Jak se Haas vypořádal s odpískanou sezonou

Americký tým Haas pro ‚přechodnou sezonu 2021‘ zvolil velmi radikální způsob práce. Tým po celý rok nevyvíjel svůj vůz, a tak byl model VF-21 de facto přebarveným a lehce poupraveným loňským monopostem. I samotní členové týmu pojali letošní sezonu jako ‚sabotážní‘ a jaké je budoucnost týmu?

Štítky: 2022 Haas Mick Schumacher Nikita Mazepin Zveřejněno 19. 12 2021 — Vašek Štěpánek

Na začátku letošního roku se k Haasu připojil velmi uznávaný inženýr Simone Resta, který je u Američanů nyní hlavním technickým ředitelem a dříve působil ve Ferrari. Byl to právě italský inženýr, který sezonu 2021 nazval jako sabotáž.

Jelikož Haas nedisponuje tolika zdroji jako například Mercedes nebo Red Bull, rozhodl se vzdát se ještě před začátkem letošního šampionátu a raději se plně koncentroval na revoluční pravidla, jejichž výsledek uvidíme už za pár měsíců.

Rozhodnutí amerického týmu je ale logické, pro středopolové stáje je daleko smysluplnější se vzdát jednoho roku ve prospěch několikaleté růžovější budoucnosti. Ve finále to ale mělo za následek to, že působení Haasu na letošním startovním roštu bylo skoro až zbytečné.

Se vším respektem je ale potřeba uznat, že i přes tak špatný monopost dokázal Haas někdy zajet zázračné výsledky. Například Mick Schumacher se dvakrát objevil v Q2, nebo můžeme započítat i pár umístění mezi prvními patnácti.

Samotný Resta už na začátku roku potvrdil, že model VF-21 je loňské auto upravené tak, aby vyhovovalo regulím pro letošní sezonu. Haas měl ale výhodu ve velkém pokroku ze strany Ferrari, které této stáji dodává své pohonné jednotky.

Do rovnice připočtěme ještě dva nováčky ve formuli 1 Micka Schumachera a Nikitu Mazepina a vznikne z toho víc než jen přešlapování z bláta do louže. Piloti Haasu se alespoň seznámili se světem F1 a na příští rok mohou být v daleko lepší formě.

I když… už letos nezáviděníhodnou situaci Haasu prohloubily incidenty mezi jezdci, které byly občas až za hranou, nebezpečné, a hlavně zcela zbytečné. Časté chyby obou závodníků navíc nutily vedení týmu investovat peníze do oprav rozbitého vozu, a ne do příštího roku.

Šéf stáje Günther Steiner sám uvedl, že rok 2021 byl odpískán a tým měl za úkol sezonu hlavně přežít, ne si ji užít. Není proto absolutně žádným překvapením, že Haas tak letos skončil na posledním místě v šampionátu, bez jediného bodu a nejlepším výsledkem bylo 12. místo.

Jaká je ale další budoucnost tohoto týmu? Rozhodující pravděpodobně bude příští rok, právě proto se na něj Američané koncentrují už skoro dvé sezony. Pokud stáj uspěje a zlepší své výkony, měl by tým naději na návrat do středu pole.

Právě tam jsme Haas byli zvyklí vídat ve svých prvních sezonách. Takový rok 2018 byl pro tým pravděpodobně něčím úžasným. Malá stáj, která odkupuje součástky Ferrari, byla schopna vyzvat Renault k boji o čtvrtou příčku v poháru konstruktérů.

Horším scénářem bude neúspěch a nehnutí se z místa. V takovém případě by mohlo snadno dojít k rozčarování hlavního mecenáše týmu – otce Nikity Mazepina. Dmitrij Mazepin je ruský miliardář, kterému by asi nedělalo problém své působení přesunout do jiných odvětví, kde by se mu navíc mohlo dařit více.

Nezbývá tak než doufat, že se i Haas podobně jako Williams odrazí ze dna a udělá nejdůležitější první krok. Tým je natolik zajímavým projektem, který má navíc potenciál být takzvaným černým koněm, že by byla jednoduše škoda o něj v blízkých letech přijít.