S vývojem motoru je Red Bull “o míle napřed” před Ferrari a Audi
Red Bull je v otázce motoru pro rok 2026 "o míle napřed" před Ferrari a Audi, tvrdí poradce firmy Helmut Marko a vypráví, jaká rizika představuje motor plánovaný pro rok 2026.
Helmut Marko ujišťuje, že Red Bull nemá žádné potíže s vlastním motorovým programem, a právě proto bojuje proti novým předpisům. Pravidla pro motory od sezóny 2026 ve formuli 1 zůstávají spornou otázkou. Zatímco zejména Red Bull je pro zlepšení pravidel, většina ostatních výrobců je proti úpravám.
Šéf týmu Mercedes Toto Wolff dokonce vyjádřil podezření, že Red Bull veřejně pobuřuje proti předpisům, protože je pozadu s vlastním motorovým programem. Od roku 2026 bude Red Bull poprvé závodit s vlastním motorem. Helmut Marko ale vysvětluje, že toto tvrzení je nesmysl.
“Nemyslím si, že jsme technicky pozadu. Přivedli jsme lidi z Ferrari, Mercedesu, Renaultu a Cosworthu [do oddělení motorů],” zdůrazňuje Rakušan. “V tomto sektoru máme jako partnera Ford. Na spalovací motory máme absolutní špičku. A máme dva velmi chytré mozky na elektrické části motoru,” říká Marko a dodává, že nová továrna Red Bullu na motory v Milton Keynes je také “nejmodernější”.
Na ostravské představení KOLO na KOLO OKOLO Česka jako host přijede Michal Kavalčík. Vstupenky zde.
Co se týče současného stavu vývoje motoru pro rok 2026, prozrazuje také:
“V srpnu už spouštíme kompletní spalovací motor s MGU-K a baterií. Jsme v tomto směru na míle daleko před Audi, jsme na míle daleko před Ferrari a Mercedes je na tom zhruba stejně.”
Například nováček ve Formuli 1, Audi, před několika měsíci prohlásil: “První hybridní pohonná jednotka, která se skládá ze spalovacího motoru, elektromotoru, baterie a řídicí elektroniky, se má na zkušební stolici objevit ještě letos.”
Podle Marka se tohoto bodu podařilo dosáhnout již dříve ve společnosti Red Bull Powertrains. Upřesňuje:
“Jsme prostě vášniví závodníci a není nám to jedno. Nejsme ve Formuli 1 proto, abychom zbohatli. Chceme, aby tu byl opět opravdu dobrý sport. A právě v tom máme obavy.”
Kritika předpisů podle něj nemá nic společného s jeho vlastními problémy. Marko spíše vysvětluje: “Formule 1 je nakonec show. Musíme divákům něco nabídnout. Takže to nemůže být tak, že na rovinkách v Monze musíme podřazovat. Je v tom určitý nesoulad.”
I zde se však názory liší. Zatímco Toto Wolff je toho názoru, že “není reálná obava”, že by jezdci museli v roce 2026 na rovinkách skutečně podřazovat, protože jim dojde hybridní pohon, Marko má zřejmě jiné informace.
“Podle současného stavu techniky tomu tak je,” tvrdí a vysvětluje: “Každý výrobce aut nám říká, že za tři roky bude mít baterie poloviční hmotnost a dvojnásobný dojezd. Ale tak to není. Proto je podle něj třeba se znovu zamyslet nad rozdělením spalovacího motoru a elektromotoru.
Proč Marko vidí také bezpečnostní riziko
Současná představa je taková, že každý z nich se bude podílet na celkovém výkonu 50 procenty. Makro však zdůrazňuje: “S o sedm nebo deset procent nižším výkonem elektrické soustavy byste to kompenzovali. Máme e-paliva. Stále bychom mohli přeřadit spalovací motor na 60:40.”
A Rakušan vidí ještě jeden problém, pokud má tolik výkonu pocházet z elektrické části pohonné jednotky: “Hmotnost představuje bezpečnostní riziko. Nehoda na Silverstonu, kterou měl Max [Verstappen] v roce 2021, může mít s tak těžkou baterií úplně jiný výsledek. Baterie s sebou vždy nese určitá rizika. Už dnes máme auta, která se svou hmotností a rozměry blíží sportovním vozům. Ale závodní dráhy zůstávají stejné. Museli bychom je všechny udělat o metr širší, abychom udrželi krok s vývojem vozů,” zdůrazňuje. “Tam bychom měli začít. Vozy se musí opět odlehčit a zmenšit,” myslí si Marko. To však při plánovaných předpisech není možné. “Pokud pak potřebujete 30 litrů paliva jen na nabití baterie, pak je v tomto přístupu něco špatně,” říká Marko.
Kdo další se připojuje ke kritice Red Bullu?
“To, že pak musíte auto aerodynamicky zeštíhlit, aby už nemělo žádný odpor vzduchu, znamená, že se ztratí efekt slipstreamu,” obává se a zajímavě prozrazuje: “Jsou značky, které mají stejné obavy.”
Veřejně se zatím takto jasně kriticky vyjádřil skutečně jen Red Bull. “[Frederic] Vasseur si nadále pěstuje milostný poměr s Toto [Wolffem],” usmívá se Marko na adresu týmových šéfů Ferrari a Mercedesu a vysvětluje: “Proto je u Ferrari malá ozvěna [toho, co říká Mercedes].”
Vasseur totiž před několika týdny prohlásil, že na paniku ohledně nových pravidel pro rok 2026 je ještě příliš brzy. “U Renaultu nevědí, co dělají,” posílá Marko také malý pozdrav bývalému motorovému partnerovi Red Bullu. “V tuto chvíli nemáme žádné spojence,” přiznává proto, ale mezi řádky alespoň nechává otevřenou možnost, že by se ke kritice Red Bullu mohli ještě přidat další výrobci.
“A není to proto, že bychom to nedokázali uchopit,” zdůrazňuje ještě jednou.