Přehled změn okruhu v australském Albert Parku

GP Austrálie se původně měla konat v polovině března, kvůli pandemii ale byla odsunutá na pozdní část sezony. Pořadatelé tak mají dostatek času na připravovanou úpravu okruhu – kromě nového asfaltu by se měl okruh dočkat změn v samotných profilech zatáček.

Štítky: 2021 GP Austrálie Zveřejněno 1. 02 2021 — Petr Čermák

Městský okruh u jezera Albert Park dozná před GP Austrálie 2021 několika změn. Ty byly původně připraveny až na nová pravidla, která vejdou v platnost v roce 2022, ale jelikož byl původní termín letošní GP Austrálie odsunut na konec sezony, pojede se na restrukturalizované trati už letos.

Na Albert Park by měl být položen nový asfalt. Stane se tak poprvé od inaugurační Grand Prix v Melbourne v roce 1996. Rozšířena by měla být i boxová ulička, kde se nyní bude moci jezdit maximálně 80 km/h (do roku 2019 bylo povoleno maximálně 60 km/h).

„Asfalt se nemusel měnit, jelikož byl kvalitně položený už před první GP v roce 1996,“ prozradil Andrew Westacott, ředitel Australian Grand Prix Corporation (AGPC). „Stejně jsme letos nový asfalt chtěli položit, původně to ale mělo být po březnovém závodě. Nyní je prioritou položit asfalt před listopadovým závodem.“

Asfalt by měl být položený do začátku zimy, která v Austrálii začne na přelomu května a června. Podle Westacotta přinese nový asfalt rozmanitější strategii, jelikož bude agresivnější vůči pneumatikám.

K novému asfaltu se zároveň přidá i úprava profilu několika zatáček. Odstraněny by měly být i některé obrubníky. Zejména s touto informací nebyli jezdci spokojení, podle nich jsou mnohé obrubníky jasným poznávacím znamením Albert Parku.

Inženýři AGPC chtějí některé zatáčky mírně naklopit. Sekce mezi zatáčkami 6 a 13 by pak měla být výrazně rychlejší, k dispozici by zde měla být nová DRS zóna.

„Budeme upravovat sklon zatáček. Chceme odměnit jezdce, kteří jsou odvážní a chceme potrestat ty, kteří chybují. Kritika byla směřována i k několika zatáčkám, které nejsou dostatečně široké a nenabízí různé závodní stopy.“

„Můžeme rozšířit zatáčky číslo 1 a 6, můžeme upravit zatáčky 9 a 10 a velký potenciál leží i v zatáčce 13, kde by jezdci mohli využívat odlišné stopy. Mluvíme tu jen o několika metrech, zhruba o jednom, dvou nebo třech.“

Kritika jezdců je směřována hodně k zatáčce číslo 13. Zatáčka je prý sice klopená, ale na druhou stranu. Po úpravě by měla být skloněna na správnou stranu (tzn. k jezdci) a díky rozšíření by měla nabízet více předjížděcích manévrů a více závodních stop.

AGPC nemá v plánu z Albert Parku vytvořit druhý Zandvoort. Andrew Westacott mluví jen o sklonu v hodnotě 3-4 stupňů. Dále by měly být odstraněny zatáčky 9 a 10.

„Pracujeme na tom s formulí 1 – s Rossem Brawnem a jeho týmem – a snažíme se simulovat výkonnost monopostů specifikace 2022, jelikož právě pro ně jsou změny zamýšleny,“ zakončil Westacott. Všechny úpravy by měly vyjít na 10 až 15 milionů dolarů.

Kanada pustila do provozu autonomní dodávky pro doručování