Analýza: Renault má auta technicky v pořádku. Tak proč byl vyloučen?!

Vozy týmu Renault Daniela Ricciarda a Nika Hülkenberga byly vyloučeny z Velké ceny Japonska, ale technicky jsou formule v pořádku. Zmatek, který záhadu tiché aféry spíše jen prohlubuje, než aby ji vyjasnil. Což zavdává příčinu pro to myslet si, že jde o nějaké politicko-kompromisní rozhodnutí. Největší problém v celé kauze? FIA to nejvíc důležité v zájmu ochrany intelektuálního vlastnictví Renaultu utajila.

Štítky: FIA Renault Zveřejněno 24. 10 2019 — Tomáš Richtr

Pokud je Renault přesvědčen o své nevinně, mohl se klidně proti vyloučení z Velké ceny Japonska odvolat. Jenomže takové odvolání proti komisařům FIA půjde k vyšší instanci, kterou je Mezinárodní odvolací soud. Na někdejšího šéfa FIA Maxe Mosleyho může mít člověk různé názory, ale zavedení tohoto institutu je nutné mu připočíst ke cti.

No, pointa spočívá v tom, že zatímco komisaři FIA mohli odůvodnění svého rozhodnutí o vyloučení vozů Renaultu z GP Japonska schovat za nezveřejněný popis technického řešení porušující pravidla a vedoucí k diskvalifikaci, u Mezinárodního odvolacího soudu už by bylo nutné takové choulostivé technické věci netajit. A to Renaultu za odvolání zjevně nestálo.

Největší záhadou ale zůstává: jestli jsou auta Renaultu technicky v souladu s pravidly, proč byla vyloučena z GP Japonska?

A když byly formule Renaultu vyloučeny z GP Japonska, proč komisaři tvrdí, že neporušují technická pravidla?

Právník by si smlsnul. Však, čtenáři, čti dál!

F1 má dvě sady pravidel: Technická a Sportovní. Technická říkají, co auto smí a nesmí dělat. Sportovní pravidla říkají, jak se smí nebo nesmí s autem zacházet. Hodně zjednodušeně řečeno.

Když bude mít auto motor o objemu 3 litry (nebo auto bude mít 6 kol), je to porušení Technických pravidel a ve velké ceně nemá co dělat. Když s autem pilot odstartuje ještě před zhasnutím červených světel, je to porušení Sportovního řádu, a pak může setrvat ve velké ceně, ale jen dostane facku v podobě například časového trestu. Tedy spíš pilot. (A ani to není poslední dobou jisté.)

Racing Point na Renault podal dvě stížnosti: jednu kvůli porušení Technických pravidel a jednu kvůli porušení Sportovních pravidel.

FIA Renault z porušení Technických pravidel vysvobodila tím, že francouzský tým nepoužívá automaticky přednastavené rozložení účinku brzd. Tak jak si stěžoval Raciing Point. Protože něco takového by nešlo do auta nasadit jinak než VĚDOMĚ, a to je podvod. Jednoduše tím, že zrovna přednastavené hodnoty pravidla jednoznačně zakazují, a nejedná se o nějaký matoucí výklad nejednoznačného znění. Renault očištěn.

Ovšem řešení, které nám FIA odmítla popsat a neposkytla jej ani Racing Pointu, neboť se jedná o duševní vlastnictví Renaultu, porušuje Sportovní pravidla! Takže Renault byl v rozporu s pravidly během závodu v Japonsku, ale nevíme proč. Víme jen, že to neznámé řešení, které FIA nazvala „velmi chytré a využívající nejasného znění pravidel“ jezdcům poskytlo „výraznou výhodu“ a zafungovalo jako pomocník. Jenomže pilot musí auto řídit bez pomoci. Ve formuli 1 prostě řidič nesmí používat ABS a takové samozřejmosti běžné v silničním provozu.

„Pilot musí auto řídit sám a bez pomoci.“ Další ze skvostů bývalého šéfa FIA Maxe Mosleyho.

Oblast uplatnění této věty je ale široká, a v minulosti na to F1 několikrát doplatila: vždyť takové rady závodního inženýra skrze rádiovou komunikaci jsou přeci taky pomocí! Jen si lítostivě povzdechneme nad tou nešťastnou a krátkou érou složitého seznamu instrukcí, které v rádiu nesměly zaznít.

Tahle krátká věta je součástí Sportovních pravidel. Za porušení Sportovních pravidel se zpravidla nevylučuje, jedná se prostě o faul.

Jenomže k tomuto faulu, za který se sportovní komisaři rozhodli Renault vyloučit, jezdcům pomohlo nějaké TECHNICKÉ řešení.

Nejde o nic neobvyklého: foukané difuzory, podélná změna světlé výšky, spalování oleje, hmotové tlumiče… to všechno v minulosti FIA měla za hraniční porušení pravidel. Ale jen to suše zakázala, zpřísnila výklad, a jelo se dál. Nikdo nebyl ze závodů diskvalifikován.

Jinými slovy: jestliže auta Renaultu byla technicky v pořádku, a jen byla osazena (technickým?) řešením porušujícím Sportovní pravidlo o tom, že pilot řídí sám a bez (technické?) pomoci, proč nedostali jezdci Renaultu nějaký časový trest, jako tomu bylo v případě vozů Alfa Romeo při GP Německa? No podle vyjádření sportovních komisařů GP Japonska je to proto, že výhoda získaná PORUŠENÍM PRAVIDEL Renaultu na Suzuce byla prostě větší. Jak moc? Nevíme.

Racing Point musel podat oficiální protest, protože už tu mezi námi není dlouholetý ředitel závodů Charlie Whiting. Nejistoty týmů o tom, zda soupeř to, co dělá, dělá správně, řešily týmy právě s ním. A pokud to některý z týmů nedělal správně, nebo to bylo předmětem rozporuplného výkladu, učinil tomu přítrž.

Jeho nástupce Michael Masi se takovým věcem nechce moc věnovat, jak to tak vypadá. Máš problém? Podej protest. A tohle je první takový případ. Co je ale jeho výsledkem? Naprosto matoucí odůvodnění rozhodnutí s odvoláním na informace, které nelze zveřejnit. Pfew!

Jestli je řešení Renaultu pomáhající pilotovi „velmi chytré“, tedy velmi chytré řešení pomáhající porušovat pravidla, tak nejspíš nejde o neúmyslné překročení daných parametrů, jako tomu bylo v případě Daniela Ricciarda (Renault!) v Singapuru nebo u Alfy Romeo v Německu. Jde o systematický pokus obejít pravidla. A to je buď filozoficky nezdravá ulička, které se v minulosti udělala prostě jen přítrž, nebo podvod v naději, že se na to nepřijde.

O podvod nejde, ale tým vyloučíme, protože porušil pravidla. Ale na to, jak dlouho takový systém porušující pravidla v autech Renault měl, se ptát raději nebudeme.

Diskuse k článku

Napsat komentář