Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Austrálie
Máme za sebou třetí závod sezony, a také z něj vzešli úspěšní, a ti méně úspěšní.
CARLOS SAINZ
Carlos Sainz zažil senzační týdny. Vlastně ne, pro Carlose Sainze je to zatím senzační rok. Začíná tím, že ho Ferrari vyhodilo a on ví, že musí strávit další rok v týmu, který ho má sice docela rád, ale nechce jeho služby pro rok 2025 a další roky. Poté předvede skvělý start v Bahrajnu, kde se umístí na stupních vítězů, jenže druhý závod musí vynechat kvůli zánětu slepého střeva. Sainz pak tráví každou bdělou hodinu se speciálním plánem, který přesně kontroluje, co jí, kdy spí a kdy chodí, to vše proto, aby se mohl vrátit v Melbourne. Pak jede a předvede skvělý víkend, překoná týmového kolegu Charlese Leclerca a stejně jako v Singapuru plně využije nepřízně Maxe Verstappena.
FERRARI
Výraznějšího vítězství než první dva vozy v cíli dosáhnout nelze, takže Ferrari má samozřejmě radost, a to právem. Mohli byste to samozřejmě zlehčit. Max Verstappen odstoupil. Red Bull přesto získal jasnou pole position, i když Ferrari vypadalo v tréninku tak dobře. Ten čtyřbodový odstup v pořadí konstruktérů jistě nebude tak malý dlouho. Jezdec, který vyhrál, je jezdec, kterého Ferrari na konci roku pošle pryč. Ale také to všechno vypadá, že to konečně někam směřuje. Řeší se problémy – jako je špatné zacházení s pneumatikami a strategie závodu. McLaren byl v neděli hrozbou, ale přesto byl poražen. Mercedes se teď Ferrari ani zdaleka nepřibližuje. V průběhu začátku letošní sezóny se Ferrari jasně etablovalo jako tým, který má nejlepší předpoklady k tomu, aby Red Bullu dělal problémy. Dnes toho využilo. A to způsobem, který je velkým příslibem do budoucna.
- Nejnovější číslo online magazínu KOLO na KOLO. Předplatné zde.
- Napětí manažerů Mercedesu
- Kdo ve skutečnosti vlastní F1?
- Zak Brown, jak jej neznáte
- Le Mans: Možná poslední soukromý tým na stupních vítězů
- Historie: Jak se závodilo v nacistickém režimu
- Aerovychytávky
HAAS
Éra Ayao Komatsu v týmu Haas F1 začala neuvěřitelně silně a posledním triumfem týmu je první bodování s oběma vozy od poloviny roku 2022. Ano, nevyhrál “souboj třídy C”, když se před něj dostal Yuki Tsunoda a vybojoval sedmé místo, ale zajistil si tři cenné body a je prvním z týmů ze spodní čtyřky, který letos dostal oba vozy na body. A to díky dvěma chytrým rozdílným strategiím a dvěma jezdcům, kteří stejně jako v Džiddě dobře spolupracovali pro skutečné dobro týmu – a tentokrát oba jezdci sklidili ovoce. Zatím se podařilo překonat většinu předsezónních očekávání a VF-24 vypadá jako skutečně solidní závodní vůz.
YUKI TSUNODA
Podruhé za sebou byl Tsunoda třídou uprostřed závodního pole, když s vozem RB postoupil do Q3 a dokonce předstihl nevýrazné Aston Martiny a obsadil osmou příčku. Ale na rozdíl od Džiddy zde neměly soupeřící týmy šanci uplatnit lyšáckou defenzivní taktiku. Tsunoda se o to postaral silným úvodním stintem, v němž udržoval kontakt s Lancem Strollem a vytvořil si náskok před zastávkou v boxech, což znamenalo, že se RB nemuselo příliš obávat undercutu někrerého ze sopueřů vzadu. Zmíněný náskok na Strolla se skutečně zvýšil až ke konci závěrečného stintu, předtím Tsunoda poctivě držel Aston Martin na dosah čtyř sekund (a často se mu přibližoval). Nebýt odstoupení Verstappena a Mercedesu a penalizace Fernanda Alonsa, možná by to pro Tsunodu byly spíše nulové body než pěkné sedmé místo – ale vzhledem k náskoku, který RB zřejmě upeklo, by se i tak mohl ucházet o poslední místo v první desítce. Tsunoda má za sebou poměrně působivý, i když neúplný start do roku 2024 – ale na tomto výkonu nebylo moc co vyzdvihovat.
FERNANDO ALONSO
Ať už si myslíte, že Alonso úmyslně ovlivnil George Russella v šesté zatáčce, nebo jen zkoušel jinou stopu do zatáčky, jak řekl komisařům, je to trapný den pro Aston Martin i pro Alonsa. Ze všech lidí, od kterých byste čekali, že budou prvními příjemci přísnějšího trestu FIA za “přitěžující okolnosti”, by to pravděpodobně nebyl Alonso – nejzkušenější jezdec na startovním roštu a v současnosti jezdec bez jediného trestného bodu. Odsuzující část verdiktu komisařů- “neobvyklý manévr” do šesté zatáčky, kde zabrzdil o více než 100 m dříve než předtím – byla jasnou chybou v úsudku. Udělat něco takového, když máte za sebou tak blízko další vůz, je prostě bezohledné, ať už jsou vaše důvody jakékoliv. A v neděli v Melbourne to Alonsa stálo čtyři body. Paradoxně díky tomu, že týmový kolega Lance Stroll dojel za ním, Stroll si připisuje ono šesté místo a na RB Yukiho Tsunody ztrácí pouze dva body. Naštěstí pro Aston je rozdíl mezi pěti nejlepšími týmy, z nichž je Aston nejpomalejší, a pěti nejhoršími týmy žalostně velký, což pravděpodobně znamená, že na konci sezóny to nebude mít žádný význam.
