Red Bull narazil – shrnutí pátečních tréninků GP Turecka

Velké cena Turecka vloni a letos budou zcela jiné příběhy. Parametry dráhy jsou dramaticky odlišné tak, že auta jsou letos oproti loňskému pátečními tréninku o pět sekund na kolo rychlejší. A i když se další fáze víkendu mohou vždy vyvíjet jinak, nevypadá to zatím navzdory očekáváním dobře pro Red Bull.

Štítky: GP Turecka Zveřejněno 8. 10 2021 — Tomáš Richtr

Po loňské, hodně kluzké velké ceně na čerstvém asfaltu u Istanbulu, piloty během dvou pátečních tréninků přivítala velmi přilnavá trať. Jedna z nejlepších, jak prozradil Valtteri Bottas. Stalo se tak v důsledku zhrubnutí povrchu vysokotlakými proudy vody. Dalším důležitým faktorem je volba Pirelli sáhnout k měkčím stupňům pneumatik oproti loňsku. Kombinace, který může obrátit veškerá očekávání letošní GP Turecka vzhůru nohama.

Větší přilnavost dráhy (grip) přinejmenším v pátek překvapila Red Bull více než Mercedes. Red Bull má více skloněné auto dopředu (rake), a tím pádem větší variabilitu centra aerodynamického přítlaku (něco jako těžiště trojúhelníku, které se hýbe, jak se hýbe a naklání trojúhelník). Například auto AlphaTauri Pierra Gaslyho nejprve nechce zatočit, pilot musí více otočit volant, přední kola se chytnou, ale to má za následek, že takzvaně uletí zadek. Obě fáze činí auto pomalejší.

Mercedes s nižším sklonem (rake) neměl během pátečních tréninků takové potíže. Otázkou nyní je, zda Red Bull dokáze auto novým podmínkám přizpůsobit pouhým nastavením, nebo se letos překvapivě jedná o trať, která vozům Red Bullu nesedne s ohledem na filozofii aerodynamické konstrukce. To ukáže další průběh víkendu.

Lewis Hamilton má trest 10 míst na startu za nový spalovací motor V6 (mění jen tuhle komponentu, protože měnit ostatní nemá podle vyjádření týmu smysl ani co do rychlosti, ani co do výkkonnosti). Hamiltonův týmový kolega Valtteri Bottas se zbrusu novými motory z Itálie a Ruska (dva uplynulé závody) je najednou favoritem na pole position. A Hamilton se vyznačuje dobrým závodním tempem. Páteční nepříjemné překvapení pro Red Bull – stejně takové, jakým bylo druhé Verstappenovo místo v cíli GP Ruska.

McLaren je třetí v Poháru konstruktérů o 17,5 bodu před Ferrari. Charles Leclerc má z Ruska nový motor a během pátečních tréninků si vedl skvěle. Carlos Sainz má nový motor v Turecku a bude startovat poslední.

Podle Pirelli je měkká čevená pneu až moc měkká na překvapivě výrazně odlišné podmínky na okruhu nedaleko Istanbulu. To je zásadní problém, který musí před začátkem sobotní kvalifikace vyřešit všechny týmy. Následující tabulka ukazuje kvalifikační potenciál po pátečních trénincích:

Závodní tempo se během kratších pátečních tréninků hůře odhaduje, ale mohlo by vypadat nějak takto:

Výsledky 1. tréninku GP Ruska

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Lewis Hamilton Mercedes 1’24.178 26
2 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’24.603 0.425 24
3 Charles Leclerc Ferrari 1’24.654 0.476 27
4 Valtteri Bottas Mercedes 1’24.842 0.664 28
5 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1’24.860 0.682 25
6 Esteban Ocon Alpine/Renault 1’24.909 0.731 30
7 Lando Norris McLaren/Mercedes 1’25.347 1.169 26
8 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’25.382 1.204 30
9 Fernando Alonso Alpine/Renault 1’25.383 1.205 26
10 Sergio Pérez Red Bull/Honda 1’25.459 1.281 24
11 George Russell Williams/Mercedes 1’25.685 1.507 25
12 Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 1’25.750 1.572 26
13 Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 1’25.810 1.632 26
14 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’25.813 1.635 24
15 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’25.863 1.685 28
16 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’25.933 1.755 24
17 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1’26.361 2.183 29
18 Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1’26.424 2.246 28
19 Mick Schumacher Haas/Ferrari 1’26.636 2.458 25
20 Nikita Mazepin Haas/Ferrari 1’27.019 2.841 28

Výsledky 2. tréninku GP Ruska

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Lewis Hamilton Mercedes 1’23.804 30
2 Charles Leclerc Ferrari 1’23.970 0.166 29
3 Valtteri Bottas Mercedes 1’24.214 0.410 31
4 Sergio Pérez Red Bull/Honda 1’24.373 0.569 28
5 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’24.439 0.635 27
6 Lando Norris McLaren/Mercedes 1’24.525 0.721 24
7 Fernando Alonso Alpine/Renault 1’24.660 0.856 21
8 Esteban Ocon Alpine/Renault 1’24.672 0.868 26
9 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’24.756 0.952 32
10 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’24.796 0.992 29
11 Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1’24.882 1.078 30
12 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1’24.903 1.099 34
13 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1’25.020 1.216 31
14 Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 1’25.060 1.256 23
15 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’25.143 1.339 27
16 Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 1’25.229 1.425 30
17 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’25.307 1.503 30
18 George Russell Williams/Mercedes 1’25.358 1.554 29
19 Mick Schumacher Haas/Ferrari 1’25.480 1.676 26
20 Nikita Mazepin Haas/Ferrari 1’25.698 1.894 25