Proč týmy F1 nemění svá zabarvení?

Formule 1 se po zimní přestávce opět probouzí a v průběhu února nás čekají prezentace nových monopostů. Haas své barvy představil už 4. února na maketě vozu pro rok 2022, skutečné auto VF-22 představeno nebylo a uvidíme jej pravděpodobně až při prvním závodě v Bahrajnu. Haas byl ale ostře kritizován za svůj design, proč?

Štítky: 2022 Haas Zveřejněno 7. 02 2022 — Vašek Štěpánek

S příchodem nových technických pravidel široká veřejnost možná očekávala i nové vzhledy a barvy jednotlivých týmů. Haas tuto představu ale rozbil a je velká pravděpodobnost, že i další týmy budou mít velmi podobné lakování jako z posledních let.

Například takový Red Bull od roku 2016 má de facto stejný design a až na pár změn v umístění sponzorů jde o ten samý vizuál, podobně je na tom Alfa Romeo, Mercedes a další… Proč tomu ale tak je? Za vším hledej peníze…

Sponzoři jsou pro týmy F1 nedílnou součástí finančních příjmů, a tyto organizace si jsou svého postavení a důležitostí pro stáje velmi dobře vědomy. Z drtivé většiny tak design monopostu odpovídá potřebám sponzorům, čím větší balík peněz firma do týmu dá, tím větší má prostor na samotném voze.

Například u Haasu má jasnou dominantu ruská biochemická společnost Uralkali, vlastněná Dmitrijem Mazepinem a je logické, proč má Haas takové zbarvení, jaké má. Navíc se velmi hlasitě spekuluje o odkoupení celé stáje.

Dalším důvodem, proč nedochází ke změnám vzhledu tak často, jak si přejeme je, že týmy zkrátka nemusí každý rok měnit svá zbarvení – stejný design představuje pomyslnou ‚osobnost‘ stáje a časté změny vzhledu by mohly vyvolat i jistý zmatek.

Lamborghini aktuálně pracuje na dvou elektromobilech

Jak se ale říká, výjimka potvrzuje pravidlo – co tedy vede ke změnám vzhledu? Může to být nový titulární sponzor, například Haas se v roce 2019 přebarvil na černo-zlatou, kvůli novému sponzorovi Rich Energy, jak spolupráce dopadla, ví snad každý…

…druhým důvodem může být změna týmu (z Racing Pointu se stal Aston Martin, který má svou zelenou barvu). Do barev může promlouvat i stát, pokud automobilku či tým v F1 přímo podporuje vláda – to byl například Renault.

Z Renaultu se ale stal Alpine a černo-žluté barvy vystřídala kombinace modré a červené. Letos může dojít k úpravám díky společnosti BWT, která se možná společně s bývalým šéfem Astonu Martin Otmarem Szafnauerem stane součástí stáje.

Absolutní výjimku ale v posledních letech představoval Mercedes, ten se snažil svou změnou zbarvení upozornit na rasistické problémy ve světě. Letos ale stáj z Brackley naváže na své původní barvy a černou vystřídá tradiční stříbrná.