Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Mexico, 
#5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari),  *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Komentář: Ať si hloupě vyhrožující Ferrari klidně odejde

Už je to tady. Nové vedení formule 1 stojí před nejtěžším úkolem: srovnat automobilky a týmy F1 do latě. Bernie Ecclestone to za svého působení zvládal horko těžko a musel tovární týmy uplácet různými bonusy a rozhodovacími pravomocemi, až nad F1 ztratil kontrolu. Ta padla právě do rukou především týmům skrze takzvanou Strategickou skupinu. A ani netrvalo moc dlouho a Ferrari už zase vyhrožuje odchodem z F1.

8 Štítky: Ferrari FIA FOM Zveřejněno 3. 11 2017 — Tomáš Richtr

Až do roku 2020 je F1 organizačně stabilizovaná, protože závazek týmů vůči formuli 1 je zajištěn smluvně. To zařídil právě Ecclestone. Počínaje rokem 2021 ale může nastat ryzí anarchie, pokud nové vedení sportu nenastaví stabilní pravidla pro novou etapu. Jednoduché to ale mít nebude, protože jen co FOM zveřejnilo koncepci nové generace motorů, začaly si stěžovat Mercedes, Renault a Ferrari ústy svého prezidenta Sergia Marchionneho rovnou pohrozilo odchodem.

Vážně Ferrari neumí nic jiného než trucovitě hrozit odchodem pokaždé, když není po jeho? V roce 2009 Ferrari vedlo rebelii, která vyústila založením konkurenčního seriálu Grand Prix World Championship. K jeho zrodu nakonec nedošlo, protože si Ferrari prosadilo svou. A když se mu to povedlo, Ferrari jako první opustilo tehdy silnou formaci FOTA (Asociace týmů F1), což vedlo následně k jejímu rozpadu. Ano, bez Ferrari si lze formuli 1 jen těžko představit. Vždyť tým chyběl jen v úvodní Velké ceně Velké Británie roku 1950. Opravňuje jej to ale k takovému vydírání vlastně ještě před tím, než došlo k nějakým jednáním?

Pro rok 2019 je opět ve hře rozpočtový strop

A já půjdu ještě dál a řeknu, že žádná jednání by ani být neměla. Automobilky a týmy by měly sklapnout podpatky a přijmout pravidla organizátora sportu. Nebo odejít. Prostředí, ve kterém se pravidla (sportovní, technická, ale i finanční) tvoří složitým (ba tvrdým) vyjednáváním mezi účastníky sportu, formuli 1 dlouhodobě velmi škodí. Je to vlastně taková soutěž sama o sobě: kdo pro sebe vyboxuje co nejlepší podmínky. Ale přesně tento mechanizmus vede k velké nerovnoprávnosti mezi silnými továrními týmy a stájemi bez nároku na stupně vítězů, jako je například Sauber.

Sebevědomí, s jakým vystupuje šéf Mercedesu Toto Wolff, boss Renaultu Cyril Abiteboul nebo prezident Ferrari Sergio Marchionne, je zarážející. Dokládá jen mocenské choutky nad seriálem, který jim nepatří a v němž jsou pouze soutěžícími. Jak to naposled dopadlo, když automobilky lobovaly za znění pravidel kolem motorů? Zrodem současných hybridních a velmi nemilovaných šestiválců s turby a rekuperátory energie. O kterých správně šéf Red Bullu Christian Horner prohlásil, že formuli 1 nepřinesly nic dobrého. Byl to zejména Renault, který měl na hybridních motorech velký zájem, takže zrovna Renault především by měl nyní mlčet.

Ferrari plánuje vetovat pravidla o nových pohonných jednotkách

Automobilky nyní po představení technické koncepce motorů očekávají diskuzi. Nepředpokládají, že se jedná o rozhodnutí vedení F1 (FIA a FOM), které je dané. Měly by. Diskuze s automobilkami by měla být už nyní nepřípustná. Vždyť co se dlouhé měsíce dělo do teď? FIA a FOM jednaly se zástupci automobilek jak v seriálu F1 přítomnými, tak těmi, které vstup teprve zvažují. A celkem správně se tak dělo za zavřenými dveřmi. Pokud se nyní bude (na veřejné platformě) diskutovat tak, jak automobilky očekávají, bude se diskutovat měsíce a roky a tím nejlepším, co z toho vzejde, bude zase nějaký ‚hybrid‘. A to do slova a do písmene. Je nejvyšší čas se ve formuli 1 vrátit k uvědomělému diktátorství. Představit pravidla, která zajistí finančně přípustnou účast v seriálu, cenově dostupné motory s navráceným sex appealem, rovnoměrnější distribuci prize money a vyléčit chronickou citlivost vozů na aerodynamickou turbulenci. Automobilka nikdy, nikdy, nikdy nebude jednat v zájmu celého sportu. Ani fanouška. Není to součástí jejího obchodního instinktu. Celá léta to jsou jen líbivé řečičky, kterým už nelze věřit.

