První výhra vozu s motorem vzadu
Byl to historický milník. Psalo se 19. ledna roku 1958 a na programu šampionátu formule 1 byla Velká cena Argentiny. Ta nabídla hned několik unikátů – poprvé v šampionátu vyhrál vůz s motorem umístěným vzadu. Do závodu se také přihlásilo nejméně účastníků v historii, a to pouze deset vozů.
Mohly za to změny v pravidlech týkajících se paliva, kvůli kterým nestihly svoje vozy připravit týmy Vanwall a BRM. Ty rozhodly, že se postaví až na start nadcházející Grand Prix Monaka, která byla na programu čtyři měsíce po Argentině. Na okruhu v Buenos Aires tak startovalo jen šest vozů značky Maserati, tři ferrari a jediný Cooper-Climax s revolučním umístění motoru vzadu. Za jeho volant usedl překvapivě Stirling Moss, kterého uvolnil Vanwall, za nějž jinak Brit závodil. V kvalifikaci z toho ale bylo jen sedmé místo se ztrátou dvou sekund na vítězného domácího miláčka Juana Manuela Fangia.
Závod byl kvůli extrémnímu vedru zkrácen ze 400 kilometrů na 313. To vedlo tým Cooper a Stirlinga Mosse k nápadu. Jelikož vůz nedisponoval koly s centrální maticí a výměnou pneumatik ztrácel tým v průměru dvě kola (ty nejrychlejší zastávky u mechaniků tehdy trvaly i několik desítek sekund) na rivaly, rozhodli se k riskantní strategii – odjet závod bez návštěvy boxů.
V desátém kole byl už Moss druhý za Fangiem. Argentinec se ale brzy klidil k mechanikům a Brit měl cestu za vítězstvím volnou. Deset kol před koncem byly jeho pneumatiky sice v dezolátním stavu, ale opatrnou jízdou nakonec proťal Moss pásku jako první s náskokem pouze 2,7 sekundy na druhého Luigiho Mussa na ferrari! Taktický majstrštyk byl dokonán.
Přestože vůz s motorem vzadu (Auto Union) už vyhrál závod ve 30. letech, od oficiálního vzniku formule 1 se jednalo o první vítězství tohoto konceptu. Ten spustil doslova revoluční vlnu a rok poté už na startu nebylo ani jedno auto s motorem vepředu.
Diskuse k článku