Tvrdohlavá Honda nehodlá ustoupit od současného konceptu motoru

Navzdory všem problémům, jež Hondu stíhají, panuje v automobilce silné přesvědčení o současné architektuře pohonné jednotky. Ačkoli Honda zatím neví, komu bude v příštím roce dodávat, konceptu "spec" se vzdát nechce.

2 Štítky: Honda Yusuke Hasegawa Zveřejněno 21. 07 2017 — Josef Nekvinda

Takřka chronický nedostatek výkonu a spolehlivosti schází Hondě v otázce jejích pohonných jednotek. I proto se spolu s McLarenem už třetí sezónu po sobě potácí na samém chvostu startovního pole. První dva roky po návratu do formule 1 strávila Honda nad konceptem „size zero.“ Ten se mohl pyšnit skromnou architekturou, kdy vedle sebe spočinuly menší turbo spolu s kompresorem a motor generátorem MGU-H, v důsledku čehož mohl McLaren vyvinout aerodynamicky výhodnější karoserii svého vozu. To vše se zdálo logické do té doby, než japonští motoráři přišli na to, že už není kam vyvíjet.

Pro nynější sezónu se proto Honda uchýlila k řešení, jež je podobné tomu, jaké využívá Mercedes. Výsledek byl nicméně prakticky totožný. Problémy se spolehlivostí a nedostatkem výkonu kooperující McLaren-Honda stihly už v předsezónních testech v Barceloně. Nebylo se čemu divit. Rozsah letošních změn prakticky znamenal začít od nuly. Přesto je v tomto okamžiku vedení Hondy v čele s Yusukem Hasegawou přesvědčeno o potenciálu této specifikace pohonné jednotky.

„V letošním roce jsme představili nový koncept pohonné jednotky, takže bych prakticky zopakoval co v „roce jedna.“ Naším cílem je vyvinout koncept 2017 pro sezóny 2018 a doufejme, že i 2019. Váha motoru, jeho těžiště a pojetí spalovacího procesu jde stejným směrem jako u ostatních tří motorářů,“ uvedl Hasegawa na stránkách Hondy.

„Byl to pro nás dobrý krok. Mohli jsme tak upravit některé z těchto částí tak, abychom se vyrovnali ostatním. V loňském roce byl koncept úplně odlišný, tudíž s drobnými úpravami jsme se nemohli dostat na stejnou výkonnostní úroveň. To byl důvod, proč jsme pro tento rok museli změnit kompletní architekturu.

Vzdali jsme se celého motoru, protože jsme viděli, jak nedosahuje očekávané životnosti ani výkonnosti. Také jsme zaznamenávali spoustu drobných problémů, takže jsme potřebovali i tyhle malé střípky upravit. Jakmile se nám to podařilo, začali jsme na začátku tohoto roku testovat plně nový koncept – nazvaný jako „spec zero“ – a před prvními testy jsme potvrdili jeho zkoušky na dynamometru.

Honda o spolupráci s Alonsem už nestojí

Už v tom momentě jsme věděli, že po výkonové stránce nesplní naše cíle. Potom jsme v Barceloně objevili další závady, jako například s olejovou vanou. Byl to problém týkající se i samotného auta, nespočíval jen na straně motoru. Každopádně byl zásadní. Spoustu součástek jsme nemohli otestovat na dynamometru a je tedy normální, že je jejich funkčnost potřebujeme ověřit přímo v autě. Olejová vana byla ale tou z největších položek. My na ni měli veškeré vybavení, ale nedokázali jsme nasimulovat přetížení, jaké potom bylo v autě,“ sděluje dále Hasegawa.

To byl první problém. Tím druhým byly vibrace. Na dynamometru je auto takříkajíc těžší a tužší, a v důsledku těchto dvou vlastností auto nevytváří synchronní vibrace. Auto je pod menším vlivem setrvačných sil, což rovněž ne vždy vytváří zcela identický obraz o vibracích. V případě Hondy tomu pak bylo ve skutečnosti naopak. K překvapení všech v továrně byly větší, než se očekávalo.

Pro nadcházející ročník v tuto chvíli není jasné, kdo s jejich pohonnými jednotkami bude závodit. McLaren stále váhá, ačkoliv už si nepřímo postěžoval, že jiného dodavatele nesežene a bude tedy muset s Hondou setrvat. Na spadnutí byl také kontrakt se Sauberem, ale v současnosti je to spíš otázkou. Pro nadcházející jednání má proto Hasegawa tato slova:

„Nepřestaneme s vývojem, potřebujeme neustále inovovat. Samozřejmě, že výsledky a výkonnost jsou nejdůležitější věc, avšak všechno je to o nabývání vědomostí do budoucna. V porovnání s loňským rokem jsme potřebovali upravit koncept, ale do příštího roku půjdeme s tím samým. To je dobré, neboť můžeme využít současný koncept, a spolu s tím i vývoj a veškeré úpravy. Znamená to tedy, že nemusíme zastavit současný projekt a z tohoto pohledu jsme již začali práci pro příští rok.“

Cosworth jako první otevřeně potvrdil úmysl vstoupit do F1

Diskuse k článku

Napsat komentář