Analýza: Proč pneumatiky v Barceloně dělají neobvyklé starosti

Jakkoli se jedná o relativně malou změnu v konstrukci pneumatiky, má zjevně velký dopad na rozložení sil mezi týmy. Tak komplexní strategické uvažování kvůli volbě pneumatik jsme v kvalifikaci za éry Pirelli ještě neviděli. Na vině je nejměkčí červená sada pneumatik. Ta je starostí pro všechny týmy, ale jako by z ní Mercedes naopak těžil.

1 Štítky: Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 12. 05 2018 — Tomáš Richtr

Změny v konstrukci pneumatik mají obvykle velký dopad. Když mělo v sezoně 2013 Pirelli problémy s rozpadajícími se pneumatikami během britské velké ceny na Silverstonu, upravilo jejich konstrukci. Prvních deset závodů sezony vyhrál v pořadí Lotus, Red Bull, Ferrari, Red Bull, Ferrari, Mercedes, Red Bull, Mercedes, Red Bull Mercedes.

Ale po změně v pneumatikách pak Sebastian Vettel a Red Bull vyhráli zbývajících 9 závodů a Vettel se stal šampionem s náskokem 155 bodů. Byl to poslední rok s motory V8 před nástupem hybridní éry.

Odlišné pneumatiky nasazené ve Španělsku ale nejsou trvalou změnou. Objeví se ještě na Silverstonu a ve Francii. Jinak se budou požívat stejné pneu jako v úvodních čtyřech závodech letošní sezony. Pirelli zúžilo běhoun o 0,4 milimetru, aby vyřešil některé problémy s přehříváním a puchýřkováním. Okruh u Barcelony má navíc nový povrch dráhy, což také může hrát určitou roli, neboť se týmy nemohou spoléhat příliš na data z předchozích let. Pneumatiky ve Španělsku mají sice stejné barvy, ale jinak jsou tvrdší ve srovnání se stejně barevnými dvojčaty.

Naprosto netradičně se tak devět pilotů z desíti dostalo do Q3 na žluté sadě prostřední tvrdosti. Odstartují na této sadě závod, jak určují pravidla. V závěrečné části dokonce piloti Ferrari, Ricciardo z Red Bullu a Alonso z McLarenu zkusili zajet nejrychlejší kolo na žluté sadě, místo červené.

Během víkendu se na červené sadě povedlo zajet nejrychlejší čas 1:16,173. Zatímco na žluté to byl čas 1:16,305. Rozdíl velmi malý, odlišný od toho, jaký slibovalo Pirelli. Výsledek v kvalifikaci znamená, že vlastně jen Fernando Alonso musí závod povinně odstartovat na červené super-měkké sadě. Ostatní z TOP10 musí odstartovat na žluté měkké a zbytek má volbu zcela volnou. Ti, kteří závod odstartují na žluté sadě, pak někdy ve zbytku závodu musí použít buď nejtvrdší bílou, která je výrazně pomalejší, nebo červenou. V závislosti na její životnosti a poklesu výkonu pak uvidíme strategii jednoho nebo dvou pistopů během GP Španělska.

Nejrychlejší časy podle specifikace pneu

Diskuse k článku

Jeden komentář: “Analýza: Proč pneumatiky v Barceloně dělají neobvyklé starosti”

  1. Jakub McL Jakub McL napsal:

    Stejně mi přijde ani ne půl milimetru k nepoznání…

Napsat komentář