Ubohé vyhrožování Ferrari odchodem hned na začátku velmi náročného období, ve kterém se budou formulovat podmínky další etapy F1 po roce 2020, je velmi dětinské a velmi nekonstruktivní. Ať si Ferrari jde, když se mu tedy nebude líbit to, že formule 1 bude lepší. Bude mít lepší a hlasitější motory, které budou cenově dostupné nezávislým týmům. Bude mít technická pravidla umožňující předjíždění a férovější finanční podmínky včetně finančních stropů, bez nichž náklady rostou, a rostou a rostou, až zase automobilky ze dne na den z F1 zmizí.

Jestli tohle všechno Ferrari nechce, tak ať si opravdu jde. F1 bez Ferrari by byla hodně těžká záležitost, ale Ferrari není větší než F1.

Diskuse k článku

  1. Jura 5.11.2017 (21:29)

    Dnešní motory nepřinesly nic dobrého ? Hmm, a co 1000HP o kterých jsme si před nimi mohli nechat jen zdát a Vettel vyhrával jeden titul z druhým jízdou doslova po kolejích, kdy powerslide byl sprosté slovo.
    Jaký má kristepane smysl skoncovat s vyvinutým hybridním 1.6turbo, hodit astronomické náklady a nabyté zkušenosti do koše, aby se za další astronomické náklady vyvinula zcela nová konstrukce o něco méně hybridní zase 1.6turbo ?
    Vedlejší efekt je buď nižší výkon, nebo nárůst spotřeby a tím pádem i hmotnosti už tak obtloustlých F1. Unifikace výkonů a charakteristik motorů zase jen bude klást větší důraz na aerodynamiku, která zároveň komplikuje závodění. Pro nezávislé dodavatele efekt nula. Proč takové kontraproduktivní činy ?
    Potřebujeme více mechanického gripu, zachovat minimálně současnou výkonnost, pracovat na odlehčení monopostů a standartizovat neviditelné aerodynamické díly což zároveň sníží škodlivý efekt turbulencí.

    Pane Richtr, co ví řídicí orgán o motorech ? Kdykoliv řídící orgán diktuje motory v motorsportu, nedosáhne kýženého efektu a zvedne náklady ! Ať už na Dakaru, v MotoGP nebo F1. Až vyvzdorované 1.6 V6hybrid přinesly krok směrem k závodění a adrenalinu !

  2. nachty18 5.11.2017 (15:11)

    Tohle je ubohé ze strany týmu ať je to Mercedes, Renault nebo teď Ferrari tak se jako fanoušek Ferrari za ně stydím ano chápu že každý chce mít výhodu nebo protekci ale tím že bude dominovat jeden vůz se akorát tento sport zničí a je to velká škoda takovou dominanci neměl ani Redbull v době kdy vládl. Peníze a politika tím to sportem vládnou bohužel přijde ochrana hlavy Halo což podle mého názoru přijde úplně zbytečné a jak řekl jeden bývalí jezdec F1 akorát to zníčí DNA Formuli 1 a pan Richter má pravdu když se jim to nelíbí tak ať odejdou měli by se naučit i prohrávat což v tomhle sportu hodně chybí viz Vettel s další. Co mají dělat takový týmy jakou jsou Sauber, McLaren, Williams, Force India když dostanou motor který není na takové úrovni jako má Mercedes nebo Ferrari motory jsou příliš drahé mají různé MGU-K, MGU-H a další. V roce 2011 je ve Formuli DRS který do sportu nepatří jezdec tím akorát získá výhodu a ten jezdec který se chce bránit nemá žádnou šanci s tím něco dělat a musím říct že i když to jezdím jen ve hře tak si připadám jak pitomec jezdec by měl o svoje místo bojovat. Nedoplňuje se palivo během závodu což taky bere tu nepředvídavost někteří jezdci by jeli na 2 zastávky někteří na 3 zastávky tímhle tím by se taky zamotali hlavy. Takhle už je ta Formule předvídatelná každý ví pomalu kde kdo bude na jakým místě. Motory proč jsou takhle specifické ?? Honda a Renault s tím mají problémy…
    Formule 1 tímhle jednáním půjde dolů bohužel

  3. INF_11 5.11.2017 (12:09)

    Shrnu to jedním slovem: mamon.
    Když by mi v práci řekli že mi přidají, a dají mi 80 tis. měsíčně, asi těžko řeknu: „ne to je zbytečně moc, mně stačí 40“, naopak řeknu „a nešlo by 90?“, zkrátka pokusím se z toho vytřískat co nejvíc. Nechci se nikoho zastávat (osobně mi to taky vadí), ale objektivně vzato, proč by si Ferrari (nebo jiná automobilka) nedupla, když tím dupnutím může vydělat třeba o miliardu více? Ti tam nejsou kvůli závodům, fanouškům, nebo nadšení, ti tam jsou vydělávat prachy…

