Důvody, proč letos opět sledovat formuli 1

Rok 2023 je tady a nová sezona formule 1 se rychle blíží. Čeho se v ní můžeme dočkat, kdo bude bojovat o titul mistra světa, jak si ve svém prvním roce povedou nováčci ve sportu, nebo jaké staronové členy kalendáře letos uvidíme? To a další témata shrnuje tento článek.

Štítky: 2023 F1 Zveřejněno 4. 01 2023 — Vašek Štěpánek

Bitva o titul na třech frontách?

Vloni vstoupila F1 do nové éry. Změna technických regulí změnila rozložení sil a Mercedes se propadl. Rok 2022 byl tak jen o dvou týmech na špičce startovního pole, o Red Bullu a Ferrari, nicméně, Italové to vloni stáji z Milton Keynes zrovna nestěžovali.

Rudé monoposty byly na začátku roku 2022 konkurenceschopné. V průběhu sezony ale Ferrari začalo, v porovnání s Red Bullem, ztrácet dech. Max Verstappen si následně v poklidu dojel pro druhý mistrovský triumf.

Letos je svět formule 1 ve velkém očekávání… neboť kvůli další (mírné) změně pravidel, která jde naproti filosofii Mercedesu, se očekává návrat stříbrných šípů na vrchol startovního pole a snad se fanoušci dočkají velkého boje o titul mezi třemi týmy.

Něco takového královna motorsportu už dlouho nezažila. Od hybridní éry, která přišla v roce 2014, dominovala právě německá automobilka a teprve předloni ji pokořil Red Bull. Bitvy mezi třemi a více týmy jsme byli svědky v roce 2012, a to je už pořádně dlouho!

Noví šéfové…

Sezona 2022 oficiálně skončila až v prosinci, jen chvíli před Vánoci, i přesto, že se poslední závod v Abu Dhabi uskutečnil 20. listopadu. Mohou za to velké tahy uvnitř sportu a přemístění se hned celé řady šéfů týmů do nových zaměstnání.

Frederic Vasseur podle očekávání odešel z Alfy Romeo a přestěhoval se do Ferrari. Jak moc se bude Francouzovi v Maranellu dařit ukáže jen čas. Z řad Tifosi ale nelze popřít velké nadšení a naději na světlejší zítřky, o které se snad Vasseur postará.

Na pozici šéfa týmu skončil u McLarenu Andreas Seidl, ten zase míří do Alfy Romeo (Sauberu). Němec ale zaujal pozici generálního ředitele celého koncernu Sauber, není tedy přímo šéfem týmu, kde býval u McLarenu.

Seidl ale bude nového šéfa Alfy Romeo hledat. Plusem pro Seidla je, že nemusí spěchat. Pozici šéfa týmu Seidl nějaký čas zvládne i sám. Německý inženýr musí brát v potaz i to, že hlavní sponzor týmu Alfa Romeo na konci roku 2023 odejde.

Sauber to ale mrzet nemusí, neboť v roce 2026 se spojí s německou automobilkou Audi, a ta by mohla prosazovat německého šéfa týmu. Stáj z Wokingu povede Andrea Stella, který dříve působil u Ferrari a netrpělivě se čeká i na nového lídra Williamsu.

Změny v jezdeckém složení

Jako každý rok se dočkáme i nových jezdeckých dvojic, pouze čtyři týmy si ponechaly oba piloty z loňské sezony a jsou jimi: Red Bull, Ferrari, Mercedes a Alfa Romeo. Ostatní stáje vyměnily vždy jednoho ze svých pilotů.

Do McLarenu přichází Oscar Piastri, další nováčky uvidíme také v AlphaTauri [De Vries] a ve Williamsu [Sargeant]. Haas se rozhodl vsadit na osvědčeného Hülkenberga, který v americkém týmu nahrazuje Micka Schumachera.

Zajímavé dvojice vznikly v Aston Martinu, kde Sebastiana Vettela nahradil Fernando Alonso a bude týmovým kolegou Lance Strolla. Španěl i Stroll starší jsou známý díky svým prudkým povahám a v případě nehladké spolupráce můžeme očekávat velké slovní přestřelky.

Neméně zajímavé duo vzniklo také v Alpinu. Estebana Ocona u francouzské stáje doplní Pierre Gasly, který přišel z AlphaTauri. Oba závodníci se nemají moc v lásce a na trati si určitě nedají ani o centimetr navíc, proto i tady lze očekávat potenciální třecí plochy.

Nové tváře

Do formule 1 letos přišli hned tři nováčci. Oscar Piastri, který byl původně jezdcem Alpinu a měl být zapůjčen do Williamsu, bude nakonec hájit barvy McLarenu. Mladičký Australan zde vystřídal zkušeného krajana Daniela Ricciarda.

Druhým nováčkem je Nyck de Vries. Nizozemec vloni v Itálii zaskakoval za nemocného Alexe Albona a hned z toho byly body. Šampion formule 2 a formule E se tímto výkonem přihlásil o místo ve formuli 1 a jeho žádost vyslyšela italská AlphaTauri.

Třetím pánem na holení je mladičký Američan Logan Sargeant. Rodák z Floridy bude debutovat s Williamsem po boku Alexe Albona. Formule 1 tak bude mít po osmi letech amerického jezdce na startovním roštu – před tím to byl v roce 2015 Alexander Rossi.

‚Hülkenback‘

Příběh německého závodníka si zaslouží zmínit samostatně. Fanoušky oblíbený Hülkenberg se po víceméně tříleté odmlce vrací do královské třídy motorsportu, a to s Haasem, kde nahradil krajana Schumachera a stal se týmovým kolegou Kevina Magnussena.

Naposledy Hülkenberg závodil ve formuli 1 v roce 2019 s Renaultem, se kterým spojil síly už o tři roky dříve. Předtím Němec závodil ještě ve Force Indii (dnešní Aston Martin). Za celou svoji kariéru se Hülkenberg zatím ještě nikdy nepodíval na stupně vítězů.

Podaří se mu to ještě? Těžko říct, Haas vloni zakončil sezonu na osmém místě z deseti. Na straně druhé, americká stáj podepsal velký kontrakt s bankovní firmou MoneyGram a týmu by se měl rapidně navýšit rozpočet, tak uvidíme.

Katar, Las Vegas a někdo další…

Letošní sezona by měla mít 24 závodů, což je o dva více než vloni a z kalendáře odpadla Velká cena Francie. Prázdná místo zaplní Katar, kde F1 poprvé závodila před dvěma lety a nyní se do arabské země vrátí a bude se zde závodit minimálně dalších deset let.

Druhým místem bude Las Vegas, ačkoliv půjde o zbrusu nový okruh, Las Vegas už ve formuli 1 bylo, šlo ale o velký propadák a F1 zde v 80. letech odjela jen dva závody.  Ve Vegas bude start závodu už v sobotu pozdě večer, my Evropané ale už budeme mít neděli ráno.

Posledním prázdným slotem je termín pro Velkou cenu Číny, která se měla jet letos v dubnu. Kvůli přísným vládním restrikcím v důsledku pokračující epidemie covidu z akce sešlo. Nyní se hledá náhradník, favorité jsou dva…

…Portugalsko i Turecko se aktivně snaží dostat se do letošního kalendáře. Kdo nakonec bude mít větší štěstí a uvidíme jej už za pár měsíců ještě není známo. Ve hře je i scénář, že se termín nezaplní a sezona 2023 bude mít symbolicky 23 závodů