Hondě ublížil čas strávený mimo F1

Čas strávený mimo formuli 1 a tím pádem nedostatek zkušeností s novými motory, to jsou hlavní faktory současného neúspěchu Hondy. Alespoň si to myslí Otmar Szafnauer, bývalý viceprezident divize F1 japonského motoráře.

Štítky: Honda Otmar Szafnauer Zveřejněno 6. 07 2017 — Lukáš Štěrovský

Szafnauer pracoval v čele Hondy mezi roky 2001 až 2008. „Zjistil jsem, že lidé, kteří pracovali na třetí generaci tohoto projektu (pozdní devadesátá léta), jenž vycházel ze druhé fáze (osmdesátá léta), mají velmi dobré znalosti o F1 a tom, co vyžaduje,“ tvrdí Szafnauer, který momentálně pracuje jako provozní ředitel Force Indie.

„Byli schopni zkompletovat program, aby mohli závodit na nejvyšší úrovni. Pamatuji si, jak Takeo Kiuchi, což byl Sennův a Prostův závodní inženýr, přišel a během dvou nebo tří let jsme měli nejlehčí a nejsilnější motor V10. Věděl, co je pro to potřeba, a udělal to. Skončili jsme na 968 koních a 88 kilogramech, což bylo o něco méně váhy a více výkonu, než mělo BMW.

Co Hondě v současnosti chybí, to jsou zkušenosti a znalosti toho, co motor F1 potřebuje. Hasegawa byl v F1 už dříve, byl to ale kontrolní inženýr. Nejsem si jistý, že všichni mají hluboké inženýrské znalosti. V předchozí éře jich měli spoustu. Pokud tyto znalosti nemáte na začátku, zabere nějaký čas, než je získáte. Honda je na cestě k tomu, aby je získala. Byla by škoda, kdyby skončilo partnerství s McLarenem.“

Podle mnohých je problém v japonské kultuře. Honda se soustředí na práci ve svojí vlastní továrně v Japonsku a se sídlem McLarenu ve Wokingu prý nedostatečně komunikuje. Szafnauer ale nesouhlasí.

Názor: Honda doplácí na odmítání ‚multi-kulti‘ ve světě formule 1

„Tohle nebyl problém ani předtím. Vše, co jsme dělali v Británii, bylo to, že jsme motory skládali dohromady. Všechny návrhy a vývoj probíhaly v Japonsku, a nemělo to vliv. Druhou věcí je to, že Honda zažila pozdní start. Ostatní továrny, když se začalo mluvit o nových pravidlech, věděly, že půjde o motory V6 s turbem. Honda musela vše dohánět, a to se nestane přes noc.

Musíte jí dát čas. Jsem si jistý, že to nakonec dokáže. Jsou to chytří inženýři a mají bohaté znalosti. Potřebují jen víc zkušeností, a to se právě teď děje – získávají je.“

A jaký je Szafnauer názor na návrat McLarenu k motorům Mercedes? „Někomu jsem nedávno říkal, že možná, až Honda, která je velmi schopná, dá všechno dohromady, pak si budeme přát, aby McLaren skutečně přešel k Mercedesu!“ směje se Szafnauer. „Nemůžete uspěchat takové rozhodnutí. Honda může být na pokraji toho, aby dala vše do pořádku.“

Diskuse k článku

Napsat komentář