  4. Jirka_1 4.11.2017 (13:54)

    Bernie udělal z F1 obyčejný byznys, už dávno to není o sportu a jakési výkladní skříni motoristické techniky. Závody automobilů měly ukázat zákazníkům, jak dobře umíme postavit auto, jak rychle dokáže jet a že se některé díly pak použijí u sériových aut. Tohle ale už dávno nikoho nezajímá, lidi si kupují auta, aniž cokoli ví o motoristickém sportu a která značka kde je a nebo není mistrem světa. Prostě se na auto podívají jestli jim esteticky sedí, má správnou barvu a patřičně výkonný motor a koupí si ho bez ohledu na to, jestli závodí nebo ne. VW nemá žádné auto v F1 a jaké má prodeje… Z toho vyplývá, že se F1 dávno přežila a je to jen hračka pro velké kluky, kteří chtějí jezdit rychle a poměřovat si velikost svého ptactva… 🙂 Ferrari a F1? Byla doba, kdy jezdili na ocasu a přes dvacet let si nečichli k titulu, skoro nikde se o nich nepsalo a přesto F1 fungovala dál. Kdyby odešlo, vůbec by mi nechybělo a věřím tomu, že nebudu sám. Myslet si, že Ferrari je nějaké gró světa je velkým omylem.
    Souhlasím s tím, že by automobilky a týmy neměly co mluvit do technických pravidel, buď se jim to pozdá a zůstanou, nebo se jim to nepozdá a odejdou, je to věc volby. Aby si diktovaly, co v pravidlech bude a nebude a tím získávaly výhodu nad konkurencí, to fakt neberu. A ještě dávat rudé chásce peníze navíc za jakýsi historický přínos (automobiilka vzniklá po II. světové válce a historický přínos? 🙂 ), tak to už je vrchol všeho…

  5. mr.modena 4.11.2017 (10:37)

    Sergio jen ukazuje ramena, aby si udělal prostor na vyjednávání, nic víc nic míň, dělají to všichni, není to poprvé ani naposledy. Ferrari a F1 jsou na sobě obchodně závislé. Bernie to pěkně minulý týden vysvětlil, proč je Ferrari pro F1 důležité. Jde jen o obchod. Nic jiného!

  6. huhukoktejl 3.11.2017 (22:30)

    Perfektne shrnuto, palec nahoru!

  7. glosa 3.11.2017 (19:36)

    Tomáši Richtre, navezl jsem se do Tebe (příteli) mnohdy brutálně až nepřátelsky, to já dělám když mám pocit že jsou to kecy zoufalého novináříčka bojující o svou práci. Ale vím, že to každý musí dělat každý z nás.

    To co jsi ovšem napsal tady je brilantní dokonale sesumarizovaná analýza všeho co si myslím já sám už leta. Mít příležitosti jako Ty, napsal bych to dávno už před 20 lety, ale bohužel mám proti tobě smůlu. (Mé IQ 185 nikoho moc nezajímá. Nechtěl jsem studovat protože mi to přišlo zbytečné když všechno hned chápu. Mě myšlení příjde triviální.. vytáčí mě jen pitomci bez ducha.. To je fuk.. Sorry..). Leta jsem tě měl za protekčního wola, ale to co jsi napsal ted a tady je přesné, mega, z mého srdce, napsal bych to líp?? Asi poprvé řeknu že ne!!! A stojím si za tím!!! A nebojím se toho!!!!

    Jen, když si to konečně uvědomil někdo jiný než já, tak to znamená, že je čas přestat f1 fandit.. Nemá kvalitu už leta a já to vím a nenabízí víc než politiku.. ale sport to není!! At to radši sleduje někdo aspon trochu bystrý a já se tím nemusím zabývat.. Přečtu si článek.. řeknu: No jo, titul Ham nebo Vet nebo Alo nebo Verstappen, no a co.. Přesně jak to mají všichni ostatní normálně myslící.. A žádná fascinace kterou se snažíš vyrobit při závodu a pak tu vysvětlovat drama délky závodu, jen podcenuješ IQ náhodného diváka a vlastně ho tím i urážíš, on chápe že se to tam děje, ale ví že politika tam hnije a ovlivnuje to všechno a věří f1 asi tak jako našemu Parlamentu.

    At ferrari táhne!! At táhne Kalousek a Babišové.. je to hnůj.. A na to se máme koukat a uznávat vítězství a vidět v tom vzrušení?? Tak mi vysvětli proč v tom mám to vzrušení vidět???

  8. Situs 3.11.2017 (17:55)

    No, palec nahoru za odvahu to takto napsat, a podle mě správně. Tohle se nebude přijímat nejsilnější fanouškovskou základnou dobře.

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.