Belgii hrozí konec, ale Verstappen nechce jezdit jen ve městech

Cílové destinace pro formuli 1 se v posledních letech rapidně mění. Dnes jsou velmi časté noční závody v ekonomicky vyspělých městech a pomalu se upouští od tradičních tratí, ze hry by teď mohlo vypadnout belgické Spa-Francorchamps. Verstappenovi se to nelíbí.

Štítky: FIA GP Belgie Max Verstappen Zveřejněno 24. 07 2022 — Vašek Štěpánek

Promotéři Velké ceny Belgie aktuálně srdnatě bojují o udržení se v kalendáři pro rok 2023 a velmi podobně je na tom také Francie. Právě tyto dvě destinace nemají pro další sezonu zatím smlouvu a vzhledem k přetlaku míst, může jít o velmi vážný problém.

Napříč světem roste velký zájem o pořádání Grand Prix, což má za následek delší kalendář, i ten má ale podle pravidel svůj limit. Dnes je povoleno pořádat maximálně 24 závodů v jednom roce, to má za následek vypadnutí několika stálých destinací.

Nyní se aktivně hovoří o velkolepém návratu do Afriky, ačkoli uskutečnění této akce je hodně komplikované, stále je reálné. Afrika by pak mohla nahradit tradiční závod v Belgii, nebo také Francii, kde je paradoxně zájem o pořádání Grand Prix na úpadku.

Mistr světa z roku 2021 Max Verstappen je proti nastupujícímu trendu a podle něj by se mělo vedení F1 snažit klasické okruhy v kalendáři udržet. „Belgie je má oblíbená trať a je vzrušující na podobných okruzích závodit.

Chápu souvislosti a vím, že F1 musí oslovit nové lidi, nová místa a dát prostor nastupujícímu trendu, zároveň je ale důležité, aby si zachovala tratě, na kterých začínala. Jsem si jistý, že to jsou velmi složitá rozhodnutí, ale nějakou DNA bychom si zachovat měli,“ věří Verstappen.

Pilot Red Bullu naráží na obrovský příliv městských okruhů. Vloni se do kalendáře, poprvé ve své historii, dostala saúdskoarabská Džidda. Letos přibilo exotické Miami a příští rok zavítá F1 do ulic Las Vegas. Právě velké množství městských okruhů Verstappenovi vadí.

„Určitě je skvělé zavítat do města, ale nemělo by toho být příliš. Nechci se za pár let vidět, jak závodím pouze ve městech. Všichni bychom se měli snažit udržet tradiční tratě v kalendáři, protože je my piloti máme nejraději – mají své kouzlo.

Jak už jsem řekl, chápu, že F1 musí expandovat a vydělávat peníze, ale měl by zde být nějaký rozumný limit. Budoucí kalendáře by se rozhodně neměly skládat jen z městských okruhů, a to úplně pomíjím fakt, že na takové tratě nejsou vozy F1 stavěné,“ zdůraznil Nizozemec.

Tak či tak, někdo bude muset z kola ven. Letos má kalendář 22 závodů a příští rok přijdou při nejmenším tři další členové – Las Vegas, Katar a Čína a pokud se F1 podaří dostat do Afriky, budou muset z letošního kalendáře odejít hned dvě destinace.