Pět největších témat před GP Austrálie

Dva závody za námi, 22 před námi a paddock formule 1 se připravuje na jednu z nejdelších cest sezóny. Před závodním víkendem v Melbourne se očekává obrovská návštěva v jednom z nejvýznamnějších sportovních měst světa, a proto vám přinášíme několik zajímavostí...

Štítky: GP Austrálie Zveřejněno 18. 03 2024 — GPF1.cz

Sainzovo zotavení

Jedním z největších příběhů závodního víkendu v Saúdské Arábii byl působivý debut rezervního jezdce Ferrari Olivera Bearmana, který dostal nečekanou šanci závodit ve formuli 1 kvůli absenci Carlose Sainze. Sainz se několik dní potýkal s nemocí, ale přesto absolvoval dva čtvrteční tréninky, než mu byl diagnostikován zánět slepého střeva a v pátek ráno se podrobil operaci, která ho vyřadila ze hry po zbytek víkendu. Bearman se na poslední chvíli ukázal jako důstojná náhrada, když navzdory nedostatečné přípravě podal dobrý výkon a díky sedmému místu v závodě získal zpět šest bodů. Bude velmi zajímavé, zda v Melbourne usedne do vozu opět Bearman, nebo Sainz, který zahájil sezónu tak dobře, když v Bahrajnu získal úvodní pódium. Španěl se bude chtít vrátit do vozu co nejdříve – a Alex Albon v roce 2022 ukázal, že je možné znovu závodit pouhé dva týdny po operaci slepého střeva – ale doba rekonvalescence se u každého člověka může lišit. Buď se Sainz vrátí a bude se snažit zajistit, aby byl schopen předvést svůj potenciál, nebo by Bearman mohl dostat další šanci zaujmout, protože už by měl být v Austrálii na dalším kole šampionátu Formule 2.

Ferrari se přibližuje Red Bullu

O víkendu v Saúdské Arábii se Ferrari sice soustředilo na Bearmana a Sainze, ale hrozilo, že to zastíní to, co bylo pro tým jasným krokem vpřed s jeho vozem pro rok 2024. O dominanci Red Bullu se mluvilo po dvou vítězstvích v řadě, ale přetočte si 12 měsíců zpět a Ferrari mělo v Džiddě zhruba 36 sekund ztrátu na vítěze závodu Sergia Pereze. Jejich nejlepším jezdcem byl šestý Sainz, který tehdy startoval ze čtvrtého místa. Tentokrát si Charles Leclerc připsal druhé pódium Ferrari v řadě a za Maxem Verstappenem zaostal o něco více než 18 sekund, což představuje snížení ztráty na vítězný Red Bull na polovinu napříč závody, které byly v obou případech přerušeny Safety Car. Ke konci loňské sezony se konaly závody, v nichž Ferrari představovalo hrozbu pro Red Bull, a silnější začátek letošního roku ve srovnání s minulým by mohl naznačovat, že na některých tratích se bude opakovat totéž. Zvláště pokud Scuderia dokáže svůj dobrý kvalifikační výkon přetavit v pole position v Melbourne.


Právě vyšlo nové číslo online magazínu KOLO na KOLO. Předplatné zde.

  • Nejhorší týmový manažer F1 historie
  • Začátek konce McLarenu
  • Hodnotíme šance týmů na letošní titul
  • Jaký je prezident FIA ve skutečnosti petrolhead
  • Co nového v pravidlech přináší letošní sezona
  • O předchůdci dnešního DRS

Vychází jako čtrnáctideník. Lze číst interaktivně online nebo stáhnout jako PDF. Prohledni si magazín číslo 03/2024:


Mercedes hledá zlepšení

Na rozdíl od Ferrari se zdá, že u Mercedesu po poněkud rozpačitém začátku sezóny panuje menší optimismus. V některých momentech se objevily jasné známky rychlosti, ale spíše během tréninků než v kvalifikaci nebo závodě. V Mercedesu přiznávají, že se snaží přijít na to, proč se jim nedaří dostat z vozu W15 přilnavost za všech okolností, přičemž se zaměřují na problémy s odskakováním, které jsou pro tým opakovaným problémem od představení nové generace vozů v roce 2022. Do nové sezony se vstupovalo s velkým optimismem, protože Lewis Hamilton i George Russell měli pocit, že vůz je jasným krokem vpřed, pokud jde o to, jak pohodlně se jim s ním jezdí. Zdálo se, že tento optimismus v Džiddě trochu opadl, ale závody po sobě poskytly omezenou příležitost pokusit se pochopit problémy, se kterými se potýkají. Ředitel traťového inženýrství Mercedesu Andrew Shovlin říká, že pro Melbourne “navrhnou několik experimentů”, které by jim mohly pomoci odblokovat větší výkon.

Šance pro domácí favority

Před rokem se Oscar Piastri poprvé představil na domácím závodě v Melbourne, ale učinil tak v tehdy nekonkurenceschopném McLarenu, protože tým udělal jasný krok vpřed až po modernizaci svého vozu v pozdějším období. To mu však nebránilo v tom, aby si osmým místem připsal své první body a využil chaotického závodu k tomu, aby před domácím publikem bodoval. Tentokrát Piastri přijíždí do Austrálie po silném čtvrtém místě v Saúdské Arábii, což je výsledek, který mu v této rané fázi šampionátu jezdců zajišťuje páté místo. Ve druhé polovině roku 2023 získal Piastri také dvě pódiová umístění a vzhledem k tomu, že McLaren začíná letošní sezónu v lepší formě – i když také trvá na tom, že brzy přidá na výkonu svého vozu – může tento víkend usilovat o další body. A tíha očekávání neleží pouze na Piastrim, protože Daniel Ricciardo bude poprvé od roku 2022 startovat ve svém domácím závodě. Jezdec RB se loni v této fázi na startovním roštu neobjevil, ale je zpět na plný úvazek a chce nastartovat sezónu, která se pro RB zatím ukázala jako náročná. Ricciardo totiž po Jeddah slíbil, že bude v zákulisí dál tvrdě tlačit na pilu a pokusí se zajistit, aby RB přijelo do Melbourne v lepší formě, než v jaké bylo minule. Bojovné řeči čtyřiatřicetiletého jezdce: “Řekněme, že tam moje sezona začne a nakopu někomu zadek…”

Bude to stejně dramatické jako v roce 2023?

Ačkoli se RB v letošní sezoně zatím trápí a ještě nezískalo ani bod, Ricciardovi lze odpustit, že sní o umístění v první desítce v Melbourne, vzhledem k tomu, jak tento závod dopadl loni. Četné incidenty a nehody vedly k řadě červených vlajek, a proto jen 12 jezdců dojelo ke šachovnicové vlajce. Čtyři z nich byli vyloučeni během restartu v závěru závodu, včetně obou jezdců Alpine, Logana Sargeanta a Ricciardova předchůdce Nycka de Vriese. Stejně jako v Džiddě jsou i na okruhu Albert Park úseky s rychlými zatáčkami, v jejichž blízkosti čekají zdi, které potrestají jakoukoli chybu, a vzhledem k těsnému složení pole bojujícího o body se jezdci musí v tomto souboji hodně snažit, přičemž nedávné úpravy okruhu umožňují předjíždění více než v minulosti. Pokud to bude alespoň z poloviny tak dramatické jako loni, můžeme se těšit na napínavý závod.