PODCAST Z AUSTRÁLIE: KOLO na KOLO: VYHRÁLO BY FERRARI I S VERSTAPPENEM NA TRATI?
RED BULL
Několik vzácných otazníků pro tým, u který jsme zvyklí, že drtí všechny ostatní. Verstappenovo selhání bylo dramatické, ale potenciálně docela jednoduché, takové, jaké se u Red Bullu už neočekává. Kvalifikace a první kolo ukázaly, že problémy Red Bullu v tréninku byly pravděpodobně vyřešeny, ale Christian Horner nezněl úplně přesvědčivě, že by se jeho vozy mohly vyrovnat Sainzově kombinaci rychlosti a zachzení s pneumatikami v polovině závodu. Nyní je důvod brát Ferrari vážně. A co je nejhorší: když se Verstappenův Red Bull porouchal, Sergio Perez nebyl ani zdaleka schopen sbírat velké body. Kvalifikační penalizace zrovna nepomohla, v závodě nepomohla ani určitá ztráta aerodynamického výkonu kvůli zaseklé slídě z hledí. Horner měl ale všechny možnosti důrazně naznačit, že penalizace a zachycená slída zabránily Perezovi v tom, aby potrápil Sainze, a zdaleka se tomu vyhnul. Red Bull ví, že Perez v Austrálii nesplnil to, co má dělat. Velmi se mu to dařilo v Bahrajnu a Saúdské Arábii, ale nemůže si dovolit, aby teď dával týmu důvod k pochybnostem o Pérezovi.
MERCEDES
Vnější zásahy ze strany Alonsa – ať už byly úmyslné, nebo ne – přispěly k tomu, že Mercedes odjel z GP Austrálie, aniž by si připsal další body. To však nijak dramaticky nezmění to, jak Mercedes hodnotí další náročný víkend. Ve třetím závodě se objevil další, stále známější záblesk rychlosti, který oklamal – Lewis Hamilton ve 3. tréninku – ale ve skutečnosti byl Mercedes opět dál od rychlosti, než jakou by měl být. Reakce nelžou; Hamilton, který se před poruchou motoru dostal jen do malých šancí boje o body, to označil za “nejhorší začátek sezony, jaký jsem kdy zažil”. O víkendu, kdy jeden z padlých gigantů velké trojky F1 dosáhl přesvědčivého výsledku 1-2 a dokázal, že dokáže řešit své problémy, Mercedes nevypadal, že by se hmatatelně přiblížil k odstranění svých vlastních potíží.
WILLIAMS
Williams a Alex Albon, kteří si z Melbourne odvezli bod, by jistě zmírnili ránu, kterou Logan Sargeant utrpěl v pátek večer, kdy mu byl odebrán vůz – a možnost závodit v Melbourne. Ale Albonovi to prostě nebylo souzeno, protože nedokázal držet krok s jezdci týmu Haas. Na rozdíl od závodu v Džiddě do závodu nezasahoval Magnussen. Místo toho tvrdé závodění, kdy měl pomalejší závodní vůz a o šest kol starší pneumatiky než Haas, udrželo finální bod daleko mimo dosah Albona. Albon uvedl, že jeho brzké zastávky v boxech “maskovaly” nedostatečné závodní tempo vozu a jakákoli snaha držet tempo s vozy před sebou způsobilo měrné drolení. Nakonec v den, kdy dva z jeho soupeřů bodovali, byla GP Austrálie pro Williams jednoznačně velkou promarněnou příležitostí. Vedl by si Sargeant lépe? Zdá se to být velmi nepravděpodobné. Zmírní to hořký víkend? Vůbec ne.
SAUBER
To už je více než trapné. Zásadní problém, který způsobuje opakované zasekávání matic a příšerné zastávky v boxech pro Sauber, nezmizí a nyní máme za sebou tři promarněné závody v sezóně. V Melbourne Valtteri Bottas optimisticky hovořil o tom, že existuje dostatek řešení, že zastávky v den závodu budou pravděpodobně dostatečně v pořádku, pokud bude tým opatrný. Důkazy o jeho zastávkách a zastávkách Zhou Guanyu naznačují, že řešení a opatrnost nic nezměnily. Bylo to obzvláště nepříjemné, protože v Bottasových rukou byl vůz tento víkend konkurenceschopnější. Tento problém může být snadno největším důvodem, proč Sauber skončí v roce 2024 v šampionátu poslední.
DANIEL RICCIARDO
Byl to poslední domácí závod Daniela Ricciarda v F1? Při této formě není důvod, aby se ucházel o místo v týmu Red Bull Racing v roce 2025, a pokud tímto směrem nesměřuje, není nutné, aby byl v RB. Bez ohledu na smazané kvalifikační kolo je to neodbytná ztráta tempa na Tsunodu, která Ricciarda trápí, a to oprávněně, protože potřeboval důrazně vést tento tým, aby se vrátil do vozu takového kalibru, v jakém chce jezdit. A i kdyby to odtud otočil, poskytl příliš mnoho důkazů, že podobné zmatené propady budou v závěru jeho kariéry v F1 pravidelným trendem?