lukáš Štěrovský

Ferrari, Mercedes, Renault. Tyto tři firmy vyjádřily svoji nespokojenost s konceptem pohonných jednotek pro rok 2021 prakticky ihned po jeho zveřejnění. Například prezident Scuderie Sergio Marchionne v narážce na plánovanou standardizaci určitých komponent agregátů odpověděl, že než aby si se svým týmem hrál na NASCAR v globální podobě, raději z F1 odejde.

Netrvalo dlouho, a na světě už je reakce i vedení formule 1, které za návrhem nových pohonných jednotek pochopitelně stojí. „Nemyslím, že máme odlišný úhel pohledu než Ferrari,“ říká Chase Carey. „Nechci hanit NASCAR, ale nemáme v úmyslu jej napodobit. Nechceme standardizovat vozy, mít na okruhu dvacet identických aut, aby pilot tvořil jediný rozdíl.

F1 je unikátní a spojuje sport s nejmodernějšími technologiemi. Chceme, aby týmy měly možnost vytvořit jedinečné automobily – s unikátními motory a šasi. Ale chceme, aby úspěch záležel na tom, jak dobře použijete své zdroje v rámci určitého omezení, oproti tomu, když můžete utratit, kolik chcete. Myslím, že pak to bude zdravější sport. A ti, kdo dokážou vyvíjet technologie, které jsou lepší než konkurenční, budou schopni uspět,“ tvrdí Carey. Teoreticky tak vše směřuje k tomu, aby mohly vyhrát všechny stáje.

„Nikdy to nebude úplně vyrovnané, vždy budou větší favoriti. Chceme ale, aby týmy měly pocit, že mají šanci bojovat. Sport je postaven na neočekávaném, a my chceme mít sport, který přesně to nabídne. Když někdo vyhrává každý víkend, nakonec tím jen utrpí sport. Potřebujeme drama, které chceme vytvořit.“

Vše spěje k zavedení rozpočtového stropu

K tomu by mělo napomoci i zavedení rozpočtového stropu – to je ale další věc, kterou Ferrari a Mercedes kritizují. Přesto Carey tvrdí, že poslední jednání přinesla pokrok i v tomto směru. „Nechci to moc probírat veřejně, všechno teprve začalo. Máme ale podporu všech stran. Samozřejmě se musíme dostat k detailům, a pohled na ně se bude lišit. Je naší prací najít kompromis tak, aby se každý cítil spokojeně.

Rozpočtový strop umožní vytvořit obchodní model, který bude v první řadě prospěšný pro současné týmy, ale také vznikne zdravější obchodní model, který umožní vstup stájím novým. Když se totiž dnes lidé podívají na to, jaké částky vrcholové týmy utrácejí, je to odrazující. Pak se podívají na závody a vidí, kdy spolu bojuje reálně šest vozů na jedné úrovni a zbytek na jiné kvůli rozdílům v nákladech, mezi motory a podobně. Myslím, že rozpočtový strop vytvoří lepší model pro fanoušky, obchodní partnery a hlavně lepší vstupní podmínky pro nové týmy,“ dodává Carey.

Diskuse k článku

  1. Jirka_1 11.11.2017 (9:42)

    Svého času byla SSSR hegemonem v hokeji a možná dalších sportech a nikdo se nesnažil jim to za každou cenu zkomplikovat. Ano, od roku 1977 zavedli jiný model MS, aby byla šance je o titul připravit, což se hned ten rok podařilo našim. Ale další roky už to bylo opět jedno a totéž – SSSR a pak dlouho nic. Teprve rozpad SSSR udělal ze sovětské mašiny normální mužstvo, které se dá nejen potrazit, ale i porážet. Taktéž bratři Pospíšilové byli neporazitelní dlouhá léta i přes nepřízeň rozhodčích, ale nikdo kvůli nim neměnil pravidla, prostě byli elementem, který se snažil každý porazit. Citroën s Loebem vyhrál MS v rally 9x po sobě – měnila se pravidla jen kvůli nim?

    Mercedes odvedl nejlepší práci a sklízí teď ovoce. Ostatní jsou v tomto ohledu kopyta a místo toho, aby začali makat jako za nároďák a Mercedes dohnali nebo předehnali jen stále brečí a brečí. A když jim dá FIA možnost Medvědy dotáhnout méně komplikovanou PJ, tak se jim to zase nelíbí. A ještě jim tak chytnout na peníze, aby museli postavit dobré auto za malé peníze, tak to už je vrchol, že… 🙂 Přitom FI ukazuje, že to docela jde i s méně miliony. Přišli na to, že vysoké platy a velký počet lidí není přímou úměrou efektivní, protože čím víc inženýrů, tím více názorů a více hádek.

    Možná by to chtělo ze strany FIA radikální řez, vytvořit zcela nové předpisy nejen pro PJ, ale pro celý vůz s tím, že třeba velké automobilky odejdou, ale pak může nastat návrat Cosworthů a garážistů, kteří byli vždy tahouny a DNA Formule 1. Pak by třeba nebyl problém mít na startu 26 vozů a další 4, co se nekvalifikovali…

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.