Zemřel Stirling Moss
Zemřel Sir Stirling Craufurd Moss. Uznávaný legendární automobilový závodník a pilot formule 1. Bylo mu 90 let.
Byl občas označován za nejlepšího pilota F1, který nevyhrál titul mistra světa. Čtyřikrát skončil druhý v letech 1955 až 1958. V prvních třech letech skončil v konečném pořadí za Argentincem Juanem Manuelem Fangiou, v sezoně 1958 prohrál o jediný bod s krajanem Mikem Hawthorhnem.
Vyhrál 16 velkých cen ve vozech Mercedes, Maserati, Vanwall, Cooper a Lotus. Vyhrál také 16 kvalifikací.
Závodil i v jiných šampionátech. Celkem měl na svém kontě 529 startů, z nich 212 vyhrál.
Stirling Moss se narodil v Londýně v roce 1929. Jeho otec Alfred byl zubař a amatérský závodník, který odstartoval do závodu 500 mil Indianapolis v roce 1923.
Vydělával si coby žokej a šetřil na vůz Cooper 500, který si nakonec s neochotným svolením svého otce koupil. Byl úspěšný v národních i mezinárodních závodech s vozy Cooper a Kieft. Postupně se propracovával do formule 3 a významných mezinárodních závodů.
S půjčeným vozem Jaguar XK120 vyhrál ve věku téměř 21 let závod RAC Tourist Trophy a vítězství šestkrát zopakoval ve vozech Mercedes, Aston Martin nebo Ferrari.
V roce 1952 vyhrál 12 hodin Sebringu coby první neamerický pilot. O dva roky později si koupil Maserati 250F a začal závodit ve formuli 1. Pro rok 1955 podepsal smlouvu s automobilkou Mercedes, pro který závodil s vozem Mercedes-Benz W196. Ve stejném roce vyhrál závod na tisíc mil Mille Miglia. Jeho spolujezdcem byl novinář Denis Jenkinson, který sloužil jako navigátor na neznámé trati. Jenkinson Mossovi pomáhal gestikulacemi rukou. Do cíle dojel za 10 hodin a 7 minut průměrnou rychlostí 159 km/h. S Mercedes-Benz 300 SLR startoval také do závodů sportovních vozů.
V roce 1957 vyhrál závod na 25 kilometrů dlouhém okruhu Pescara, o více než tři minuty před Fangiem.
V sezoně 1958 bojoval o titul mistra světa s Mikem Hawthornem. Moss prohrál díky svému spravedlivému přístupu, když hájil Hawthorna před sportovními komisaři, kteří jej vinili z jízdy v protisměru. Ale Byl to Moss, kdo mu poradil, aby tak učinil za účelem restartovat motor. Moss tak daroval Hawthornovi šest bodů.
O další bod Moss přišel za nejrychlejší kolo, které v jednom ze závodu sezony zajel Hawthorn. Jenomže zprávu “HAWT REC” (Hawthorne má rekordní kolo) Moss přečetl jako “HAWT REG” (Hawthorne zajíždí regulérní kola), takže se o nejrychlejší kolo nepokusil s vědomím, že už jej má.
Stirling Moss třikrát vyhrál závod na tisíc kilometrů na Nürburgringu. V roce 1960 vyhrál Velkou cenu Monaka. Při tréninku na GP Belgie 1960 se zranil, vynechal několik závodů a vyhrál poslední závod sezony na kalifornském Riverside. O rok později vyhrál znovu Velkou cenu Monaka před trojicí silných Ferrari s novými šestiválcovými motory.
Během 1962 Glover Trophy, nemistrovský závod podle pravidel F1 na okruhu Goodwood, Moss těžce havaroval a následující měsíc byl v kómatu. Dalšího půl roku měl levou část těla částečně ochrnutou. Při testech vozu Lotus 19 o rok později přiznal, že už nemá ten správný instinkt a závodnickou kariéru ukončil, ačkoli několika příležitostných závodů se ještě zúčastnil.
V prosinci 2016 vážně onemocněl a ze spárů nemoci už se nikdy pořádně nedostal. Zemřel v neděli 12. dubna 2020 ve věku úctyhodných 90 let.
Diskuse k článku