Oslavy 70. narozenin formule 1 – 80. léta

Královna motorsportu v neděli oslavila přesně 70 let od svého oficiálního vzniku. Při té příležitosti vytvořila česká firma Automobilist sadu osmi plakátů, které mapují historii formule 1. Každý plakát znázorňuje nejikoničtější vůz dané dekády, ten poslední, osmý, nahlíží do budoucnosti. Dnes se skrze tato unikátní umělecká díla podíváme na léta osmdesátá, konkrétně vůz McLaren MP4/4 s Ayrtonem Sennou za volantem. Jestliže u předchozích plakátů nebyla volba vyobrazeného vozu vždy stoprocentně jasná, v případě let osmdesátých to nemohl být jiný vůz než tento ikonický a dominantní produkt týmu z Wokingu.

Štítky: Automobilist Historie McLaren Zveřejněno 11. 08 2020 — Lukáš Štěrovský

Jak moc byla formule 1 v osmdesátých letech jiná, to lze krásně vidět na plakátu firmy Automobilist. Jednoduchá aerodynamika s čistými liniemi navrhovaná nikoliv na počítačích, ale na rýsovacích prknech a testovaná ve větrném tunelu. Volant měl ještě klasický kulatý tvar, chybělo větší množství ovládacích prvků, které jsou dnes nedílnou součástí – ve skutečnost byla na volantu jen dvě tlačítka, jedno pro komunikaci s týmem a druhé pro zapnutí předjížděcího módu. Prostě závodní auto ve svojí ryzí podstatě…

McLaren tehdy vyhrál skoro všechno, co se dalo.

Šéfdesignér Steve Nichols pracující pod dohledem Gordona Murrayho tehdy odvedl skvělou práci. Rok 1988 byl totiž pro fanoušky McLarenu naprostou lahůdkou. Vůz MP4/4 poháněný motorem Honda se stal co do statistik nejúspěšnějším monopostem v historii, když v dané sezoně vyhrál 15 z 16 velkých cen! To se rovná úspěšnosti 93,8 %, navíc jen 27 kol za celý rok tehdy vedli jiní jezdci než duo týmu z Wokingu – Alain Prost a Ayrton Senna. McLaren tehdy získal Pohár konstruktérů se 199 body, trojnásobkem oproti druhému nejlepšímu týmu!

Paradoxní je, že úvod sezony, která měla být tehdy poslední pro turbo motory, provázely obavy Hondy. Japonský motorář, který McLarenu dodal svůj šestiválcový agregát RA168-E, byl nervózní z toho, že auto bylo zkompletováno relativně pozdě a před startem sezony absolvovalo jediný soukromý test na okruhu v Imole, jen týden předtím, než v Brazílii začal šampionát!

Jenže McLarenu se tehdy povedlo to, co je snem každého návrháře. Simulace z aerodynamického tunelu přesně odpovídaly reálným datům z dráhy, jinými slovy: auto fungovalo tak, jak inženýři zamýšleli a požadovali.

Obraz je krásným doplňkem interiéru vašeho bydlení.

V Brazílii měli Senna a Prost co dělat, aby dokázali udržet vážné tváře a nedat na sobě znát uspokojení z testů v Imole, podle kterých zjistili, že mají k dispozici špičkový monopost. Už tehdy prý Prost sdělil šéfu týmu Ronu Dennisovi, že by mohli vyhrát mistrovský titul.

Pravdivost Francouzových slov potvrdila hned kvalifikace na Grand Prix Brazílie, kterou vyhrál Senna s náskokem skoro půl sekundy na jezdce z ostatních týmů. Během druhého závodu na Imole už to byly sekundy tři! Pořád vám letošní dominance Mercedesu připadá tak suverénní?

Přestože byla sezona 1988 poslední pro turbo motory, Honda, která v posledních dvou letech slavila titul s Williamsem, dál pokračovala ve vývoji, na jehož konci měl motor výkon kolem 700 koňských sil. Bylo tak jasné, že o titul se porvou jen týmoví kolegové.

Pro zájemce je připraveno 1980 kusů limitované sady a 700 výtisků sběratelské edice.

Šťastnějším z nich byl nakonec Ayrton Senna, který Prosta překonal o tři body (třetí Gerhard Berger neměl ani polovinu bodů, co Francouz). Paradoxní je, že Prost nasbíral o 11 bodů víc než Brazilec, jenže podle tehdejších pravidel se započítávalo jen 11 nejlepších umístění z dané sezony čítající 16 závodů, a podle této matematiky vyhrál Senna.

Toho tak nemusel mrzet ani zpackaný víkend v Monaku, kdy v kvalifikaci zdolal svého úhlavního rivala ve stejném voze neskutečným rozdílem 1,5 sekundy! V závodě vedl s obrovským náskokem, než mu tým řekl, aby zpomalil a Senna havaroval v zatáčce Portier…

McLaren MP4/4 je dost možná nejlepším závodním vozem všech dob. A kdyby nebylo Grand Prix Itálie, kde Prostovi selhal motor a Senna ve snaze dohnat Bergera na ferrari nekolidoval s jezdcem o kolo zpět, stal by se jediným vozem v historii, který by vyhrál všechny závody dané sezony. Zkrátka unikát, který v provedení firmy Automobilist musíte mít!