Traťové limity v Rakousku: Je to vtip a hloupost, shodují se jezdci

Piloti byli po závodě na Red Bull Ringu poměrně frustrováni. Na vině jsou traťové limity, které až příliš zasahovaly do průběhu nedělní Grand Prix. FIA rozdala celkem 43 varování a hned čtyři jezdci byli penalizováni. Právě samotní závodníci nazvali vzniklou situaci vtipnou a vcelku hloupou.

Štítky: FIA GP Rakouska Pravidla Zveřejněno 12. 07 2022 — Vašek Štěpánek

Na začátku roku vydala dvojice ředitelů závodů (Niels Wittich a Eduardo Freitas) prohlášení, ve kterém jezdce obeznámila hlídání traťových limitů – to má od letošní sezony představovat bílá okrajní čára, a to bez výjimek a bez ohledu na to, na jaké trati se zrovna pojede.

Pravidlo je stručné a jasné, avšak ne vždy se podaří tomuto pravidlu vyhovět. Red Bull Ring je svým profilem a rozložením zatáček ‚jako stvořený‘ pro častější opouštění trati. V Rakousku navíc vyjetí mimo trať nemusí vždy představovat výhodu.

Specifickou charakteristiku okruhu jezdci potvrzovali po celý víkend. Především v zatáčkách 9 a 10 docházelo ke zběsilému mazání časů. Například Sergio Pérez měl ale problémy už v osmé zatáčce, za incident mu navíc byly smazány všechny časy v Q3.

Nešvar se promítl i v nedělní Grand Prix, ve které komisaři anulovaly až 43 časů a hned čtyři piloti byli penalizováni (Vettel, Gasly, Norris a Zhou). Netrvalo dlouho a závodníci dali najevo svou neutuchající frustraci z ‚úchylky‘ vedení závodů na traťové limity.

McMurtry Speirling Electric Fan Car láme všechny rekordy v Goodwoodu

„Debata okolo limitů trati byla teď o víkendu jako vtip, a to nejen pro formuli 1, ale také pro F2 a F3. Je jednoduché nám říct, že nesmíme překročit bílou čáru. Zní to jednoduše a logicky, ale pro nás to není tak snadné.

Například právě v Rakousku je hodně slepých míst, kde snadno ztratíte pojem o situaci před vámi. Lehce se vám auto smýkne a už jsme za limitem. Teď stačí hranu překročit jen o jeden milimetr a automaticky máte přísnou penalizaci.

A zda se tím dá vydělat čas? Možná… na Red Bull Ringu je možná jedna zatáčka, kde by se to dalo udělat, jinak spíše ztrácíte, na to ale už nikdo nekouká. Pokud je to takový problém, měl se tam dát štěrk nebo zeď,“ okomentoval situaci Max Verstappen.

Lando Norris byl jedním z pilotů, kteří za překračování limitů trati dostal i 5sekundový trest. I když je pilot McLarenu lehce frustrován, na situaci má, vedle Verstappena, trochu mírnější názor a docela i rozumí vedení závodu.

„Myslím, že jsem penalizaci dostal za překročení povolené hranice v první zatáčce. Je to ale hodně hloupé. První zatáčka na Red Bull Ringu vám při špatném projetí uškodí, rozhodně to není místo, na kterém se dá vydělat.

Ano, udělal jsem chybu, ale potrestal jsem se sám. Během mého vyjetí jsem přejel přes velký obrubník a ztratil jsem nějaký čas – to se promítlo i v mé rychlosti na rovince, kde jsem tímto momentem přišel zhruba o jednu sekundu, takže trestu jsem se nevyhnul.

Potom jsem ale dostal penalizaci, nikoho už nezajímalo, jestli jsem v té zatáčce vydělal nebo ztratil čas. Trest jsem obdržel za to, že jsem byl mimo trať. Je to trochu nedomyšlené, ne na každé trati lze dodržovat bílou čáru jako limit.

Vím, že my jezdci voláme po zjednodušení tohoto pravidla… ale musí to vycházet z logiky. Tím rozhodně nezpochybňuji práci komisařů, nemají snadnou pozici. Musíme se ale naučit být v podobných situacích dynamičtější,“ vyjádřil se Norris.

Ke slovu se dostal také pilot Haasu Mick Schumacher. Němec upozornil, že podobné trable zažil už ve formuli 2. „Něco hodně podobného jsme měli i v F2 před pár lety a myslím, že to bylo také zrovna na Red Bull Ringu.

Je to opravdu ironie, dostanete trest pěti sekund za to, že vyjedete o milimetr mimo trať, což vám paradoxně uškodí. Určitě je to téma, které se musí řešit a objasnit do dalšího závodu, protože budeme ve Francii, kde to může být ještě horší,“ uvědomuje si Schumacher.