Red Bull narazil – shrnutí pátečních tréninků GP Turecka
Velké cena Turecka vloni a letos budou zcela jiné příběhy. Parametry dráhy jsou dramaticky odlišné tak, že auta jsou letos oproti loňskému pátečními tréninku o pět sekund na kolo rychlejší. A i když se další fáze víkendu mohou vždy vyvíjet jinak, nevypadá to zatím navzdory očekáváním dobře pro Red Bull.
Po loňské, hodně kluzké velké ceně na čerstvém asfaltu u Istanbulu, piloty během dvou pátečních tréninků přivítala velmi přilnavá trať. Jedna z nejlepších, jak prozradil Valtteri Bottas. Stalo se tak v důsledku zhrubnutí povrchu vysokotlakými proudy vody. Dalším důležitým faktorem je volba Pirelli sáhnout k měkčím stupňům pneumatik oproti loňsku. Kombinace, který může obrátit veškerá očekávání letošní GP Turecka vzhůru nohama.
Větší přilnavost dráhy (grip) přinejmenším v pátek překvapila Red Bull více než Mercedes. Red Bull má více skloněné auto dopředu (rake), a tím pádem větší variabilitu centra aerodynamického přítlaku (něco jako těžiště trojúhelníku, které se hýbe, jak se hýbe a naklání trojúhelník). Například auto AlphaTauri Pierra Gaslyho nejprve nechce zatočit, pilot musí více otočit volant, přední kola se chytnou, ale to má za následek, že takzvaně uletí zadek. Obě fáze činí auto pomalejší.
Mercedes s nižším sklonem (rake) neměl během pátečních tréninků takové potíže. Otázkou nyní je, zda Red Bull dokáze auto novým podmínkám přizpůsobit pouhým nastavením, nebo se letos překvapivě jedná o trať, která vozům Red Bullu nesedne s ohledem na filozofii aerodynamické konstrukce. To ukáže další průběh víkendu.
Lewis Hamilton má trest 10 míst na startu za nový spalovací motor V6 (mění jen tuhle komponentu, protože měnit ostatní nemá podle vyjádření týmu smysl ani co do rychlosti, ani co do výkkonnosti). Hamiltonův týmový kolega Valtteri Bottas se zbrusu novými motory z Itálie a Ruska (dva uplynulé závody) je najednou favoritem na pole position. A Hamilton se vyznačuje dobrým závodním tempem. Páteční nepříjemné překvapení pro Red Bull – stejně takové, jakým bylo druhé Verstappenovo místo v cíli GP Ruska.
McLaren je třetí v Poháru konstruktérů o 17,5 bodu před Ferrari. Charles Leclerc má z Ruska nový motor a během pátečních tréninků si vedl skvěle. Carlos Sainz má nový motor v Turecku a bude startovat poslední.
Podle Pirelli je měkká čevená pneu až moc měkká na překvapivě výrazně odlišné podmínky na okruhu nedaleko Istanbulu. To je zásadní problém, který musí před začátkem sobotní kvalifikace vyřešit všechny týmy. Následující tabulka ukazuje kvalifikační potenciál po pátečních trénincích:
Závodní tempo se během kratších pátečních tréninků hůře odhaduje, ale mohlo by vypadat nějak takto:
Výsledky 1. tréninku GP Ruska
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’24.178 | 26 | |
2 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’24.603 | 0.425 | 24 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’24.654 | 0.476 | 27 |
4 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’24.842 | 0.664 | 28 |
5 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’24.860 | 0.682 | 25 |
6 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’24.909 | 0.731 | 30 |
7 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’25.347 | 1.169 | 26 |
8 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’25.382 | 1.204 | 30 |
9 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1’25.383 | 1.205 | 26 |
10 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 1’25.459 | 1.281 | 24 |
11 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’25.685 | 1.507 | 25 |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’25.750 | 1.572 | 26 |
13 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’25.810 | 1.632 | 26 |
14 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’25.813 | 1.635 | 24 |
15 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’25.863 | 1.685 | 28 |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’25.933 | 1.755 | 24 |
17 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’26.361 | 2.183 | 29 |
18 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda | 1’26.424 | 2.246 | 28 |
19 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’26.636 | 2.458 | 25 |
20 | Nikita Mazepin | Haas/Ferrari | 1’27.019 | 2.841 | 28 |
Výsledky 2. tréninku GP Ruska
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’23.804 | 30 | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’23.970 | 0.166 | 29 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’24.214 | 0.410 | 31 |
4 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 1’24.373 | 0.569 | 28 |
5 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’24.439 | 0.635 | 27 |
6 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’24.525 | 0.721 | 24 |
7 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1’24.660 | 0.856 | 21 |
8 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’24.672 | 0.868 | 26 |
9 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’24.756 | 0.952 | 32 |
10 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’24.796 | 0.992 | 29 |
11 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda | 1’24.882 | 1.078 | 30 |
12 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’24.903 | 1.099 | 34 |
13 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’25.020 | 1.216 | 31 |
14 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’25.060 | 1.256 | 23 |
15 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’25.143 | 1.339 | 27 |
16 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’25.229 | 1.425 | 30 |
17 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’25.307 | 1.503 | 30 |
18 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’25.358 | 1.554 | 29 |
19 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’25.480 | 1.676 | 26 |
20 | Nikita Mazepin | Haas/Ferrari | 1’25.698 | 1.894 | 25 |