S jakými režimy motoru Mercedes opravu pracuje

Mercedes se rozhodl trochu detailněji popsat režimy motorů, které ve skutečnosti používá.

3 Štítky: Mercedes Pohonné jednotky Zveřejněno 4. 04 2018 — Šimon Trantina

Tým německé automobilky rozvířil velké množství diskuzí po kvalifikaci na uplynulou Velkou cenu Austrálie, kdy Lewis Hamilton deklasoval veškerou konkurenci po velikém zlepšení výkonu auta mezi druhou a třetí částí kvalifikace.

O vysoce efektivním kvalifikačním módu motoru Mercedesu se mluvilo už v minulých sezónách, když jeho vozy vždy jely ve druhé, potažmo třetí části kvalifikace podstatně rychleji než v dosavadních jízdách. Jiné týmy doposud na tuto specialitu stříbrných šípů nenašly recept, o čemž svědčí fakt, že v osmdesáti kvalifikacích, které se jely od začátku éry hybridních motorů, získal Mercedes 70 pole positions.

Před závodem v Austrálii Lewis Hamilton mluvil o kvalifikačním nastavením pohonné jednotky jako o „party módu“, tento název se poté velmi rychle zaběhl jak v padoku, tak v médiích. Mercedes doposud o party módu mlžil, Hamilton sám po kvalifikaci tvrdil, že žádný nepoužil. To vyvrátil šéf stáje Toto Wolff, který potvrdil, že Brit v Q3 nastavil svůj motor na maximální výkon.

Nyní Mercedes v rámci předzávodního brífinku před Velkou cenou Bahrajnu, která se pojede tento víkend, poodhalil způsob, jakým operuje s pohonnou jednotkou během tréninků, kvalifikací a závodů.

Motor má prý tři základní módy výkonnosti, jeden, který se používá během většiny tréninkových jízd, druhý, který je vyhrazen pro kvalifikaci a třetí, který je používán během závodů. Tyto tři způsoby nastavení se dalšími konfiguracemi a úprav dají dále dělit do dalších tak, aby co nejlépe posloužily v daných situacích.

Tým dokáže v těchto nastaveních obratně pracovat s tím, zda je rekuperovaná elektrická energie šetřena v zásobníku, nebo využívána pro zlepšení výkonu, tak jak se děje například během kvalifikačních kol.

„Lewis Hamilton i Valtteri Bottas během závodu nastavili motor na nižší výkon, když byli zaseknuti v provozu, aby zamezili procesu přehřívání způsobenému kombinací působením špinavého vzduchu tvořeného jinými auty s náročným nastavením výkonu,“ osvětluje tým úsporné zacházení s módy pohonné jednotky během závodu.

Zrušme kvalifikační ‚párty módy‘ motorů

Toto Wolff ještě během závodního víkendu v Austrálii prozradil, že jezdci využili party mód pouze ve třetí části kvalifikace, když Hamilton díky fantastickému závěrečnému kolu získal pole position o více než šest a půl desetiny sekundy před druhým Kimim Räikkönenem na ferrrari. Party mód je prý velmi náročný na spolehlivost délku života motoru, během víkendu je tak využit jen během několika kol. Využitá záleží na konkurenceschopnosti jiných týmů, Mercedes tedy nastavuje svou pohonnou jednotku na maximum více, když jsou jiné týmy rychlostně blízko.

Dle platných pravidel pro sezonu 2018 mohou zákaznické týmy s motorem zacházet stejně jako tovární tým, party módem by tak měl kromě Mercedesu disponovat i Williams a Force India, zákazníci německé stáje.

„Kvóta na možnost využívání nejrychlejšího nastavení motoru je určováno fázovým dokumentem, který definuje hranice použití agregátu během každého jednotlivého závodního víkendu, a který je pro Mercedes i zákaznické týmy stejný.

Tyto hranice jsou nastavovány testováním fungování pohonné jednotky na dlouhé vzdálenosti, které provádí tovární tým. Výsledky těchto testů se liší v závislosti na daný okruh a jiných faktorech. Během závodního víkendu je pak na jezdci, případně jeho týmu, jak svůj motor nastaví a jak často bude využívat maximálního nastavení,“ zveřejnil tým Mercedes AMG Petronas na svých webových stránkách.

S těmito motory Mercedes nikdo nedožene

Diskuse k článku

3 komentáře: “S jakými režimy motoru Mercedes opravu pracuje”

  1. Jakub McL Jakub McL napsal:

    Mercedes má určitě nejsilnější motor, ale zase to nestojí jenom na něm. Koukněte, kde byly Williams a Force India. Obdobně porovnání Ferrari a Sauber…

  2. vocho67 napsal:

    Neviděl bych to tak dramaticky. Fyzikální zákony pořád platí a výkon spalovacího motoru je omezen maximálním průtokem paliva.
    Takže, kde může být zakopán pes – podle mě jen v elektrické části pohonu.
    Z komentáře při kvalifikaci si pamatuji, že půl vteřiny získal Hamilton v prvních pěti zatáčkách okruhu.
    Teď otázka, na kterou neznám odpověď. Je v prvních pěti zatáčkách natolik významný výkon pohonu nebo naopak? Hamilton tvrdil, že dobře připravil pneu, vůz a všechno asi sedlo při průjezdu první části okruhu dokonale. Třeba nemlží.
    U dalších týmů s pohonem Mercedes vidíme, že výkon není všechno. Ten rozdíl ve voze je až neuvěřitelný. Proto je velice pravděpodobné, že Mercedes má nejen nejlepší pohon, ale je nejlepší i jinde, včetně toho, co kroutí volantem..
    Ještě se vrátím k elektrické části pohonu. Mnohokrát jsem si všimnul, jak má Mercedes navrch při restartech závodu nebo právě v kvalifikaci, kdy je možné v přípravných kolech jen dobíjet. Chvíli mají pak tempo pekelné. Opravdu jen chvíli, než se baterie (nebo něco jiného) vyčerpá, případně se začne nebezpečně ohřívat (elektromotor). Tam někde asi budou ty čáry a kouzla.

  3. Daison napsal:

    Dd,

    že by vám přestaly fungovat ve wordu opravy textu? To jsou slovní obraty….

    je prý velmi náročný na spolehlivost délku života motoru…. Využitá záleží na konkurenceschopnosti

    díky

Napsat komentář