Grosjean porovnává formule F1 a IndyCar

Bývalý pilot Haasu Romain Grosjean bude v letošní sezoně jezdit v americké závodní sérii IndyCar. Francouz před časem absolvoval první testování s jiným vozem a porovnal jej s F1.

Štítky: IndyCar Romain Grosjean Zveřejněno 4. 03 2021 — Vašek Štěpánek

Grosjean má za sebou první zkušenosti s vozem Dallara DW12. Francouz popsal jak se mu s novým vozem pracuje. Podle Grosjeana jde o největší výzvu, které zatím čelil.

„Tyto vozy jsou mnohem tužší, než ty, se kterými jsem doteď závodil. Je to mnohem více fyzicky náročnější, protože zde se s vámi auto skutečně pere a vy ho musíte vést. Budu teď trávit hodně času v posilovně. Tam svaly znovu zahřeji, ale nejúčinnější bude, když znovu usednu do vozu.“

Grosjean se také nevyhnul otázce, jak se mu s jeho popáleninami pracuje ve voze. „Bylo to docela v pořádku. Mám velký puchýř na levé ruce, ale v autě jsem to opravdu necítil. Není příjemné si nandat a sundat rukavice. Často si ji tak ponechávám na ruce a zároveň tím svou ruku chráním před sluncem. Celkově to je ale v pořádku.“

Fyzická náročnost v IndyCar se liší od té, kterou běžně vídáme v F1. Pokud jde o samotný výkon, jsou americké formule o krok pozadu ve srovnání s královnou motorsportu. Závody IndyCar jsou ale náročnější jiným způsobem. Tratě jsou obecně nerovnější, užší a méně tolerantní k chybám. Vozy nemají například ani posilovač řízení.



„Řízení těchto aut se velmi liší od formule 1. V F1 bojujete s jedinou věcí a to je přetížení a odstředivé síly. Zde ale bojujete s vozem jako takovým, ale nevadí mi to. Je to celkem v pohodě.

Formule 1 funguje spíše jako aerodynamika a zbytek je tam jen na podporu výkonu vozu. IndyCar naopak funguje s nastavením. Aerodynamika je mnohem jednodušší a s menším přítlakem. Ve výsledku mohu říci, že vysokorychlostní zatáčky tak zde jsou mnohem zábavnější.“

Grosjean také zjistil, že ne všechny zkušenosti z formule 1 se zde vyplácí. Během nedávného testování Grosjean zkusil projet zatáčku s monopostem IndyCar způsobem, kterým se řídí vůz F1 a skončil v bariéře.

„Když jdete testovat nový vůz, snažíte se najít limity a to jsem právě dělal. Z bouračky jsem samozřejmě radost neměl, ale už se to stalo a vlastně jsem si uvědomil co v IndyCar je možné aplikovat z formule 1 a co zase ne. Ve finále to byla dobrá zkušenost.“

Zbytek dne Grosjean strávil seznamováním se s týmem a novými pracovními procesy, které se od F1 hodně liší. „Seznámil jsem se s mým novým inženýrem. Společně jsme si předávali zkušenosti a bylo to v pořádku. Cítím se tu spokojen.“

V IndyCar je samozřejmě jiný dodavatel pneumatik, konkrétně Firestones. Zatímco v F1 byl Grosjean známý také pro svou hlasitou kritiku pneumatik, v americké sérii se mu pneumatiky líbí, je jimi doslova příjemně překvapen.

Apple a Hyundai hodlají společně vyvíjet elektromobil

Dalším aspektem v F1 je zavedený systém ochrany hlavy jezdce, Halo. Grosjean tuto ochranu ostře kritizoval – až do jeho nehody – nyní je velkým zastáncem ochranného systému. Ekvivalent v IndyCar je Aeroscreen, který, ještě před Halo, vyvíjel Red Bull. Struktura je v podstatě stejná jako ve formuli 1, akorát má navíc ‚displej‘, který piloty chrání i před malými nečistotami.

„Aeroscreen odstraňuje trochu vzduchu, jelikož je uzavřený. Tím se docela snadno zahřívá. Jinak ale bylo všechno v pořádku, jsem s tím v pohodě. Skoro ani nevnímám, že tam nějaký ochranný prvek je.“

Grosjean se také vyjádřil k tratím, na kterých se letošní šampionát uskuteční. „Je tam hodně tratí, ale řekl bych, že to bude v pohodě. Když se podíváte na Mid-Ohio, Road America nebo Laguna Seca, nejsou nijak extra odlišné od tratí, na kterých jsem byl zvyklý závodit. Jistě, možná budou mít trochu jiný povrch, ale to těm okruhům dává duši,“ uzavřel Francouz.